Augusto Pinochet: vámpírként ontotta a kommunisták vérét

A gróf
Vágólapra másolva!
Pablo Larraín, a nemzetközi filmfesztiválok chilei sztárrendezője (a teljesség igénye nélkül: Oscar-jelölés, a berlini fesztivál Zsűri Nagydíja, a torontói mustra Platform-díja) legújabb filmje augusztusban a Velencei Filmfesztiválon mutatkozott be (ahol meg is nyerte a legjobb forgatókönyv elismerését), és most felkerült a gyártó Netflix kínálatába is. A szeptemberi premier szimbolikus: A gróf arról az Augusto Pinochet tábornokról szól, aki 50 évvel ezelőtt, 1973. szeptember 11-én, a hadsereg élén, megdöntötte a kommunista Salvador Allende kormányát és 17 évre magához ragadta a hatalmat. Pinochet elvitathatatlan, a dél-amerikai kontinensen kiemelkedő gazdasági sikereit vérontás és korrupció kísérte – Larraín pedig úgy gondolta, hogy a szélsőséges megítélésű diktátorról nem tárgyilagos portrét, hanem horrorisztikus, humorában is sötét szatírát készít, amelyben Pinochet 250 éves vámpírként mutatkozik be.
Vágólapra másolva!

Különös bohózat, mondhatni okos-buta blöff A gróf. Először is, alapötlete – a vérszívó diktátor – korántsem eredeti. Már Bram Stoker Drakulája után a másokon élősködő vámpír metaforája beszivárgott a politikai és a politikáról szóló diskurzusba, sőt, akadnak futóbolondok is, akik vámpírként próbálnak a politika közelébe férkőzni – ilyen volt a kétezres évek elején a vérszívó életformát reklámozó Jonathon Sharkley, aki háromszor is nekifutott az USA elnöki kampányának (és más közhivatalokat is szívesen betöltött volna), végül a George W. Bush elnök elleni merénylet terve, egy bíró megfenyegetése és tinilányok zaklatása miatt nyitottak neki dossziét a legkülönbözőbb amerikai szövetségi szolgálatok.

De hogy direkt filmes példát is hozzunk – ha úgy tetszik, előzményfilmet említsünk –: négy éve mutatták be a mozik Bodzsár Márk Drakulics elvtárs című filmjét, amely 1972 Budapestjén játszódik, címszereplője az Amerikából hazatérő kommunista forradalmár Fábián Béla, akiről az állambiztonság okkal feltételezi, hogy vámpír, Kádár János pedig azt a titkos feladatot kapja Moszkvából, hogy haraptassa meg Brezsnyev titkárnőjét, aki hazaviheti az örök életet az SZKP főtitkárának, ezzel bebetonozva a kommunisták hatalmát.

A gróf Forrás: Netflix

Larraín vérszívó politikus grófja csak annyiban eredeti, hogy valós személyről, a chilei juntát 1973 és 1990 között kemény kézzel vezető, több ezer kommunistát "eltüntető" Augusto Pinochetről mintázták. Azért csak mintázták, mert A gróf nem tárgyilagosságra törekvő portréfilm, hanem horrormesébe oltott karikatúra. Larraín egyébként is szeret egyedi megközelítésben, látomásjelleggel ábrázolni történelmi alakokat (Neruda, Jackie, Spencer) és a Pinochet-éra is kedvelt időszaka (Tony Manero, Post Mortem, No), A gróf azonban nem pusztán a valóságot sajátos fénytörésben bemutató film, hanem afféle jakobinus vitairat a keresztény-konzervatív-militarista-szabadkapitalista pinochetizmust időről időre visszavágyóknak címezve.

A konzervatív Független Demokrata Unió színeiben politizáló szülők (Hernán Larraín és Magdalena Matte) balközépre szavazó fiaként Larraín szerint Pinochet nem volt több az arisztokráciát megirigylő véreskezű szélhámosnál, aki ugyan kirántotta Chilét a törvényeket sorra felrúgó, államcsőddel és polgárháborúval fenyegető Allende-rezsim karmaiból, de több ezer emberéletet követelő politikai tisztogatásainál is nagyobb bűne volt, hogy óriási vagyonra tett szert az illegális fegyverkereskedésből és más, nemzetközi pénzmosásból.

– mondja Larraín grófja, aki 2000-ben, visszatérve Chilébe a londoni házi őrizet után, úgy dönt, 250 év vámpírlét után ideje meghalni, mert megalázónak érzi, hogy a történelem emlékezetében már nem az országát a kommunistáktól megtisztító antihumanitárius tábornokként, hanem tolvajként él tovább.

A gróf Forrás: Netflix

Larraín emlékezetében mindenképp, és épp a sajátos emlékezés- és emlékeztetéstechnika követelte meg A gróf fekete-fehér képi világát, megidézve a klasszikus vámpírfilmek, a Nosferatu és a Drakula látványát – az ördögűzésre a család által felkért Carmen nevű apáca több jelenetében pedig Carl Theodor Dreyer Vámpírját és a Jeanne d'Arc szenvedései-t –, és ami azt illeti, a film legnagyobb erénye Edward Lachman operatőri munkája.

Már csak azért is, mert a 10 perc alatt 250 év történelmét – XVI. Lajos uralkodásától Pinochet halálvágyáig – és a párizsi árvaházból a chilei teljhatalomba jutó, onnan kieső "Claude Pinoche" fiktív élettörténetét frappánsan összefoglaló, a véres erőszakot is esztétizáló képsorok után 100 perc ingadozó színvonalú cselekmény következik, amelyhez a vámpírfilmek és gótikus rémregények mellett minimum a shakespeare-i dráma (főként a Macbeth és a Lear király) is sorvezetőül szolgált, de épp a hatalmi őrület és az egymás torkának feszülő családi viszály ülteti le Larraín filmjét, amelynek egyértelmű üzenete annyiban áll, hogy a hatalom, az erőszak és a kapzsiság jegyben járnak.

A gróf Forrás: Netflix

Pinochet, a vámpír meg akar halni, de nem tud, aztán nem is akar, mert beleszeret a felharácsolt vagyon – benne olyan értékes ereklyékkel, mint Marie Antoinette koponyája, Napóleon kalapja vagy a chilei függetlenségi háború vezérének, Bernardo O'Higginsnek a kardja – mielőbbi megszerzése érdekében a gyerekei által "felbérelt" apácába, aki valójában a katolikus egyház "ügynöke", és az a feladata, hogy információt szerezzen az egykori diktátorral üzletelő nemzetközi pénzemberekről, akiket később megzsarolhatnak...

... és így tovább, egészen a szintén 1990-ig hatalomban lévő (de Pinochettel ellentétben demokratikusan megválasztott és demokratikusan kormányzó) brit miniszterelnök Margaret Thatcher felbukkanásáig, hogy fény derüljön arra is, a leginkább spanyol nyelven megszólaló A gróf miért kapott angol narrátort. Larraín tehát összemos mindent mindennel és mindenkit mindenkivel – pontosabban csak a vérszívókat és hasonló ragadozókat, mivel az áldozatokat nem mutatja be részletesebben.

A forgatókönyvíró-rendező úgy nyilatkozott a Velencei Filmfesztiválon, hogy azért választotta a horror-bohózatot műfajhibridként Pinochet természetének ábrázolására, hogy elkerülje a nézői empátia minimális veszélyét is. Csakhogy elfeledkezett arról, hogy mióta film a film, a vámpír nem pusztán félelmet, de furcsa szánalmat is ébreszt a nézőben – és nincs ez másképp A gróf esetében sem, amely a rendezői szándék ellenére nem egy véreskezű és korrupt diktátor provokatív portréja, és nem egy történelmi korszak komoly érvekkel alátámasztott értékelése, hanem a "hatalom emberei egytől egyig vérszívók" egyszer használatos, de folyvást megismételt ötletébe beleszerető rendező vallomása arról, hogy beleszeretett egy ötletbe. Ami pedig a végeredményt illeti: Larraín egyszerre szelídítette a véres valóságot tét nélküli rémmesévé és a fantasztikumot kioltó bohózattá. Az öreg, fogát hullató vámpírtól még csak rettegni sem lehet.