13,5 milliós bírság a tévés jósdának

Vágólapra másolva!
A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy az EZO.TV műsoraiban elhangzó és látható közlések ellenére a betelefonálók nem kerültek rögtön adásba, vagy egyáltalán nem jutottak be az adásba, és esetenként nem a kiválasztott jóshoz kapcsolták be őket.
Vágólapra másolva!

A vizsgált műsorban a vállalkozás egyrészt agresszívan ösztönözte betelefonálásra a nézőket, másrészt megsértette a szakmai gondosság követelményét, ezért 13,5 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A versenyhivatal többek között azt vizsgálta, hogy a műsorba, illetve a kiválasztott jóshoz történő bekapcsolás esélyeiről megfelelő tájékoztatást kaptak-e fogyasztók. Ezenkívül azt is vizsgálták, hogy a műsorban adott tájékoztatások megtévesztő módon, illetve agresszívan ösztönözték-e a fogyasztókat betelefonálásra – az úgynevezett interaktív vagy betelefonálós televíziós játékokhoz hasonló módon.

A vizsgálat során a GVH megállapította, hogy a műsorvezető és a műsorban megjelenő szöveges tájékoztatások, feliratok szisztematikusan, egymásra épülve, folyamatosan azt az üzenetet közvetítik a fogyasztók felé, hogy éppen egyetlen fogyasztó sem kezdeményez telefonhívást, így azonnal segítséget kaphatnak aktuális problémáikra. A kihagyhatatlan megoldásokat, a visszautasíthatatlan segítséget hangsúlyozó kifejezésekkel sürgetően arra ösztönözték a fogyasztókat, hogy azonnal telefonáljanak.

Arra azonban nem hívták fel a figyelmet, hogy a telefonhívás nem garantálja sem a közvetlen műsorba kapcsolást, sem azt, hogy a kiválasztott jóshoz kerülnek, mivel a kiválasztott jós foglaltsága esetén egy szabad jóshoz kapcsolhatják őket, függetlenül attól, hogy melyik jóst hívták. Arról sem tájékoztatták a fogyasztókat, hogy a várakozás időtartamát és a bekapcsolásra nem kerülő hívásokat is kiszámlázzák, miközben a várakozás alatt jellemzően elhangzott a „kérem, tartsa a vonalat” üzenet, ami várakozásra ösztönözte a telefonálókat.

A GVH megállapítása szerint az EZO.TV műsora a várakozási jellemzők miatt valójában több szerencseelemet, bizonytalansági faktort tartalmaz, így a műsor alapvetően nem különbözik azon interaktív betelefonálós műsoroktól, ahol a fogyasztó valamilyen nyeremény miatt emelt díjjal betelefonál a játékba, ahova a bekerülési esély is alacsony a véletlenszerű bekapcsolás miatt.

A bírság kiszabásánál súlyosbító körülményként értékelte a hivatal, hogy a széles körű tájékoztatásokkal elért fogyasztói kör sérülékenynek tekinthető.