Az osztrákok és a németek jegelik a Nabuccóról szóló döntést

Vágólapra másolva!
Tovább csúszik a Nabucco gázvezeték megépítéséről szóló döntés, a hat tagú konzorcium két tagja, az osztrák OMV és a német RWE csak jövőre határoz a beruházás támogatásáról.
Vágólapra másolva!

Az idén már biztosan nem hozza meg a végső befektetési döntést a Nabuccóról a földgázvezeték megépítésére és üzemeltetésére létrehozott konzorcium hat tagja közül kettő; pénteken az osztrák OMV és a német RWE képviselői is közölték, hogy az azerbajdzsáni földgázszállításokról szóló tárgyalások elhúzódása miatt 2011-re halasztják annak eldöntését, hogy részt vesznek-e a projektben.

Az OMV nemzetközi vezetéképítési projektekért felelős vezetője, Michael Ulbrich a Der Standard című bécsi lapnak nyilatkozva hangsúlyozta: "az idén már biztosan nem jutunk végső elhatározásra, 2011-ben hozunk majd döntést". Az RWE illetékese pedig a dpa német hírügynökségnek elmondta, hogy "továbbra is kérdéses a vezeték gázellátásának biztosíthatósága, az eredeti menetrend ezért nem tartható", döntés csak jövőre várható.

A késedelmet az okozza, hogy egyelőre nem tudni, ki juthat hozzá az azerbajdzsáni Shah Deniz II földgázmező készletéhez. Az azeri vezetés több mint 20 társasággal folytat tárgyalásokat párhuzamosan a lelőhelyről kitermelhető földgáz értékesítéséről. A bakui kormány a legmagasabb árat kínáló féllel kíván szerződni, az orosz Gazprom pedig nemrégiben közölte, hogy senki nem versenyezhet azzal az árral, amelyet ők ajánlanak a Shah Denitz II földgázkincséért - áll a Reuters hírügynökség összefoglalójában.

Az OMV és az RWE mellett a magyar Mol Nyrt., a román Transgaz, a bulgáriai Bulgargaz és a török Botas vesz részt a konzorciumban. Az eredeti tervek szerint az idén kellene a befektetésre vonatkozó döntést véglegesítenie a tagoknak.

Az uniós gázellátás biztonságát javítani, az orosz forrástól való függőséget lazítani hivatott Nabucco az elképzelések szerint 3 ezer kilométer hosszú lesz, és a Kaszpi-tenger térségéből szállít majd földgázt Nyugat-Európába. Törökországból indul, áthalad Bulgárián, Románián és Magyarországon, majd az ausztriai Baumgartennél végződik. A beruházás költsége 2008-as árakon 7,9 milliárd euró. A gázszállítás 2015-ben indulhat be, teljes kapacitása pedig évi 31 milliárd köbméter lehet, ami nagyjából a kétszerese Magyarország éves földgázfogyasztásának.