A szakszervezet csütörtökön jelentette be, hogy a sztrájk eszközéhez nyúl, ha nem sikerül megállapodnia a HungaroControl vezetésével. Az érdekképviselet a jelenlegi fizetések megduplázását, illetve az alkalmazottak bérnövekedését a közalkalmazotti bértáblához hasonlóan garantáló bérfejlesztési rendszer bevezetését akarta elérni. Az átlagos légiforgalmi irányítói fizetés 549 129 forint.
Mudra István, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat igazgatója korábban sajtótájékoztatón elmondta, hogy egy légiirányító jövedelme havonta meghaladhatja a bruttó egymillió forintot. Ezért irreálisnak nevezte a Control szakszervezet több mint kétszeres bérkövetelését. Emlékeztetett rá, hogy a HungaroControl költségvetési szervként dolgozik, és a mai magyar viszonyok között is irreálisnak tartotta az érdekképviselet követelését.
Hackl Mónika, a HungaroControl szóvivője pénteken az MTI-nek azt mondta: a szakszervezetnek most egyetlen feltétele volt, mégpedig az, hogy a pénteki tárgyalások befejezését követő 24 órán belül folytassák a tárgyalásokat.
A szóvivő hozzátette: a sztrájk felfüggesztéséről szóló megállapodást annak érdekében kötötte meg a szakszervezet, hogy nyugodt légkörben folytatódjanak a megbeszélések. A szakszervezet képviselői az MTI megkeresésére nem válaszoltak.
A Control, a légiforgalmi irányítók többségét tömörítő, 2006 márciusában bejegyzett szakszervezet a légiforgalmi irányítók jövedelmének jelentős mértékű, több mint kétszeres emelését, valamint a rájuk vonatkozó, évente automatikus jövedelememelkedést garantáló bérrendszer bevezetését követeli.
A munkáltató a bértárgyaláson kezdetben elzárkózott a béremelés elől, majd egy csomagban 4,7 százalékos bérfejlesztést ajánlott július 1-jétől.
A vasárnap délutánra tervezett munkabeszüntetés 40 000 embert érintett volna, 400 járatot kellett volna törölni a munkabeszüntetés napi 40 ezer utast érintene, valamint kétezer átrepülő repülőgépnek más útvonalat kellene választania.
A HungaroControlnak csak az átrepülő forgalmat tekintve napi 55 millió forint bevétele esne ki a munkabeszüntetés miatt, de jelentős vesztség érné a légitársaságokat és az utazási irodákat is.
A Ferihegyi reptéren napi átlagban 450 járat fordul meg. A menetrend legzsúfoltabb időszaka pont a vasárnap délután. Ugyanakkor a légiirányítók sztrájkja miatt az ország feletti átrepüléseket is más légterekbe kellett volna irányítani.
[origo]/MTI