Nem érinti a sztrádaépítést a Viadom kudarca

Vágólapra másolva!
Az alacsonyabb áron épülő autópálya-beruházásokat nem veszélyezteti egyetlen cég kudarca - nyilatkozta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az MTI-nek azután, hogy híre ment, felszámolás indult az útépítéssel foglalkozó Viadom Zrt. ellen.
Vágólapra másolva!

A miniszter elmondta, hogy bár sajnálja a magyar fővállalkozó kudarcát, legjobban azokért a magyar beszállítókért aggódik, amelyek hiába várnak pénzükre.

A Washingtonban tartózkodó miniszter azokra a cikkekre reagált, amelyek Kóka János mintacégeként emlegették a Viadom Zrt.-t. A miniszter megismételte, amit a tárca már korábban is közölt: az autópályatenderek fő célja az adófizetők forintjainak ésszerű felhasználása, a lehető legalacsonyabb kivitelezési költség elérése. A kartellezést kizáró, szigorú versenyeztetéssel és technikai ésszerűsítéssel elért 40 százalékos árcsökkenés nem köthető egyetlen céghez, minden konzorciumban szerepet vállaltak tőkeerős nemzetközi cégek, amelyek akár egyedül is képesek lennének a folyamatban levő beruházások befejezésére.

"Ha a pályázók rosszul mérik föl lehetőségeiket, és ez alapján állapítják meg vállalási áraikat, akkor ez bukáshoz vezethet, de a kiírás elegendő mennyiségű garanciát írt elő az ilyen esetekre ahhoz, hogy az autópályák egy-egy konzorciumi tag bedőlése esetén is megépüljenek. A konzorcium tagjai egyetemlegesen felelősek azért, hogy a kérdéses szakaszok a vállalási áron megépüljenek, így a magyar tag kiesése nem veszélyezteti a beruházást" - mondta Kóka János.

A miniszter úgy látja, sokaknak érdekében áll, hogy az egyik építő cég súlyos pénzügyi problémáiból kiindulva azt bizonygassák, nem volt jó ötlet a fokozott verseny az autópálya-építéseknél. A megjelent hírek azt sugallják, hogy vissza kell térni a korábbi gyakorlathoz, amelynek eredményeképpen százmilliókkal drágábban épült meg egy kilométer, mint ma.

"Azt üzenem az ellenérdekelteknek, hogy nem lesz visszarendeződés az autópálya-építéseknél. Nem fogom hagyni, hogy bármilyen hivatkozással elporladjon a munkánk eredménye" - nyilatkozta a miniszter. Hozzátette, hogy az új tendereken is erős lesz az árverseny, mert nemcsak a Viadom, hanem az egész útépítő szakma jelentős árejtéssel reagált a versenyt fokozó és a technikai feltételeket ésszerűsítő változásokra.

A miniszter közölte: legjobban azokat a kisebb magyar cégeket félti, amelyek beszállítóként működtek közre a beruházásban és a Viadommal vagy annak alvállalkozóival álltak szerződéses kapcsolatban. "Ígérem, hogy lehetőségeinkhez mérten mindent elkövetünk annak érdekében, hogy ezek a cégek hozzájussanak jogos követeléseikhez" - mondta a miniszter.

A Viadom Zrt. útépítő társaság pénzügyi problémáiért korábban részben az állami megrendelések kifizetésének késlekedését okolta, azonban az állami megrendelő szerint ez a beállítás nem valós. A nagy útépítési tendereken jól szereplő, de alvállalkozóinak késve fizető cég ellen több felszámolási eljárást kezdeményeztek.

Elsősorban a 3-as és a 35-ös főút felújításánál kialkudott munkadíj utolsó, 11 millió eurós, azaz 2,75 milliárd forintos részszámlája kifizetésének késlekedésével magyarázza gondjaikat Mechler Zoltán, a Viadom tulajdonosa és vezérigazgatója, aki szerint egy éve hiába várják ezt az összeget. A nekik járó összegeket a vezérigazgató szerint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tartja vissza. A társaságot szerinte egy kétmilliárd forintos tőkeemelés vagy az húzhatná ki a kátyúból, ha az állami megrendelők kifizetnék munkájukat. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ugyanakkor azt közölte: nincs lejárt kötelezettsége a Viadommal szemben.