Erős magyar jelenlét Cannes-ban

Vágólapra másolva!
A 57. cannes-i filmfesztivál május 12-én veszi kezdetét, idén a magyar filmszakma nemcsak a versenyprogramban képviselteti magát, hanem lesz már magyar pavilon is, és szakmai programok rengetegében tobzódhatnak majd a hazai producerek. A Magyar Filmunió a cannes-i filmfesztivál minden magyar vonatkozású részletéről tájékoztatott az Uránia kávéházban.
Vágólapra másolva!

Az EU-hoz újonnan csatlakozott országok közül csak Magyarország képviselteti magát a versenyprogramban, és mindjárt két filmmel. A nemzetközi filmfesztivál Un certain Regard (Egy bizonyos tekintet) szekciójában indul Antal Nimród Kontroll című filmje. A versenyprogram utáni legfontosabb szekció elnöke idén Tim Roth lesz. Ugyanakkor a Kontroll elsőfilmként versenyben van a legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera-díjért is. A Cinéfondation nevet viselő rövidfilmes szekcióban (elnöke Nyikita Mihalkov) Mundruczó Kornél Kis Apokrif No. 2 című kisfilmje indul. (Tehát nem a Filmszemlén díjazott No.1) Petrányi Viktória, Mundruczó filmjeinek állandó producere elmondta, hogy a Kis Apokrif második része közös diplomafilmjük, nem is számítottak nemzetközi érdeklődésre. Tehát akármennyire is hazajár Mundruczó Cannes-ba (tavaly a Rendezők kéthetén vett részt A 78-as Szent Johannájá-val), a Kis Apokrif tulajdonképpen a helyére került, ha a vizsgafilmek mezőnyében indul. A kisfilm egyébként a Delta címet viselő, nagyszabású sci-fijüknek az előtanulmánya. Grünwalsky Ferenc ajánlotta a Duna-deltát Mundruczó figyelmébe, aki rögtön beleszeretett a tájba, így a helyszín próbájaként forgatták le a Kis Apokrif-ot.

Vezér Éva, a Filmunió vezetője a kultúrdiplomácia kulcsfontosságú szerepét hangsúlyozta: egy film kópiáját kiküldeni és levetíteni édeskevés a film sikeréhez. A fesztiválvezetőkkel jó kapcsolatot kell ápolni, a sajtómunka és a promóció nagyon fontos szerepet játszik abban a folyamatban, hogy egy adott film megtalálja a nemzetközi közönségét. Ezt a munkát a Filmunió már a Filmszemle alatt megkezdi, általában már a szemlén lehet sejteni, hogy melyik film kelt majd nemzetközi érdeklődést. Nem véletlen, hogy a Kontroll kapta idén a külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díját a filmszemlén, várható volt, hogy felfigyelnek rá a nemzetközi fesztiválok. A gépezet ilyenkor már beindul, a fesztiválszereplések egymás után hozzák a meghívásokat.

Petrányi Viktória hozzátette, hogy egy film életében elég hamar eldől, hogy mekkora siker várható tőle. A Kis Apokrif esetében nem voltak elvárásaik, ennek ellenére rögtön egy cannes-i meghívással kezdődik a kisfilm utóélete. A kisfilmek esetében másként értelmezhető a siker fogalma: Petrányi főleg televíziós eladásokban gondolkozik.

Antal Nimród izgalmában nem nagyon találta a szavakat, ezért Hutlassa Tamás reagált a fesztiválszereplést firtató kérdésekre. Hutlassa szerint a fesztiválszereplés sikerét nem lehet befolyásolni, de egy esetleges sikeres szereplés a film kereskedelmi utóéletére jelentősen hatással leht. A Kontroll esetében külön ügynök segíti a film külföldi eladásait: itthon már mindent elért a Kontroll, amiről valaha is álmodhattak, most a nemzetközi piacra vetették a szemüket. (Egy biztos: a film nemzetközi nézői sem ússzák meg Aba Botond szereplését: a nemzetközi fesztiválkópia is tartalmazza az emlékezetes felkonfot.)