Tovább vergődik a Tesco

Vágólapra másolva!
Finaman szólva sem volt fényes a karácsonyi szezon a Tesconak, mivel 2,4 százalékkal esett vissza a forgalma a fő piacának számító Nagy-Britanniában. A kiskereskedelmi óriás az utóbbi időben csak szenved a brit piacon, elsősorban a diszkont-üzletláncok előretörése, és az élelmiszerpiaci fogyasztás visszaesése miatt. 
Vágólapra másolva!

Sorozatban teszik közzé az elmúlt időszak eredményeit a különböző termékeket forgalmazó nagy kiskereskedelmi láncok. A Macy's, a Marks&Spencer, a J.C. Penney és most a Tesco elmúlt hónapokban mutatott teljesítményéről is pontosabb képet kaphattunk.

A Tesco rossz híreket szolgáltatott befektetőinek, mivel folytatódott a gyengélkedése a brit piacon a karácsonyi időszakban is. A vállalat forgalma Nagy-Britanniában a legalább egy éve nyitva lévő üzleteinél 2,4 százalékkal esett vissza az elmúlt hat hétben éves alapon. Ez a legpesszimistább elemzői várakozásokat váltotta valóra, mivel a szakértők 0,5-2,5 százalékos forgalom-csökkenésre számítottak. Európa többi részén 1,1 százalékos volt a Tesco forgalmának visszaesése az időszak során.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

A cég az utóbbi hónapokban inkább csak szenvedett a fő piacának számító Nagy-Britanniában, leginkább a diszkont-üzletláncok előretörése miatt. Az Aldi, a Lidl és a Waitrose folyamatosan "szippantja el" a vevőket a világ harmadik legnagyobb kiskereskedelmi láncától, melynek így brit piaci részesedése 1 százalékponttal csökkent tavaly. Pedig a Tesco 1 milliárd fontot költ különböző beruházásokra, átszervezésekre, hogy így pörgesse fel eladásait, ám egyelőre ez az óriási költekezés sem vezetett eredményre.

Philip Clarke vezérigazgató szerint az élelmiszerpiacon tapasztalható csökkenő kereslet nyomta rá a bélyegét az elmúlt hat hét eredményeire. A gyenge brit karácsonyi szezon ellenére a Tesco magabiztos abban, hogy a teljes tavalyi éves eredménye az elemzők által várt sávban alakulhatott. Eszerint 3,16-3,41 milliárd fontot tehetett ki a tavalyi nettó nyereségük.

Nem csak a Tesco szenved az Egyesült Királyságban az élelmiszerpiac gyengébb teljesítményétől, a másik három nagy brit kiskereskedelmi óriás, az Asda, a J Sainsbury és a Morrisons forgalma is visszaesett emiatt. Ennek oka, hogy a brit fogyasztók elkölthető jövedelmének növekedése nem követi az infláció emelkedését, ami miatt kevesebbet költenek az áruházakban, és inkább az olcsóbb diszkont-üzletláncokban kezdenek vásárolni. A Morrisons forgalma például 5,6 százalékkal esett vissza a karácsonyi időszakban.

A négy óriáscéggel ellentétben hasítanak a diszkont-üzletláncok, a Waitrose közölte, rekordszinten alakultak az értékesítései a karácsonyi szezonban, és a legalább egy éve nyitva lévő üzleteiben 3,1 százalékkal nőtt a forgalma a brit piacon.

A kedvezőtlen hírekre 2 százalék feletti mínuszban is megfordultak a Tesco részvényei, melyek azóta kissé mérsékelni tudták veszteségeiket, és már "csak" 1,3 százalékos esést mutatnak.

Tesco árfolyama (London) Forrás: Bloomberg, Investor.hu