Szárnyra kapott a Peugeot

Vágólapra másolva!
Európa második számú autógyártója, a PSA Peugeot-Citroen a 2011-es év eredményétől elmaradó számokat tett közzé a reggeli gyorsjelentésében. Az elemzői konszenzust is csupán az egyszeri tételektől tisztított üzemi eredmény tudta meghaladni, a befektetők ezt tekintették a jelentés egyik legfontosabb üzenetének. A részvény árfolyama a nyitáskor közel 6 százalékos plusszal lőtt ki és jelenleg is jó formában található.
Vágólapra másolva!

Közzétette a 2012-es eredményeit a második legnagyobb európai autógyártó, a PSA Peugeot-Citroen. A főbb sorok javarészt elmaradnak a 2011-es értékektől, ami nagyrészt a csökkenő európai autóértékesítéssel magyarázható. Ez a bevételek alakulására is rányomta a bélyegét, értékesítése 5,1 százalékkal zsugorodott 2011-hez képest.

A nettó eredmény elérte az 5,01 milliárd eurós veszteséget, ami kisebb, mint a korábban emlegetett 6 milliárd eurós mínusz. A hatalmas veszteség főként egy 3,9 milliárd eurós leírásnak tudható be, amit az eszközök valós értéken való értékelésére történő áttérés eredményezett. Az egyszeri tételektől tisztított 576 millió eurós üzemi veszteség, azonban alacsonyabb volt 2012-ben, mint az elemzők által várt 647 millió eurós mínusz.

Forrás: [origo]

A jelentés kedvezőtlen adatai között említendő, hogy a csoport autóipari részlegének üzemi eredménye 1,5 milliárd eurós veszteséget mutatott, ami jóval nagyobb, mint az egy évvel korábbi 92 millió eurós mínusz. A tevékenységből származó működési pénzáramlás szintén negatív, 2,5 milliárd euró volt 2012-ben. A társaság teljes működési pénzáramlása 3 milliárd eurós mínusz mutat, viszont a tervek között szerepel, ennek 2014-re történő pozitív tartományba állítása.

Aggodalomra adhat okot, hogy a cég naponta közel 7 millió eurós veszteséget termel. A vállalat nettó adósságállomány viszont 211 millióval csökkent a tavaly, ám még így is 3 milliárd euró feletti az állomány.

A társaság eredményeit alapvetően meghatározza, hogy a piaci körülményekhez igazodva milyen jelentős kiadáscsökkentő intézkedéseket hajtott végre. A költségcsökkentés tervezett mértéke 1 milliárd euró volt, a cégnek azonban ezt sikerült meghaladnia, mivel 1,18 milliárd eurós csökkentést tudott felmutatni. Ez leginkább a létszám csökkentésével magyarázható, továbbá idén is tervben van egy Párizs környéki gyár bezárása, ami több mint 10 ezer dolgozó elbocsátását jelentené a jelenleg 100 ezer főt foglalkoztató társaságnál. Fontos hangsúlyozni, hogy a következő 2 évben a munkaerő 17 százalékától kíván megszabadulni a francia társaság.

Forrás: [origo]
A várakozásokat tekintve kiemelten fontos az európai piac a Peugeot számára, hiszen a cég autóeladásainak 62 százalékát ebben a régióban teljesíti. A fő piacnak számító Európában3 és 5 százalék közötti zsugorodásra számít a menedzsment. A kínai piac azonban rendkívüli ütemben bővül majd, az autóértékesítések idén is 9,2 százalékkal emelkedtek az országban, így a potenciális növekedés fő iránya lehet a társaságnál.

A napokban pozitív hírek érkeztek a Peugeot felől. A francia kormány megkapta az EU jóváhagyását hogy kezességet vállaljon az autógyártó kötvénykibocsátásával kapcsolatosan. A 7 milliárd eurónyi új kötvénykibocsátásra vállalt visszafizetési garanciából egyelőre 1,2 milliárd eurót engedélyezett az EU. Ezzel szemben a kormány cáfolta annak a lehetőségét, hogy a francia állam tulajdonossá szeretne válni cégben, a Renaulthoz hasonlóan. Az kezességvállalással és költségcsökkentési törekvésekkel kapcsolatos hírek hozzájárulnak a befektetők bizalmának növeléséhez.

A napokban érkező pozitív hírek hatására az árfolyam emelkedő tendenciát mutat. Ezt fokozza a mai jelentés közzététele is, Párizsban valósággal széttépték a részvényt. A keddi 5,96 eurós záróárfolyamhoz képest, ma 6,26 eurón nyitott a részvény, a nap további részében pedig még tovább emelkedett az árfolyam. Ezzel együtt a cég papírjai idén már közel 15 százalékos emelkedést könyvelhetnek el.

A Peugeot-Citroen árfolyama (Párizs)

Forrás: [origo]