Hamilton nyert, a vb csak az idényzárón dőlhet el
2014. november 02. 20:30
Miután az időmérőn vereséget szenvedett Nico Rosbergtől, Lewis Hamilton az USA Nagydíj kritikus pillanatában, a kerékcserék első fordulója után a DRS segítségével megelőzte csapattársát, és zsinórban ötödik győzelmét aratva 24 pontra növelte az előnyét az egyéni összetettben. Bár a Mercedes versenyzőin kívül másnak matematikailag sem maradt esélye a vb-címre, most már biztos, hogy a küzdelem a duplapontos idényzárón, Abu-Dzabiban fog eldőlni.
„Alighanem túlságosan kímélni próbálta a gumikat, pedig a markában volt a győzelem" – vélte Rosbergről Toto Wolff, aki szerint szombat este Hamilton bevallotta nekik: az időmérőn a fékproblémája nélkül sem tudta volna beállítani csapattársa köridejét. A versenyen azonban egy pillanatra sem szakadt le a 24. körig az élen álló Rosbergtől. A kerékcsere után, a kemény keverékű gumikon pedig láthatóan ő került fölénybe, és a hajtűkanyar féktávján messziről támadást indított, meglepve a német versenyzőt a manőverével. A két Mercedes kis híján összeért, Rosberg a külső rázókőre sodródott, de ezúttal megúszták koccanás nélkül.
„Nico nagyon gyors volt az időmérőn. Én pár gonddal is küszködtem, de mára megoldottam őket" – mondta Hamilton, aki 32. győzelmével megelőzte Nigel Mansellt az örökranglistán, így már ő az F1 történetének legsikeresebb brit versenyzője. „Miután megelőztem Nicót, csak szabályozni próbáltam a tempót, hogy tartsam tőle a távolságot." Hamilton hozzátette, hogy „el kell döntened, mekkora kockázatot vagy hajlandó vállalni. Csak a megfelelő pillanatra vártam, hogy elég közel legyek a belső íven."
A helycserét, és különösen a második kerékcserét követően Rosberg Hamiltonra tapadt, és 2-2,5 másodperces távolságból üldözte csapattársát, visszatámadni azonban esélye sem volt. „Pont azután rázódtam bele a ritmusba, hogy Lewis otthagyott, csakhogy addigra túl késő lett" – ismerte el. „Nekem eléggé szívás volt a mai nap, de ez van. Túlerőltettem az első gumikat, a fellépő alulkormányzottságért csakis magamat okolhatom."
Ahogy azt már a péntek délutáni versenyszimulációk előrevetítették, a Mercedes nem volt elég gyors ahhoz, hogy csak magával törődjön: a második kiállásukat előre kellett hozniuk, mert a velük ellentétben a középső etaphoz is a lágy gumikat választó Felipe Massa és Daniel Ricciardo csak 5-6 másodpercre volt tőlük, sőt átmenetileg még közeledett is hozzájuk.
Ricciardo ismét óriásit alakított, úgy kaparintva meg idei 8. dobogós helyezését, hogy a Williamsek esélyesebbek tűntek a Mercedes közvetlen üldözőjének szerepére. A Red Bull felfedezettje azonban pocsék rajtja ellenére hamar visszaelőzte Kevin Magnussent, majd az Adrian Sutil és Sergio Pérez ütközése miatti Safety Car-fázis után Fernando Alonsót is. Valtteri Bottast és Massát pedig egy-egy körrel korábbi első illetve második kerékcseréje révén gyűrte le. „Köszönet a Red Bullnak, hogy olyan autót kaptam tőlük, amellyel harcolhattam a dobogóért" – mondta Ricciardo. „Ez nagyszerű pálya – lehet előzni, sok alkalom kínálkozik rá."
Bebizonyította ezt a másik Red Bull-lal fantasztikusat hajrázó Sebastian Vettel is, aki motorcseréje miatt a bokszból rajtolt, de onnan felkapaszkodott a 7. helyre. Pedig a verseny elején – miután a Safety Car-fázisban kétszer is kereket cserélt, mert meg akart szabadulni a lágy keverékű Pirelliktől – érthetetlenül lassú volt, és a taktikája, hogy utána már csak egyszer álljon ki, a gumikopás miatt nem vált be.
Mindössze 7 körrel a leintés előtt egy újabb kerékcserére kényszerült, s ezzel visszaesett a 14. helyre, a vadiúj lágy gumikon viszont bombasztikus tempót diktált, végigelőzgetve a sűrű középmezőnyt. A végére még a kockás zászlót hatodikként megpillantó Alonsóhoz is fél másodpercre felzárkózott, bár őt már nem maradt ideje levadászni. A tabellán viszont utolérte a spanyolt, úgyhogy a két régi rivális most holtversenyben foglalja el az összetett 5-6. helyét. „Az első etap egyszerűen viccnek is rossz volt, nem értem" – mondta Vettel a rádión a leintés után.
A Ferrari számára viszonylag eseménytelenül alakult a verseny: Alonso több mint egy egész perccel végzett az előtte célba érő Bottastól, míg Kimi Räikkönen az idén már hetedszer csúszott le a pontszerzésről. Csak 13. lett, amiben ugyanakkor közrejátszhatott, hogy a túl optimistán manőverező, Sutil támadásával próbálkozó Pérez az ő autóját is eltalálta az első körben. „Ez megint az egyik legnehezebb hétvégém volt" – panaszkodott a finn. „A helyzet hasonló volt, mint Japánban: végig alulkormányzottsággal küszködtem, és bármit csináltunk, egyszerűen nem tudtunk megszabadulni tőle. Márpedig így a versenyen hamar tönkretesszük az első gumikat."
Míg a Sauber reményei, hogy megszerezzék idei első pontjaikat, már a rajt után szertefoszlottak, amikor az ígéretes 10. helyről induló Sutilt Pérez kiütötte a versenyből (Nico Hülkenberg pedig röviddel később motorhiba miatt adta fel a küzdelmet), addig Pastor Maldonadónak végre sikerült megnyitnia a számláját. Pedig két 5 másodperces stop&boksz büntetést is kapott – egyet a Safety Car mögötti, egyet bokszutcai gyorshajtásért –, ennek ellenére jól jött ki a középmezőnyben zajló izgalmas adok-kapokból, és a végén tízedikként rangsorolták.
Az utolsó fél órában ádáz harc dúlt az utolsó pontszerző helyekért Jenson Button, valamint a Lotusok és a Toro Rossók között. A jópár agresszív manőverrel és lökdösődéssel tarkított küzdelemben az ismét remeklő Jean-Eric Vergne helyezkedett a legjobban, míg Button a használt gumikon, a hátsók vártnál durvább kopása miatt eltűnt a süllyesztőben, és csak 12. lett. Romain Grosjean a végén szintén kiesett az első tíz közül, Maldonado jóvoltából azonban a Lotus tíz forduló után először így is pontot tudott szerezni.
A világbajnokság már a jövő hétvégén, egyelőre szintén foghíjas rajtráccsal, a Marussia és a Caterham nélkül, Brazíliában folytatódik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó estét kívánunk kedves Olvasóinknak! Magyar idő szerint 21 órakor kezdődik az USA Nagydíj, melyet harmadjára rendeznek Austinban. Keringtek olyan hírek, hogy néhány kisebb csapat bojkottálhatja a futamot a pénzdíjak igazságtalan elosztása miatt, de úgy tűnik, ez vaklárma volt. Annyit viszont elérhettek, hogy immár Bernie Ecclestone sem tagadja, hogy rossz a rendszer.
Sokkal magabiztosabbnak tűnt Hamiltonnál, aki a fékjeivel küszködött. Rosberg közel 4 tizedes előnnyel szerezte meg a pole-t, így jó esélyt harcolt ki magának, hogy faragjon 17 pontos hátrányából a tabellán. A két Mercedes mögül a Williamsek rajtolnak, a büntetésekkel módosított rajtrácsot itt tekinthetik meg. (Button, Kvjat és Vettel is érintett a büntetésekben.) Ahogy a hétvége eddigi részében, vasárnap is gyönyörűen süt a nap a helyszínen.
Az első szektorban hátulról, 15-20 km/ó-s sebességgel fúj. A levegő hőmérséklete ugyanakkor kellemes, 23°C, az aszfalté perpillanat 35. A bokszutca kinyitott, a versenyzők elindultak felállni a rajtrácsra.
A rajtrács páros (belső) oldaláról indulók elvileg kedvezőtlenebb helyzetben vannak, mint a mezőny másik fele, ugyanis ott rosszabb lehet a tapadás. A probléma talán nem lesz annyira vészes, mint a korábbi években, amikor frissebb volt az aszfalt. Ez annyiban meg is mutatkozott, hogy a Pirelli idén puhább gumikat (a lágy és a közepes keveréket) hozott ide, így várhatóan csak kevesen tudják egyetlen kerékcserével kihúzni az 56 körös távot.
A célegyenest egy meredek emelkedő követi egy éles balkanyarral, ami kétségkívül a szezon egyik leglátványosabb fordulója. Utána egy gyors, kanyargós szakasz következik, majd a hosszú egyenes, ahol a 2. kör után a DRS-t is lehet használni.
A Mercedes mögötti mezőnyben érdekes csaták alakulhatnak ki: a Williamsek első számú üldözője Ricciardo lehet, a Ferrari és a McLaren között pedig - mint a régi szép időkben, de ezúttal nem az élmezőnyben - csekélynek tűnik a különbség. A bokszutcából rajtoló Vettel meg úgy érzi, beférkőzhet az első tíz közé, bár nehéz feladatnak tartja, hogy áthámozza magát a mezőnyön.
Mert az erőforrás már élettartama vége felé jár, és a spanyol az állítása szerint körönként több tizedet veszít emiatt. Azért kényszerültek erre az útra, mert a monzai motorhibája óta erősen korlátozottak a lehetőségei a szabadon felhasználható erőforrásokkal.
Kevesebb, mint 10 perc a rajtig, a McLaren két vezetője vált néhány szót egymással. Alonso a versenymérnökével, Andrea Stellával egyeztet még egy kicsit.
A lágy és a közepes keverék használható a hétvégén, Vettelen kívül Hülkenberg és Kvjat választotta a starthoz az utóbbit. A lágy gumin rajtolók az előrejelzés szerint a 12. és a 16. kör között válthatnak a közepes abroncsokra, majd a 33. és a 35. között érkezhetnek még egyszer a depóba.
Mindenki gond nélkül eljött a rajtrácsról. Emlékeztetőül: a táv 56 kör lesz.
Rádión panaszkodott a felvezető körre való elindulás után, hogy mintha nem stimmelnének a beállítások. Meglátjuk, ez okoz-e neki bajt...A mezőny visszatért a rajtrácsra, Vettel pedig a bokszutcába.
Rosberg és Hamilton erőlködés nélkül megtartotta az első két helyet, Massa megelőzte Bottast. Mögéjük Alonso kapaszkodott fel, Ricciardót Magnussen is megelőzte.
Visszavette a 6. helyet a dántól a hosszú egyenes végén. Pérez és Sutil viszont ütközött!
A Pérez-Sutil ütközés miatt. A mexikói túl rámenősen támadott a kanyargós részen, előbb Räikkönennek koccant neki, aztán visszapattanva Sutilnak, amitől a Force India és a Sauber is helyrehozhatatlanul megsérült. Sutil a bokszba sem tudott visszatérni, ennyit a Sauber pontszerzési reményéről.
A két McLaren, Gutiérrez, Hülkenberg és Vettel is kereket cserélt. A Pérez-Sutil ütközést vizsgálják a sportfelügyelők. Az állás: Rosberg, Hamilton, Massa, Bottas, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Maldonado, Vergne, Grosjean.
Pérez közben azt mondta rádión, hogy lehet, hogy fékhibája volt. Az ártatlan Sutil nagyon dühösen reagált az ütközésre.
A célegyenes végén vágott bátran a Ferrari elé, amely nem tudott visszavágni a következő kanyarokban. A 8. Maldonadót Vergne támadja keményen.
A 12. és 13. helyen halad a két McLaren a kerékcseréik után, Magnussen szemtelenül előzte meg rutinos csapattársát. Vettel most 15., Gutiérrez megelőzése után úgy is a mexikói előtt tudott maradni, hogy lesodródott a pályáról az utolsó előtti kanyarnál.
Rosberg nem tud elhúzni csapattársától, alig 6 tized volt az előnye az előző kör végén - úgy tűnik, Hamiltont nem hátráltatják problémák, ellentétben a tegnapi nappal. Massa lemaradása viszont már 3,1 másodperc Rosberg mögött.
Gutiérrez, Button és Maldonado esetében az a gyanú merült fel, hogy túl gyorsan hajtottak a Safety Car-os fázis idején. A sportfelügyelők megnézik, így volt-e.
Maldonadótól leszakadt, és a másik lotusos, Grosjean ellen kell védenie a 9. helyet. Grosjean majdnem sikeresen meg is előzte őt a hosszú egyenes végén. A sorrend: Rosberg, Hamilton, Massa, Bottas, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Maldonado, Vergne, Grosjean.
Nem elégedett az autójával. A sportfelügyelők 5 másodperces büntetést adtak Gutiérreznek, Maldonadónak, valamint Vergne-nek a Safety Car mögötti gyorshajtásért. Button megúszta.
Továbbra is 1 másodpercen belüli a különbség Rosberg és Hamilton között. A csapat politikája alapján Rosberg választhatja a kedvezőbb taktikát a kerékcserére.
Már 8 másodperc a hátránya az 5. pozícióban haladó Red Bull mögött. Ricciardo ugyanakkor tartja a lépést Botasszal, meglátjuk, bele tud-e kavarni a Williams levesébe.
Massával együtt járt a bokszban (a brazil a lágy keveréken maradt, ő átváltott a közepesre), Bottasnak azonban kint kell maradnia még legalább egy körre. Ennyi elég lehet a frissebb gumikon Ricciardónak, hogy megelőzze.
Ricciardónak sikerült megelőznie a depóból kijövő Bottast, ez később a 4. helyet jelentheti neki. Amíg a többiek nem mennek ki kerékcserére, a 7. és a 8. helyet foglalják el.
Hamilton is átesett első kerékcseréjén, ahogy várható volt, Rosberg mögé jött vissza. A 3. most Räikkönen, akit Massa, Ricciardo és Bottas követ.
Megállt az autója, egyik Force India sincs már versenyben. 15 versenyző maradt talpon.
A kerékcserék után 2,5 másodpercre növelte előnyét Hamilton előtt. A britet 6,2 másodpercre követi Massa, aztán jön Ricciardo, Bottas, Kvjat, Magnussen, Button, Alonso, Vettel.
Grosjean és Vergne előzte meg a Saubert, amely visszaesett az utolsó előtti helyre. Hamilton közben 7 tizedet lefaragott a hátrányából, 1,8 szekundumra csökkentve azt.
A közepes gumikon látszólag jobban megy neki, mint csapattársának, akitől már csak 1 másodpercre van lemaradva. Kvjat a 6. helyről kiállt a bokszba - ő a közepes gumikeveréken rajtolt, ezért húzta idáig.
Rosberg, Hamilton, Massa, Ricciardo, Bottas, Magnussen, Button, Alonso, Vettel, Räikkönen az első tíz.
Újabb izgalmas csata küszöbén állunk a Mercedesek között. Alonso Buttont hajkurássza keményen.
A hosszú egyenes végén kifékezte Rosberget, ezzel hatalmas lépést tett a vb-cím felé. Alonsónak is sikerült megelőznie Buttont egy szép manőverrel.
Grosjean és Vergne pillanatok alatt ment el a Red Bull mellett, és Räikkönen is mindjárt felfalhatja. Rosberg továbbra sem találja a ritmust, azonnal DRS-távolságon kívülre esett Hamiltonhoz képest.
Magnussen a következő áldozata, aki Vettelhez hasonlóan már régóta használja aktuális gumiszettjét. Vettel ki is jön kerékcserére, és Buttont szintén várják.
Most egyforma kört futott Hamiltonnal, 1,4 másodperc a hátránya. Massa kényelmesen őrzi a 3. helyet, Bottas pedig nem tud mit kezdeni Ricciardóval. A 6. Alonso már messze le van maradva tőlük.
Az előbb egy körrel elhalasztották a kerékcseréjét, ezért rádión, biztos ami biztos, visszakérdezett, hogy most tényleg jönnie kell-e. Igen, tényleg. Grosjean és Vergne is érkezett egy újabb kerékcserére.
Maradt a közepes gumikon. Ricciardótól több másodpercre leszakadt, így az elévágásért nagyot kellene hajtania. Az élen Hamilton 2 másodpercre növelte az előnyét Rosberg előtt.
Ő is vételez egy friss garnitúra közepes Pirellit. Grosjean Vettel elé tért vissza a pályára, Vergne azonban nem.
Massa lassú kerékcseréje is kellett hozzá, de Ricciardo a frisebb gumikból kellően jó kört préselt ki, így átvette a 3. helyet.
Ha nem jön közbe semmi, ma már nem kell kereket cserélniük. Hamilton visszatért az élre, öles léptekkel halad a győzelem felé. Az állás: Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Massa, Bottas, Alonso, Maldonado, Räikkönen, Kvjat, Magnussen, Grosjean, Vettel, Button, Vergne, Gutiérrez.
De a Mercedes frissebb abroncsokon halad, így nem valószínű, hogy nagyobb meglepetés születne. A rend kedvéért: a távolság 4 másodperc Rosberg és RIcciardo között.
A leggyorsabb kör megfutásával 1 másodpercet hozott Hamiltonon, 2,7 másodpercre faragva a hátrányát. Nézzük, hogy reagál a brit...
Előbb egy hajszállal gyorsabban ért körbe csapattársánál, majd csupán két és fél tizedet kapott tőle. De látszik, hogy Rosberg nem adta fel.
A tét a 9. hely, előttük pedig Kvjat halad. Maldonadót vizsgálják bokszutcai gyorshajtás gyanúja miatt.
Az előbb Rosberg megint hozott rajta egy keveset, de Hamilton egy tizeddel növelte utána az előnyét. Ricciardót, ahogy várható volt, elkezdték lerázni.
Ezúttal nem ártott másoknak, "csak" túl gyorsan vezetett a bokszutcában. 5 másodperces büntetést kapott, ezt valószínűleg hozzá fogják írni az idejéhez, mert várhatóan már nem áll ki a bokszba.
Kiderült, hogy Hülkenberg korábban valószínűleg motorhiba miatt esett ki, a csapat utasította arra, hogy húzódjon félre. A német olajszagot is érzett a pilótafülkében.
Utat talált Magnussen mellett, átvette tőle a 8. helyet. A másik McLarennel Button feljött az utolsó pontszerző helyre, a tizedikre, miután Kvjat bement kerékcserére.
Mármint a középső etapjukat, Alonso csak most jött ki másodszor a bokszba. A lágy keveréken folytatja, Vettellel kezdett nagy csatába a bokszutcából kijövet. Räikkönen kicsúszott a pontszerzők közül a kerékcsere után, de van esélye visszaverekedni magát.
Sikerült megelőznie Vettelt, de ennél előrébb már csak akkor juthat, ha valakivel műszaki hiba történik. A 13. Räikkönen elkezdte megközelíteni Maldonadót.
Egy kör alatt, így 1,9 másodpercre csökkentette hátrányát. Ricciardo 2,5 másodperces előnyt őriz Massa előtt.
Pedig már csak 7 kör van hátra. Ezzel visszaesik az utolsó pontszerző helyekért vívók táborába, ahol óriási küzdelem zajlik.
De nem sokkal később kicsúszik, és behívja a Toro Rosso a bokszba. A 9. Button és a 12. Vettel között tizedek választják el a pilótákat.
A verseny után kivizsgálják az esetet. A mezőny vége felé, ami normális esetben alapból a középmezőny lenne, hatalmas a csata továbbra is. Elöl pedig úgy tűnik, hogy Hamilton bezsebeli a győzelmet.
Maldonado 9., Vettel 10., Button 11., Grosjean 12, de ez sűrűn változott az utóbbi pillanatokban. A 8. Vergne-nek sikerült elhúzni tőlük.
És átvette a 9. helyet. Button már nincs a pontszerzők között, de mindent megpróbált, hogy Grosjean előtt maradjon - ez eddig sikerült neki.
Az előnyét 24 pontra növelte a tabellán, illetve az Austinban is 2. Rosberg előtt. Ricciardo bejött harmadiknak, nagy bravúr tőle, hogy legyőzte a Williamseket.
Az utolsó körben megelőzte Magnussent és Vergne-t is, így a 6. Alonso mögött 7. lett. Mintha ki sem jött volna kerékcserére a végén...
Ez Monaco óta először jött össze nekik, méghozzá Maldonado 10. helyével. A venezuelai Vergne-t is majdnem megfogta a végén.
A díjátadó ceremóniára készülődve csendesen kerülik egymással a kommunikácót, és Rosberget inkább az érdekli, hogy miért kellett figyelniük Massára. A Mercedes tagja azt válaszolta, hogy csak az első etapban tűnt úgy, hogy gondot jelenthet a brazil.
Méghozzá zsinórban ötödször. Még két verseny van hátra a világbajnokságból, amely már a jövő hétvégén, Brazíliában folytatódik. Köszönjük a figyelmet, nemsokára bővítjük a cikket a végeredménnyel és a részletes összefoglalóval. Szép estét mindenkinek!