ÁSZ: Kihagyták a büdzséből a reform hatásait

Vágólapra másolva!
Közzétette a 2007-es költségvetési törvényjavaslatról szóló véleményét az Állami Számvevőszék (ÁSZ). Az ÁSZ-nak leginkább az nem tetszik, hogy a költségvetési törvény összeállítói kihagyták a tervezett reformok hatásainak számszerű ismertetését. A számvevőszék szerint ugyanakkor felemásra sikerült az állam karcsúsítása: létszámleépítések történtek, de az intézmények fenntartása jövőre kicsivel meg is haladja a 2006-os költségeket.
Vágólapra másolva!

Megjelentette a 2007-es büdzséről készített véleményét az Állami Számvevőszék. Az ÁSZ a törvénytervezetben elsősorban azt kritizálja, hogy nem jelennek meg áttekinthetően összefoglalva a többéves elkötelezettségek hatásai sem, ráadásul jelenlegi formájában a dokumentumot nehezen áttekinthetőnek tartják.

Az állami költségvetés előirányzatai alapján az ÁSZ szerint valójában nem történt meg a közszféra intézményrendszerének szűkítése, ezért nem csökkentek az erre fordítandó kiadások. Az ÁSZ kiemelte: noha 6 százalékkal csökkentették a közszférában dolgozók számát, az intézmények megmaradtak, működtetésük tervezett 2007-es költsége - 1830 milliárd forint - 0,8 százalékkal magasabb is a 2006-os összegnél.

A számvevőszék szerint ezek a jelek azt mutatják, hogy pusztán leépítésekkel az állam nem képes megtakarítani. Az ÁSZ szerint a szervezetek, intézmények számát kellene csökkenteni, de azt is csak megfelelő feladatelemzést követően. Az ÁSZ értékelésében ezért azt javasolja a kormánynak: gondoskodjon arról, hogy a szervezeti átalakításokról hozott kormányhatározatok az előírt tartalommal és határidőben valósuljanak meg.

Bizonytalan adóbevételek

A 2007. év tervezett adóbevételeinek várható teljesülését a korábbiaknál megalapozottabbnak találja az ellenőrző szerv. Ugyanakkor az áfa, az szja és a regisztrációs adó tekintetében az ÁSZ továbbra is kockázatokra figyelmeztet, a tervezett és a valóban befolyó összeg között akár 2 százalék is lehet az eltérés.

A költségvetési törvénytervezet értékelésében leírják: a büdzsé és a konvergenciaprogram alapját jelentő adóváltozások nem mutatnak az adórendszer évek óta ismert problémáinak megoldása és a korszerűsítés irányába. A jelenleg is bonyolult és hatásaiban áttekinthetetlen rendszer további négy adónemmel bővült, növelve egyúttal az elvonási csatornák számát és az adminisztrációs terheket.

Emlékeztetnek rá, hogy az adóváltozások évközi bevezetése a jogbiztonságot gyengíti, és ezáltal a gazdálkodás működési feltételei kiszámíthatóságát csökkenti, ráadásul az adó- és járulékterhek növekedésének hatásaként reális veszélynek tartják a szürkegazdaság további terjedését.

A költségvetés egyensúlyát meghatározó egyes adóbevételek teljesülése, illetve a kiadási oldalon az Egészségbiztosítási Alap két kasszája, valamint a Munkaerő-piaci Alap tervezett pénzügyi lehetősége az ÁSZ szerint kockázatokat hordoz, amelyek "kisimítására" a több mint 200 milliárd forintos tartalék biztosíthatja a fedezetet. A jelentésben hangsúlyozzák, hogy nem ítélhették meg azokat a kockázatokat, amelyek az Alkotmánybíróság későbbi döntésével függenek össze. Ide sorolták a társasági adó részét képező elvárt adót, illetve a hitelintézeti járadékot.

A költségvetés általános értékelésében a számvevőszék szakemberei több alkalommal figyelmeztetnek arra, hogy a költségvetés összeállítói nem számoltak a reformok és a megszorító intézkedések várható hatásaival, amelyek átírhatják a tervezett bevételeket. Az áfa kapcsán például az ellenőrző szerv megjegyzi: a tervezett megszorító intézkedések 2007-ben minden bizonnyal visszafogják majd a fogyasztást, ez pedig csökkentheti az általános forgalmi adóból tervezett bevételeket.

Az szja államháztartási szintű bevétele és ezzel együtt a központi költségvetési előirányzat számítása során alapul vett bér- és keresetnövekedés 30 százaléka a közszféra jövedelmi viszonyainak függvénye - emlékeztetnek. Hozzáteszik, hogy a konvergenciaprogramban megfogalmazottak szerint csökken a foglalkoztatottak száma, másrészt a következő két évben a 2006. évi bértömeg változatlan összegben kerül kifizetésre.

A regisztrációs adó 78,4 milliárd forintos összegű előirányzatának teljesülését az ÁSZ a szerinte alá nem támasztott, indokolatlanul magas bázis miatt tartja bizonytalannak.

Átgondoltabb kiadásokat sürgetnek

A központi költségvetés közvetlen kiadásai többségénél, továbbá egyes kiemelt jelentőségű (lakás-, család-) támogatásoknál a kiadások előirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesíthetők. Kedvezőnek nevezik, hogy az ideihez képest nem nőtt az előirányzat módosítási kötelezettség nélkül túlteljesíthető előirányzatok aránya, és az is, hogy ezek a kiadási előirányzatok óvatos tervezésére utalnak, így valószínűsíthetően reálisak, betarthatók.

A lakástámogatásoknál kedvezőnek nevezi az ÁSZ, hogy a korábbi évekhez képest 2006-ban jelentősen, 50 százalék felettiről 4 százalékra csökken várhatóan a teljesítés eltérése az előirányzattól. A lakástámogatások 2007. évi előirányzatát megalapozottnak ítélik. Szükségesnek tartják azonban jelezni, hogy a tartós egyensúly fenntartása megköveteli a több évre előre mutató, egységes elveken alapuló lakáspolitikai koncepció újragondolását.

Az uniós források és a támogatások igénybevételét biztosító hazai társfinanszírozások fedezete a költségvetési törvényjavaslatban biztosított - állapítják meg a számvevők.

Kifogásolhatónak nevezi a dokumentum, hogy az ÁSZ elmúlt két évben tett javaslatait ismételten figyelmen kívül hagyva nem tervezték külön soron a mezőgazdasági termelők kiegészítő támogatását (Top up) a költségvetésben, ennek következtében a 2007. évben sem biztosított a támogatások folyósításának és elszámolásának átláthatósága.

A kiadási oldalon a gyógyító-megelőző egészségügyi ellátás, a gyógyszertámogatási, valamint a gyógyászati segédeszköz előirányzat betartását tartják kockázatosnak. Az Országgyűlésnek azt javasolják a számvevők, hogy korlátozza, ahol lehet, tiltsa meg azoknak a gazdasági társaságoknak a hitel- és kölcsönfelvételét, illetve kötvénykibocsátását, amelyek az EU statisztikai módszertana szerint a kormányzati szektor részét képezik. Azt is kezdeményezik, hogy a kormány készítsen a közpénzügyeket átfogóan szabályozó törvényjavaslatot és ezzel együtt részletesen szabályozza a költségvetés összeállításának rendjét, tartalmát.

[origo]/MTI