Sharon Stone lábai közé kukkant Depardieu

Vágólapra másolva!
Pálfi György rájött, hogy férfi és nő találkozása olyan alapsztori, amelyről úgy is tud filmet csinálni, ha megspórolja a forgatást. Munkatársaival a filmtörténet 450 népszerű alkotásából vágták össze három év alatt a Final Cut - Hölgyeim és Uraim című filmet, amit két hét múlva a Filmszemlén vetítenek le először.
Vágólapra másolva!

Nincs pénz forgatni, így a filmtörténet már meglévő alkotásaiból vágott össze filmet Final Cut - Hölgyeim és uraim címmel Pálfi György, a Szemle-díjas Hukkle és Taxidermia rendezője. A 450 filmből összeollózott montázs összefüggő szerelmi sztorit mesél el. Pálfi szándékosan ismert filmeket választott, hogy "ne vegye el a nézőtől a játékot, hogy mely filmeket ismeri fel", így láthatunk snitteket a Casablancá-tól a Hyppolit, a lakáj-on át az Avatar-ig számos népszerű filmből. A munka majdnem három éven át tartott, azonban mivel a felhasznált alkotások jogait nem szerezték meg, csak ingyenes vetítések képzelhetők el a filmből.

A Final Cut - Hölgyeim és uraim előzetese | A film Facebook-oldala

"Nagyon jó szereposztással dolgoztunk, örülök, hogy Humphrey Bogart elvállalta" - viccelődik Pálfi, és rögtön sorolja is a filmeket, amelyekből snitteket válogatott a szerelmi történethez: A vonat érkezése, Az öldöklő angyal, A nap szépe, Nagyvárosi fények, Modern idők, A keresztapa, A sanghaji asszony. Természetesen magyar filmek is bekerültek, többek között a Szegénylegények, a Régi idők focija, a Szerelem, a Halálos tavasz és a Kontroll.

"Személyes kedvenceim is bekerültek, de ügyeltem rá, hogy egy filmből maximum öt snittet használjak, és egyetlenegy rendező se legyen felülreprezentálva" - magyarázza Pálfi. Becsempészte két saját filmjét, a Hukklé-t és a Taxidermiá-t is, de szerinte "díjat érdemel, aki kiszúrja őket".

Forrás: Filmszemle
Modern idők | Paulette Goddard és Charles Chaplin

Négy vágó (Czakó Judit, Szalai Károly, Richter Nóra és Lemhényi Réka) és hat vágóasszisztens dolgozott együtt Pálfi Györggyel, hogy a mintegy 800 órányi anyagból összeállítsanak egy vadonatúj történetet. Munkamódszerük az volt, hogy miután Pálfi kiválasztotta a filmeket, elkezdték kiszemezgetni azokat a snitteket, amelyekben egy férfit vagy egy nőt vagy egy férfit és nőt lehet látni. Ezután ezeket a snitteket elkezdték felcímkézni aszerint, a szereplők mit csinálnak rajta, például: férfi feláll, férfi fut, férfi megy, férfi rágyújt, férfi kinéz az ablakon, férfi belép az ajtón stb.

Ezután Pálfi írt egy "nagyon primitív forgatókönyvet" férfi és nő találkozásáról, majd elkezdték a történet pontjaihoz válogatni a megfelelő cselekvéselemeket (például, ha férfi és nő randevúzik egy étteremben, akkor a férfi eszik, nő eszik, férfi beszél, nő beszél elemeket illesztették össze) és párbeszédfoszlányokat. Amikor a jelenetek struktúrája felállt, akkor kezdték összevágni a filmet. Három év kellett ahhoz, hogy az anyag önálló nagyjátékfilmmé alakuljon.

Forrás: Filmszemle
A sanghaji asszony | Orson Welles és Rita Hayworth

Pálfi több hónapnyi munka után vette észre, hogy ha megfelelően egymás után rak tizenöt férfit tizenöt filmből, akkor azt a néző tényleg egynek fogadja el, és a snittek összeállnak egy új történetté: "Akkor már nem volt kérdés, hogy Jack Nicholson, Marlon Brando és Jávor Pál ugyanaz a férfi: a néző agya kipótolja a lyukakat". Természetesen ugyanez igaz a nőre is, sőt amikor Pálfi behozott egy harmadik szereplőt, akkor is állandók maradtak a figurák, és értelmezhető lett a film.

Az viszont számára is meglepetés volt, amikor kiderült, hogy a szereplők nemcsak összeállnak eggyé és elmesélnek egy történetet, de ennek a történetnek érzelmi hatása is van. "Ugyanúgy működik, mintha leforgattuk volna. Persze az kell hozzá, hogy a néző elfogadja a kísérletet".

Forrás: Filmszemle
A nap szépe | Catherine Deneuve

Az alapötlet kettős: egyrészt "rájöttem, ha nincs pénz filmet csinálni, de van munkakedv, akkor megspórolhatom a forgatást, és használhatom a világ filmtermését mint nyersanyagot", másrészt pedig onnan származik, hogy Pálfit mindig is nagyon érdekelte a VJ-zés, de "sosem voltam elégedett azzal, hogy majdnem véletlenszerűen, legfeljebb tematikusan lazán kapcsolódva vagy a ritmust eltalálva, építik fel a DJ-nek a háttérvetítést". A témán nem kellett sokat gondolkozni: a férfi és nő találkozása olyan alaptörténet, amelyre mindig lehet építeni.

Szabály volt, hogy a kivágott részletek mindig csak egy snitt hosszúságúak lehetnek, vagy még rövidebbek. Az eredmény egy 80 perces film, amely átlagosnak számító 1400 snittből áll. A film zenéjét részben az eredeti filmrészletekben hallható zenék adják, részben Barna Balázs válogatott hozzá "talált" zenéket.

Forrás: Filmszemle
A keresztapa | Simonetta Stefanelli és Al Pacino

Nem is törekedtek rá, hogy megszerezzék a filmek felhasználási jogát, mivel tudták, óriási munka és költség lenne. Pálfi szerint emiatt fesztiválvetítések és ingyenes mozivetítések képzelhetők el a filmből, illetve a későbbiekben az internetre is kikerülhet. Mivel megjelennek benne a filmtörténet legfontosabb művei, és sajátos technikája révén a montázselméletet is remekül illusztrálja, akár oktatási segédanyagnak is elképzelhető.

A Final Cut - Hölgyeim és uraim című filmet először a február 2-án kezdődő 43. Magyar Filmszemlén fogják levetíteni.