A verseny kordában tartja a benzinárakat

Vágólapra másolva!
Nem költségalapon történik az üzemanyagok árképzése, ezért nincs közvetlen hatása annak, ha a Molnak mégis többletköltséget okozna, hogy a Barátság kőolajvezeték helyett más forrásból kell beszereznie az üzemanyagok alapanyagát. A költségek növekedése egyébként is csak hosszabb kimaradás esetén képzelhető el.
Vágólapra másolva!

Az üzemanyagok árképzésénél nagyon fontos tényező, hogy e termékeknél teljesen szabad verseny van Magyarországon, így a Molnak folyamatosan figyelemmel kell lennie a konkurens cégekre is. A régióban 3 meghatározó finomító van: az OMV schwechati, a Mol tulajdonában lévő Slovnaft pozsonyi és a Mol százhalombattai létesítménye. A Mol közvetett és közvetlen tulajdonában álló két finomító az úgynevezett savanyú olajat dolgozza fel, ami a gyakorlatban az orosz olajat jelenti. Ugyanakkor az OMV finomítója édes alapú arab olajat használ, így a mostani helyzetben sincs ellátási gondja. Egy-egy finomító körülbelül 300 kilométeres körzetben tud versenyképes áron üzemanyagot szállítani, az OMV esetében azonban az is javít a szállítási hatékonyságon, hogy a Dunán olcsón tudja lehozni termékeit, és Csepelen rendelkeznek is egy nagyobb tárolókapacitással. A Mol tehát nem teheti meg a jelenlegi helyzetben sem, hogy elszaladjon az áraival, ez ugyanis szinte biztosan piaci részesedésvesztést jelentene a számára a nagykereskedelmi piacon.

A kereslet-kínálat ármeghatározó szerepe

A magyar üzemanyagárak egyik legfontosabb tényezője tehát az importár, mégpedig a nagy nemzetközi piacoké, hiszen a versenytársak is ez alapján működnek. Az olaj árának alakulását azonban a jelenlegi konfliktus nem igazán befolyásolja, mivel a kereslet-kínálati viszonyt nem borítja fel. Az üzemanyagok ára pedig hosszabb távon szorosan követi a kőolaj árának alakulását a világban, eltérések persze időszakonként lehetnek. Az árat azonban mindkét terméknél elsősorban az határozza meg, hogy a fogyasztáshoz képest a kínálat alacsony vagy magas.

Az elmúlt évek olajárrobbanását is az okozta, hogy jelentősen megugrott a kőolajtermékek felhasználása, főleg Indiában és Kínában. A kereslet ráadásul a nagyon magas árszint ellenére sem igazán csökken, ennek oka, hogy a kőolajfogyasztás a közlekedésre koncentrálódik. Ezen a téren pedig jelenleg nagyon nehéz a helyettesítés, tömeges méretben pedig elképzelhetetlen.

Az alkalmazkodás egyébként annyiban elkezdődött, hogy a nagy fogyasztású terepjárók iránti kereslet csökkent. Európában viszont nem ösztönzött takarékosságra, hogy a nagyon magas adó tompította az áremelés hatását. Az üzemanyagok 1 százalékos drágulása is csak mintegy 0,5 százalékos áremelést jelentett az unióban. Kínában viszont 1,5 milliárd ember jutott el odáig, hogy autót vásárolhasson. Szakértők egyébként úgy vélik, hogy a kínálati zavar 2008 környékére állhat csak helyre.

A forint-dollár árfolyam is hat a magyar árakra

A magyar üzemanyag árakra még hatással lehet a forint dollárhoz viszonyított árfolyammozgása. A Mol ugyanis dolláralapon szerzi be a kőolajat, míg költségei forintban vannak. Ezért a forint erősödése a dollárhoz képest csökkenti az üzemanyag árát, míg a dollár erősödése növeli azt.