Vágólapra másolva!
A keresőoptimalizációt sokan bűvészkedésnek, manipulációnak tartják, mások szerint pedig egy olyan „művészetről” van szó, ami hatalmas szakértelmet és teljes embert kíván. Szerencsére egyik véglet sem igaz.
Vágólapra másolva!

„Ha azt mondjuk, hogy a keresőmarketingnek hat szintje van, akkor ebből az első négy szint – az igazán alapvető, fontos dolgok – az elmúlt öt év során biztosan változatlan maradt,” mondja Lukács Krisztián a Seotanfolyam.hu tanácsadója. A szakértő szerint téves az az elképzelés, hogy a keresőoptimalizálás egy olyan gyorsan változó terület lenne, amivel képtelenség lépést tartani. Természetesen köztudott, hogy a keresőalgoritmusokat gyakran frissítik és gyors ütemben fejlesztik, az alapok azonban változatlanok. „Amíg éjszakánként leáll a szerver, hogy biztonsági másolat készüljön, vagy az oldalon belül törött linkek mutatnak a honlap más pontjaira, addig fölösleges azokkal a finomságokkal foglalkozni, amit ezek a frissítések jelentenek, a honlapok nyolcvan fölötti százaléka pedig egyáltalán nem jut el arra a szintre, hogy rendbe tegye az alapokat,” véli a tanácsadó.

Ne manipulálj!

Kétségtelen, hogy sokan teljesen félreértik a keresőoptimalizálás koncepcióját. Ez ugyanis távolról sem arról szól, hogy félre kellene vezetni vagy meg kellene próbálni „megtrükközni” a keresőmotorokat.

Egyrészt azért nem, mert ez természetesen nem tisztességes. De azért is, mert a keresőmotorok fejlesztői több mint egy évtizede dolgoznak nagyon keményen azon, hogy az ilyen típusú manipulációt lehetetlenné tegyék.

És meg kell mondanunk, hogy mostanra már eléggé kikupálták magukat ebben a dologban.

Aki tehát megpróbálja „okosba” (vagyis szabálytalan trükközéssel) megoldani a keresőoptimalizálást, az nagyon hamar pórul jár. Még ha egyszer-egyszer sikerül is rést találni a pajzson, azt nagyon rövid idő alatt biztosan befoltozzák, és a büntetés sem marad el.

Amikor egy kereső büntet, akkor az vagy az oldal reputációjának (és így a találati eredmények között elért helyezésének) radikális csökkenését jelenti, vagy szélsőséges esetben akár teljesen el is távolíthatják a szájtot a kereső indexéből.

A felhasználó szemével

De ha nem a manipulatív technikákat, akkor tulajdonképpen mit is nevezünk keresőoptimalizálásnak?

A válasz nagyon egyszerű: a keresőoptimalizált oldal egy olyan weboldal, ami látható, olvasható és értelmezhető a keresőrobotok számára.

És most jön a meglepetés: az esetek döntő többségében ez egybeesik azokkal az oldalakkal, amik láthatóak, olvashatóak és értelmezhetőek a hús-vér felhasználók számára!

Itt azért érdemes tartani egy perc hatásszünetet.

A keresőmarketing első számú tanulsága ugyanis rögtön itt van a kezünkben: az első szabály, hogy ne a keresőnek, hanem a felhasználóidnak készítsd a weboldaladat!

A weboldalad legyen áttekinthető, a navigáció legyen átgondolt, a szövegek és egyéb tartalmi elemek legyenek relevánsak, és szóljanak olyan nyelven, amilyet a célcsoportod használ! (Miért? Például mert a célcsoportod jó eséllyel az általa használt szavakat fogja beírni a keresőbe, és a te oldalad csak akkor fog a találatok között megjelenni, ha ezek az oldalak szerepelnek rajta. No meg azért is, mert akkor tudsz hitelesen szólni a látogatóidhoz, vevőidhez, ügyfeleidhez, ha az ő nyelvüket használod).

Az oldaladon lévő linkek legyenek élők (azaz ne nem létező tartalmakra mutassanak), a szervered pedig legyen elérhető. Nem a keresők miatt: a felhasználóid miatt!

Az ilyen „józan paraszti ésszel” belátható szabályok döbbenetes mértékben tudnak hozzájárulni az oldalad keresőkben elért pozíciójához. Arról nem is beszélve, hogy ha ezeket a szabályokat betartod, akkor jó eséllyel a versenytársaid nyolcvan százalékát lekörözted a keresőoptimalizálás területén (is).

Kompetitív piacok

Fontos persze tudni, hogy a keresőoptimalizációban – mint a gazdaság minden más területén – hatalmas különbségek vannak az egyes piacok között.

Ha kicsi, célzott piacra optimalizálsz, mint egy pilisszentkereszti cukrászda vagy egy bátonyterenyei gumiszerviz, akkor viszonylag könnyű dolgod van. Nagy és kompetitív piacon már sokkal nehezebb és sokkal drágább eredményeket elérni.

„Azok például, akik kötelező-felelősségbiztosításra vagy egyéb pénzügyi területekre céloznak, havonta milliókat költenek el arra, hogy az oldaluk minden szempontból optimalizálva legyen – egy ilyen piacra néhány tízezer forinttal belépni egyszerűen képtelenség,” mondja Lukács Krisztián. Ez még akkor is így van, ha az internet tele van olyan ajánlatokkal és ígéretekkel, amik ingyen vagy minimális belépési költséggel, gazdag funkcionalitással ellátott, keresőoptimalizált weboldalakat ígérnek.

Akasztják a hóhért

Jól illusztrálja ezt például maga a keresőoptimalizálás területe. Ez ugyanis nemcsak egy népszerű és jövedelmező üzletág, hanem maga a „titánok csatája”, hiszen itt a szakértők versenyeznek a legjobb pozíciókért.

A Lukács Krisztiánék által üzemeltetett Seotanfolyam.hu oldal például a [SEO tanfolyam] kifejezésre csak a második pozíciót tudta elérni, a [SEO képzés] kifejezésre a hatodik, egyéb, kapcsolódó kifejezésekre, mint például [keresőoptimalizálás tanfolyam] vagy [keresőoptimalizálás képzés] pedig teljesen kiszorul az első találati oldalról. A küzdelem tehát ezeken a piacokon öldöklő.

Lukács Krisztián szerint egyébként ez az állapot csak ideiglenes, és az oldaluk néhány héttel ezelőtti arculatváltásának tudja be, hogy nem elsők. Úgy véli, hogy az oldal hamarosan visszakapja az első helyet erre a kulcsszóra.

Hogyan kezdj hozzá?

„A keresőoptimalizálás egyik legnagyobb nehézsége, hogy a neten rengeteg információ hozzáférhető, és valaki, aki korábban még nem foglalkozott ezzel a területtel, nehezen tud különbséget tenni a valódi, megbízható és hasznos információk és azok között a technikák között, amik már elavultak vagy soha nem működtek igazán,” mondja Lukács Krisztián.

Az első lépés tehát tényleg hátralépni egyet, és a felhasználó szempontjából végiggondolni a weboldalt: vajon elég informatív, áttekinthető és releváns-e. Ha pedig ezeket az igényeket minden szempontból kielégíti a weboldal, akkor érdemes egy megbízható szakértőhöz fordulni, aki az alapokkal együtt azt a képességet is átadja, hogy a rendelkezésre álló információrengetegben képes legyél végre eligazodni.