Kibúvót keres a Wizz Air a Ryanair gyilkos szorításából

Vágólapra másolva!
Az európai légipiac egyik legnagyobb meccse zajlik a szemünk előtt. A két ultrafapados, a Wizz Air és a Ryanair a Malév csődje után csapott össze, és a könnyű nyár után a Wizznek a nehezebb téli időszakot kell átvészelnie. Ha nem lép semmit, a Ryanair simán lehagyja, és a októbertől a legnagyobb budapesti légitársaság lesz. Ha az ír fenntartja a gyilkos árharcot, az mindenképpen nagy kihívás elé állítja a Wizz Airt.
Vágólapra másolva!

Pénteken lesz fél éve, hogy leállt a Malév, és a reális várakozásoknak megfelelően se híre, se hamva új nemzeti légitársaságnak. Tart viszont az öldöklő küzdelem a Malév utáni piac rés elfoglalásáért két európai ultrafapados cég, a Wizz Air és a Ryanair között. Az elmúlt hónapok fejleményei egyértelműen a Ryanair előretörésére utalnak.

A két cég mérete és pénzügyi lehetőségei között hatalmas a különbség, ami mindenképp az ír társaságot segíti, és úgy tűnik, ki is használja ezt: legfőbb fegyvere az éles árverseny. Ez nagyon jó az utasoknak, de kellemetlen a Wizz Airnek.

Az easyJettel már jól megvan a Ryanair

A Malév csődje előtti időszakig a két cég meglepően békésen élt egymás mellett. Noha a Wizz Airt a szakmában a Ryanair kelet-európai kistestvérének becézik, sokszor úgy tűnt, mintha kínosan kerülték volna, hogy azonos útvonalakon repüljenek. A Ryanair az elmúlt években is egyértelműen Nyugat-Európára koncentrált, ott nyitott bázisokat, és azokról viszonylag kis számban repült keletre. Energiáit sokáig az easyJettel folytatott küzdelem kötötte le, amíg ki nem derült, hogy viszonylag kényelmesen elférnek a piacon.

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor
Az igazi meccs a Malév bukásával indult

Az easyJet mindig is drágább jegyekkel operált, jobb szolgáltatást nyújtott, és az elmúlt években felfelé nyitott: gyakori járatokkal repülve a városok fő reptereire, új szolgáltatásokkal és új típusú jegyekkel az üzleti utasokat is megpróbálja lenyúlni a hagyományos társaságoktól. A Ryanairnek viszont csak az ár fontos, mindig a legolcsóbb akar lenni, úgy számol, ezért cserébe az utasok nem várnak sokat, és nem is reklamálnak. Extra bevételt a kiegészítő szolgáltatások árának gyakori emelésével, illetve újabb és újabb kapcsolt szolgáltatásokkal próbál elérni. Kézipoggyásznak alkalmas gurulós bőröndöt árul a foglalás során, a repülőn pedig folyamatosan megpróbál valamit rásózni az utasra a sorsjegyről a füstmentes cigarettáig.

Ők ketten

Az easyJet és a Ryanair üzleti modellje közötti különbség növekedésével párhuzamosan szétvált az alap fapados modell (ilyen az easyJet, a Norwegian és a Germanwings) és az ultrafapados irány, utóbbiban egyedül a Wizz focizik a Ryan mellett. Miután a Ryanair nagyon rárepült a spanyol, majd az olasz piacra, és ezeken is konszolidálódni kezdett a helyzet, hirtelen Kelet-Európa felé fordult. Itt találta a Wizz Airt, mely folyamatosan építkezve, 8 év alatt szinte minden fontos keleti országban piacvezető lett. Tavaly már néhány lengyel útvonalon egymásnak feszültek, de az igazi meccs a Malév leállásának pillanatában indult.

Az első hetekben a Ryanair jött a tőle megszokott lehengerlő kommunikációval, de a nagy szavakon túl is látszott, keményen nyomul a Wizz piacára. A nyári felállás gyorsan kialakult: a Wizz az előző nyárhoz képest 2 új gépet hozott Budapestre, és 6-ot állomásoztat itt, a Ryanair pedig frissen érkezve 5-tel szállt be a játszmába. Mindketten ígértek több mint 2 millió utast Budapestre, innentől már csak az volt a kérdés, ki kezd el hamarabb visszavonulót fújni az útvonalak törlésével.

Beindult az árharc

A Ryanair nemcsak a legnagyobb európai fapados, de az egyik legnyereségesebb európai légitársaság is; ha akarja, versenytársát kiszorítandó korlátlanul megteheti, hogy alacsony árakkal, veszteségesen repül útvonalakat. Budapesti árait vizsgálva jól látszik, hogy az európai útvonalain általában kínált 10-15 eurós legalacsonyabb árhoz képest a budapesti járatokon ennél nagyobb engedményeket is feldob. Ez különösen feltűnővé vált az elmúlt hetekben, augusztus 1-én például három városban is lehetett 599 forintos jegyet venni, és Eindhovenbe 99 forintért is repülhetett, aki szemfüles volt. (A jegyáraknál a Ryanair annyiban trükkösebb, hogy a legalsó árkategória kifogyása esetén rögtön 6 ezer forint fölé ugrik az ár, a Wizznél viszont 5 eurónkénti lépcsők vannak.)

A két ultrafapados árazása nagyban eltér a többi diszkont légitársaságétól. A jegyárakat sokkal aktívabban menedzselik, akár naponta is változnak, mindkét irányba. A legolcsóbbakat nem sok hónappal az út előtt kínálják, hanem kettővel-hárommal, amikor már látszik, hogy a foglaltság miként alakul. Ha kevés az utas, ekkor indulnak el lefelé.

Forrás: AFP
Ha a Wizz nem lép sürgősen, a Ryanair lesz október végétől a legnagyobb forgalmú légitársaság Budapesten.

Tavasszal még nem lehetett messzemenő következtetéseket levonni a két cég áraiból, mert nyárra könnyű megtölteni a gépeket - persze az már akkor látszott, hogy tavalyhoz képest a verseny nagymértékben levitte az árakat olyan népszerű célállomásokra is, mint Barcelona vagy Róma. Most viszont már a kis forgalmú októbert, majd az egyik legkisebbnek számító novembert kell eladniuk. Itt már kiderülhet, mennyit bírnak a felek, illetve a magyar piac.

A Wizz visszahúzódik

Az elmúlt hetekben a Wizz Air elkezdett átállni a téli üzemmódra. Kérdésünkre azt válaszolták, a téli menetrendet 5 géppel repülik, tehát a nyári 6-ból 1 tűnik el, de az általunk szúrópróbaszerűen kiválasztott napokon a jelenleg foglalható járatok teljesítéséhez 4 gép is elegendő.

noha a társaság szerint télen 5 gép lesz a pesti bázison, .

A Wizz először a barcelonai és madridi járatokból törölt, ezt meg is indokolták azzal, hogy a kényszerű megszorításokat végrehajtó spanyol kormány durván emelte a reptéri adókat. Később a Ryaanir is bejelentett vágást ezeken a reptereken, de kisebbeket - nem kizárt, hogy a Wizz lépését az adóemelés mellett az igen éles verseny és az elérhető alacsony bevételek is indokolták.

Néhány hete újabb törlési hullám jött a Wizznél - ennél már nem adtak ki közleményt, csendben szedték ki a már meghirdetett járatokat a menetrendből. Már augusztusban megszűnik a Budapest-Bukarest útvonal is (pedig itt nincs Ryanair-konkurencia), a télre amúgy is kiszedésre ítélt olaszországi Forli esetében pedig két hónappal előrébb hozták a törlést. Csendben elkezdték a takarítást a megmaradó járatoknál is, Brüsszelbe például télre csak napi 1 járat maradt - ami a múlt téli heti 8-nál is kevesebb, pedig akkor még repült a Malév. (Ezen a vonalon fej-fej melletti harc van a Ryanairrel.)

A Ryanair útvonalfejlesztésre készül

Ezzel szemben a Ryanairnél utoljára tavasszal fordult elő, hogy meghirdetett útvonalak mentek a levesbe. Azóta egyáltalán nem nyúltak a menetrendhez, és télre is csak 4 útvonallal kevesebb van meghirdetve, mint amit nyáron repültek - ebből 2 becsukása várható is volt, mert nyaralóútvonalak.

Jelen pillanatban a Wizz mindössze 18 útvonalat kínál Budapestről télre, miközben a Ryanair 25-öt. A ír cég ráadásul csütörtökön útvonalfejlesztésről tart sajtótájékoztatót, lehet, hogy a különbség tovább nő. Kérdésünkre a Wizznél is azt ígérték, hamarosan ők is új útvonalakat kínálnak Budapestről, konkrétumot azonban még nem lehet tudni. (A Ryanair a sajtótájékoztatója előtt nem kívánt válaszolni kérdéseinkre.)

A változások következménye, hogy ha a Wizz nem lép sürgősen valamit, a Ryanair lesz október végétől a legnagyobb forgalmú légitársaság Budapesten. A magyar vezetésű légitársaságot nem csak Budapesten szorongatja az ír cég, Lengyelországban is beerősített, és télre ott is messze megelőzi majd a Wizzt.

A Wizz keresi, hol bújhat ki

A Wizz Airnél az [origo] kérdésére úgy reagáltak, üdvözlik a nagy versenyt, mert az mindenkinek az érdeke, ami pedig Lengyelországot illeti, a cég növekedése tart, új repteret is felfedeztek maguknak. Való igaz, Lublinba még senki se repült a Wizz előtt, és az is jól látszik, hogy a társaság olyan utakon keresi a növekedést, ahol ki tudja kerülni a direkt versenyt a Ryannel.

Fizetős kézipoggyász a Wizz Airtől

A Wizz Air, mint a kisebbik ultrafapados cég, folyamatosan átvette nagy testvérétől azokat a bevételnövelő megoldásokat, melyeket jónak tartott, de igyekezett sajátokkal is előrukkolni. Utóbbira volt példa többek között a késési biztosítás, amely 10 euró díjért cserébe 2 óra feletti késés esetén 100 euróval kompenzálja az utast. (Mivel a gépek jóval kevesebb mint 10 százaléka késik 2 óra felett, nyilvánvalóan a cég jár jól.)

Néhány hete azonban az eddigi legmeghökkentőbb újítást jelentette be a Wizz Air: nemcsak a feladott csomagokra fizettet, de a nagyobb kézipoggyászok sem lesznek ingyenesek. A gépre felvitt poggyászok között az alapján tesznek különbséget, hogy beférnek-e az ülés alá, vagy sem. A nagyobb gurulós bőrönd 10 euróba kerül majd, csak az ülés alá beférő kis táska marad ingyenes.

A Wizz két legyet akar ütni egy csapásra: gyorsabb lesz a beszállás, és nőnek a bevételei is. A fizetős utasok hamarabb szállhatnak be a gépbe, és nem fordulhat majd elő, hogy kis cuccokkal telepakolják az utasok a felső csomagtároló rekeszeket, aztán a nagyobb bőröndök nem férnek be.

Már csak az a kérdés, mit reagálnak az utasok: megfizetik a plusz díjat, átváltanak kis cuccra, vagy berágnak, és utaznak bárki mással, aki nem kér pénzt egy mezei gurulós bőrönd miatt. A rendszer próbaüzeme a héten kezdődik a Lodon-Katowice útvonalon, és a cég tájékoztatása szerint szeptember elején születik döntés arról, hogy bevezetik-e a teljes hálózaton. A budapesti útvonalakon addig még ingyenes kézipoggyásszal lehet foglalni.


járatnyitás

Kitörési pont lehetne még a Wizznek, ha megkapná a kijelölést a Malév korábbi unión kívüli, állami engedélyhez kötött útvonalaira (például Moszkva, Isztambul, Tel-Aviv). A magyar hatóságok azonban egy jó ideig nem léptek az ügyben, és folyamatosan azt kommunikálták, hogy várják egy új nemzeti légitársaság elindulását. Pár útvonalra azóta kiírták a pályázatot, de nyertest még hirdettek. A Wizz ráadásul rosszul fekszik a kormánynál, és piaci információnk szerint a légügyi hatóságnál is van olyan vezető, aki a céget teszi felelőssé a Malév csődjéért. (Az Malév egy Európai Bizottsági döntés miatt dőlt be, a vizsgálatot a Wizz Air kezdeményezte.)

A Wizz csak óvatosan játszhat

A Ryanairel vívott harcban a Wizz Air fegyvertára azonban szűkös. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója szinte minden interjújában hangsúlyozta korábban, hogy cége évek óta nem kényszerült külső pénz bevonására, saját forrásból finanszírozza a növekedést. Az is természetes, hogy a jelenlegi versenyben nem bővíthetnek ész nélkül, mert ha veszteségessé válnak, az a Ryanair malmára hajtja a vizet. Ha a nagy testvér átveszi a piacvezető szerepét, attól még lehet sikeres a Wizz, de ha tartósan fennmarad az árverseny, abba belerokkanhat.

Hogy az eddigi harc mennyire érintette súlyosan a Wizzt, pontosan nem tudni, mert pénzügyi adatai nem nyilvánosak. A cég azt kommunikálja, hogy a márciussal zárult üzleti évben rekordnyereséget ért el, ennél több információt nem ad - különösen nem a március óta eltelt időszakról. Így csak valószínűsíthető, hogy mivel két fontos és nagy piacán is kénytelen volt a verseny miatt nagymértékben árat csökkenteni, jelenleg igen küszködős időszakot él át a társaság.

A Ryanair számai tőzsdei cégként nyilvánosak, a hét elején hozták ki friss gyorsjelentésüket. A negyedév nyeresége elmaradt a várakozásoktól, amiben elismerten része van a kelet-európai árversenynek. A jelentés szerint nem sikerült a terveknek megfelelően növelni az átlagjegyárat, aminek az oka az európai recesszió, illetve a megszorítások mellett az olyan új bázisok alacsony árszintje, mint Ciprus, Lengyelország vagy Magyarország. Azt írják, az új bázisokon igen jó a töltöttség, de kiemelnek hármat, ahol ehhez alacsony árakat kell kínálni: Budapest, Varsó és Wroclaw.

Repülni most olcsó

A jelenlegi piaci helyzet és a Ryanair publikus tervei alapján egyértelmű, hogy az öldöklő verseny folytatódik. A Ryanair módszere egyértelműnek látszik, kérdés, hogy a kisebb fél, a Wizz mennyire rokkan bele ebbe. Az mindenesetre biztos, hogy télen minden eddiginél olcsóbban, gyakorlatilag fillérekért lehet majd repülni Budapestről. A Wizz Air 1390 forintos jegyei folyamatosan és sok útvonalra elérhetőek, a magát legolcsóbbnak beállító Ryanair pedig egyre gyakrabban ad 1990 forintos ajánlatokat. Pár napja 99 forintért is árultak jegyeket - amire már csak a 6-8 eurós foglalási díj rakódik rá, ez viszont kikerülhető, vagy csökkenthető különböző kártyákkal, illetve banki átutalás választásával.

A nagy harcnak, az alacsony áraknak azonban utasszempontból is vannak mellékhatásai. A nem régóta bejáratott útvonalakon törlésre, ritkításra bármelyik pillanatban számítani kell, ezért kockázatos például nem lemondható szállást előre kifizetni.