Nem veszik az új autókat Európában

Vágólapra másolva!
Augusztusban tovább csökkentek az európai újautó-eladások, a legjobban fogyó márkákat sem kímélte a keresletnek a roncsprémium-programok kifutása utáni hanyatlása. Az év első nyolc hónapját nézve Magyarország a lista utolsó helyén áll.
Vágólapra másolva!

Idén augusztusban 11,8 százalékkal kevesebb új autót értékesítettek Európában, mint egy évvel korábban, és az év első nyolc hónapjában is kevesebb autót adtak el (2,4 százalékkal), mint a tavalyi azonos periódusban - derül ki a Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég jelentéséből.

A tíz legnagyobb forgalmú márka közül augusztusban csak az Audi tudta növelni eladásait tavaly augusztushoz képest, 1,4 százalékkal. A legnagyobb, 24,6 százalékos visszaesést a Fiat szenvedte el. Az első nyolc hónapot nézve négy márka eladásai növekedtek, hat márka eladásai csökkentek.

Az értékesítési lista élén álló Volkswagen (88 869 darab), Renault (54 455 darab) és Ford (51 442 darab) egyaránt elmaradt 2009 augusztusi teljesítményétől, sorrendben 15, 4,5 és 20 százalékkal. Az idei első nyolc hónapban azonban a Renault eladásai 15,7 százalékkal emelkedtek. Javított még a Peugeot (5,7 százalék), a Citroen (1,6 százalék) és a BMW (5,8 százalék).

A Volkswagen tavalyinál rosszabb eredménye legnagyobb forgalmú modellje, a Golf eladásainak visszaesésére vezethető vissza: augusztusban 29,3 százalékkal kevesebb Golfot adtak el, mint egy évvel korábban, az idei első nyolc hónapban pedig 10 százalékkal kevesebbet.

Az öt legnagyobb európai piac mindegyikében kevesebb új autót vettek augusztusban. Németországban 27, Franciaországban 7, Olaszországban 19, Nagy-Britanniában 17,5, Spanyolországban 23,7 százalék a csökkenés mértéke. Európában a legnagyobb visszaesést a görögországi piacon mérték, ott 68,7 százalékkal kevesebb autó kelt el.

Írországban volt a legnagyobb növekedés (110,5 százalék), a második helyen Svédország áll (44 százalék), majd Lettország (43,4 százalék), Finnország (40,8 százalék) és Portugália (40,3 százalék) következik. Magyarországon augusztusban 23,5 százalékkal nőttek az eladások.

Az első nyolc hónap összesített adatai alapján viszont Magyarország produkálta a legnagyobb, 37 százalékos visszaesést. A második Szlovákia 36,3 százalékos, a harmadik Görögország 31 százalékos csökkenéssel. A 27 EU-tagállamában az eladások 11,8 százalékkal csökkentek augusztusban, és 2,4 százalékkal az idei első nyolc hónapban.

A JATO Dynamics elemzése a roncsprémium-programok kivezetésére és a fogyasztói hangulatmutatók romlására vezeti vissza a fenti tendenciákat.

Tömeges autócserére lehet szükség Magyarországon

Több mint 3 millió elöregedett autó rója a magyar utakat - közölte az Ernst & Young nemzetközi tanácsadócég friss régiós jelentése alapján. A magyarországi autópark átlagos életkora meghaladja a 11 évet, a térség államai közül Szlovákiában ugyanez a szám 13, Csehországban és Lengyelországban tizennégy év. "Égető szükség van a magyar autópark fiatalítására. Az azonban még nyitott kérdés, hogy a magyar fogyasztók inkább új autókat vásárolnak majd, vagy némileg fiatalabb használt járművek mellett döntenek. Ebben a folyamatban a kormányzati döntéseknek is nagy szerepük lesz" - mondta Heinczinger Róbert, az Ernst & Young adópartnere.

A felmérés szerint az autóellátottságot tekintve Magyarország a régiós rangsor második felében helyezkedik el, ezer főre 360 jármű jut hazánkban. Ezzel Magyarország megelőzi Szlovákiát (350) és Romániát (250), elmarad azonban a cseh és a lengyel átlagtól, ott ugyanis ez az arány meghaladja az 500-at.