Vágólapra másolva!
A családi vállalat eladását fontolgatja a Versace. A tőzsdei megjelenés lehetőségét is felemerült társaságnál, amivel olyan versenytársai példáját követné a vállalat, mint a Prada vagy a Ferragamo. A befolyó külső tőkéből finanszírozná a luxus divatház tengerentúli, elsősorban ázsiai piaci terjeszkedését. Már tavaly is felmerült, hogy a család eladja tulajdonának egy részét, azonban az a folyamat megrekedt, elsősorban a társaság feletti túlzott családi kontrollal kapcsolatos félelmek miatt.
Vágólapra másolva!

Tőzsdére mehet a Versace

Az olasz Versace luxus divatház fontolgatja a tőzsdei megjelenés lehetőségét, így a külső befektetők segíthetik a cég tengerentúli, elsősorban ázsiai terjeszkedésének finanszírozását.

A divatcég ugyanazokkal a problémákkal néz szembe, mint hazai versenytársai, például a Roberto Cavalli vagy az Armani, nevezetesen, hogy feladja-e a vállalat feletti kontrollját a tulajdonos család a külső tőkéért cserébe. Ugyanis több, korábban családi vállalakozásként üzemeltetett rivális cég már megtette ezt, és ezzel nagyobb növekedést tudott elérni.

Olaszországban azonban nagy hagyományai vannak a kis családi vállalkozásoknak, és a gazdaság is nagyban függ ezeknek a társaságoknak az eredményességétől. Az országban nem sikerült megvalósítani, hogy olyan nagyvállalati holdingba szervezzék az egyes luxus márkákat, mint például a francia LVMH vagy a PPR, amely többek között az Yves Saint Laurent márka tulajdonosa.

A Versace család úgy gondolja, hogy most lehet itt az alkalom arra, hogy kihasználják az adódó alkalmat növekedésük finanszírozására, mondta el Giacomo Ferraris vezérigazgató a Reutersnek. Ugyanakkor arra is utalt, hogy nem sietnek a külső tőke bevonásával, hiszen a nélkül is teljesíteni tudja a társaság növekedési céljait, és a tulajdon bizonyos részének értékesítése nem szükségszerű inkább csak egy lehetőség.

Ferraris szerint a Prada és a Ferragamo példája azt mutatja, hogy a tőzsdei megjelenés jó eszköz lehet egy agresszívebb terjeszkedés finanszírozására. Azonban nem csak ez az egy út áll a vállalat előtt.

A vezérigazgató 2009-ben csatlakozott a céghez, hogy újjáélessze az akkor veszteséges céget. Előbb elküldte a teljes alkalmazotti létszám negyedét, majd új embereket ültetett a kulcspozíciókba. Emellett átalakította a veszteségesen működő üzleteket, és növelte a gyorsan növekvő ázsiai piac részesedését a bevételből, amely már több mint 40 százalékos részt hasít ki az eladásokból.

Jól ment a cégnek a tavalyi évben

Ezekkel a lépésekkel a társaság újra nyereségessé vált. Csütörtökön jelentette be a cég, hogy az árbevétel 20 százalékkal emelkedett 409 millió euróra 2012-ben, míg 2014-re már 500 millió eurós bevételt vár. Emellett a társaság adóssága 25 millió euróra csökkent, ami a 2009 év végi szint 30 százaléka.

A szakértők az elkövetkezendő évekre vonatkozóan a luxuscikkek piacán 7-9 százalékos növekedést várnak, azok után, hogy 2012-ben becslések szerint 5 százalékra lassult a globális luxusszektorbeli értékesítések üteme, az egy évvel korábbi 10 százalék körüli értékről. Így valamivel alacsonyabb lehet a bővülés, mint korábban, de összességében továbbra is jók a kilátások.

Az olasz luxuscég már tavaly májusban belengette egy elképzelhető értékesítés lehetőségét, ekkor ugyanis felkérte a Goldman Sachs és az Intesa Sanpaolót tanácsadónak. A folyamat azért szakadhatott meg, mert aggályok léptek fel a társaság kontrolljával kapcsolatban, ugyanis a vállalatot lényegében három családtag irányítja és tulajdonolja, Donatella Versace vezető tervező, valamint lánya Allegra és testvére. Allegra 50 százalékos résszel rendelkezik, és 2011 óta az igazgatótanács tagja, így az ő szava döntő lehet egy esetleges ügylet kapcsán.

Ferraris szerint még túl korai azt találgatni, hogy milyen értékű lehet majd egy esetleg tranzakció mértéke, és hogy az egyes családtagok mihez kezdenének részesedésükkel. De különböző források szerint a család leginkább egy kisebbségi részesedés tőzsdén való értékesítésében lenne érdekelt.