Hamilton és Rosberg vezette a foghíjas mezőnyt
2014. október 31. 15:49
Lewis Hamilton lendületét a jelek szerint nem akaszotta meg a háromhetes szünet, és az USA Nagydíj nyitóedzésén sem volt olyan, aki gyorsabb lett volna nála. A világbajnokság éllovasa az első egy óra letelte után vette át az 1. helyet Jenson Buttontól, majd a legjobb idejéből fokozatosan lecsippentve végül 1:39.941-nél állította meg a stoppert. Ezzel közel három tizedmásodpercet vert üldözőjére, Nico Rosbergre a közepes keménységű gumikon.
A McLaren elégedett lehet az eredmények láttán, ugyanis a sokáig élen álló Button csak a Mercedesktől kapott ki, és nem is vészes lemaradással. Csapattársa, Kevin Magnussen ötödik lett, a McLarenek közé Danyiil Kvjat ékelődött be a Toro Rossóval.
Fernando Alonso a 6. helyre hozta be a Ferrarit, de akár előrébb is végezhetett volna, ha az egyik, még gyorsabbnak ígérkező körében nem hibázik többször - a pálya második felén kétszer elfékezte magát, majd az utolsó kanyarból kijövet látványosan beriszált alatta az autó gázadásnál. A spanyol ekkor a Ferrari egyik új első szárnyát tesztelte épp. Csapattársa, Kimi Räikkönen csak 12. lett, és a legnagyobb feltűnést azzal a furcsa mérőeszközzel keltette, melyet az első percekben szereltek fel a pilótafülkéje elé.
A Red Bull felkészülését műszaki hibák hátráltatták: a 7. helyen záró Sebastian Vettelt az edzés vége előtt nem sokkal visszarendelték a bokszba váltóhiba gyanúja miatt, de a német még mindig jobban járt, mint Daniel Ricciardo, aki az ERS meghibásodása következtében a tréning nagy részét kihagyta.
Az edzésen részt vett a Williamsnél Felipe Nasr, a Toro Rossónál pedig Max Verstappen, akik a 8., illetve 10. helyet szerezték meg a Caterham és a Marussia távolmaradása miatt 18 fősre fogyatkozott mezőnyben. A sort Romain Grosjean zárta, ő az edzés nagy részében a Lotus jövő évre tervezett új, az aszimmetrikus nyúlvány nélküli orrkúpját próbálgatta.
A gyakorlás végén az FIA kipróbált egy új megoldást a versenyzőkkel: azt szimulálták, hogy milyen lenne, ha veszélyes szituáció esetén nem küldenék be a Safety Cart, ehelyett a pilótáknak a kijelzőjükön megjelenő tempóhoz igazodva kellene vezetniük.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves Olvasóinkat! Három forduló van hátra az idei világbajnokságból, és ezen a hétvégén az USA Nagydíjon folytatódik a harc Hamilton és Rosberg között a vb-címért. A texasi Austinba harmadszor látogat el mezőny, amely ezúttal csupán 18 autóból fog állni a Caterham és a Marussia távolmaradása miatt. Előzetesünket itt olvashatják a versenyhez.
A 18 autó miatt ezúttal a Q1-ben és a Q2-ben is 4-4 pilóta esik ki, bár azt már borítékolni lehet, hogy az egyik Vettel lesz a Q1-ben: a hétvégén beszerelik Red Bulljába a hatodik hajtásláncot - amelyben mind a hat főelem vadonatúj lesz -, így a szabályok értelmében a bokszutcából kell rajtolnia, vagyis neki teljesen mindegy, hogy részt vesz-e az időmérőn vagy sem.
A brit autójába utoljára a Japán Nagydíj előtt raktak be új sebességváltót, amely azonban zsinórban csak három versenyt tudott teljesíteni a kötelezően előírt hat helyett - a McLaren kicserélte az egységet, így Buttonra öt rajthelyes büntetést vár.
Nem sokat borotválkozhatott az utóbbi időben, a szája környékén kívül tisztességes szőrzet borítja az arcát. Most vette fel a bukósisakját, és a többi csapat is készülődik.
A lámpa zöldre váltása után sorra jönnek ki a versenyzők a pályára, az egyik Ferrari hátsó szárnyát áramlásjelző festékkel kenték be. Az idő nagyszerű, felhő is alig van az égen.
A Ferrari egy érdekes, világos műszert helyezett el a pilótafülke elé, amely szinte teljesen körbeöleli az autó azon részét. Räikkönen egyenletes tempóval gurul, aerodinamikai adatokat gyűjt. A Williamsek és a Toro Rossók érdekes módon intermediate gumikkal jöttek ki az ellenőrző körükre.
Hamilton 1:49.164-gyel, Rosberg 1:50.219-cel nyitott, de már vissza is tértek a garázsba. Ezen az edzésen mindenki csak a közepes keverékű gumikat tervezi használni, a lágyak bevetésére délután kerülhet sor.
Az élen álló Hamiltontól közel 3 másodperces lemaradással kezdett. A két Mercedes, Button és Max Verstappen tartózkodik a pályán most, utóbbi Vergne autóját vezeti délőtt. A Williamsnél Felipe Nasr ült be Bottas helyére.
Javított az idején, de az utolsó kanyarokban utolért két lassabb autót, így most a 2. helyen áll Button mögött. A McLaren pilótája 1:43.245-tel áll az élen, Hamilton hátránya 3 tized.
Az asszimetrikus nyúlványú megoldás keveseknek tetszett, bár nem ezért fognak váltani a következő idényre, hanem a szabályok változása miatt. A csapat az edzésen Grosjeannal tesztel egy esztétikusabb orrkúpot, amely a Mercedeséhez és a Ferrariéhoz hasonlóan nyúlvány nélküli.
Button a közepes gumikon 1:41.158-ra szorította le a lécet, e pillanatban Massa és Alonso áll mögötte, majd Hamilton következik. Nasr lecsúszott az aszfaltról a kanyargós stadionrésznél.
0,08 másodpercet vert Buttonra, most ő az első. Alonso szintén javított, de maradt a 3. pozícióban. Hülkenberg az egyetlen a 18 versenyzőből, aki még nem tett meg mért kört.
Vége az edzés első félórájának, eddig lehetett használni az extra garnitúra közepes keménységű Pirellit. A következő egy órában, valamint a délutáni edzésen két szett közepes és egy szett lágy gumi jut egy-egy autóra.
Amíg a többi autón lecserélik a gumikat, Button kihasználja, hogy egymagában gyakorolhat. Eddig amúgy a 6. helyen álló Rosberg volt a legszorgalmasabb, 11 körrel.
Az állás egyébként így fest az első tíz helyen: Magnussen, Button, Alonso, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Nasr, Kvjat, Massa, Ricciardo.
Button is visszatért a garázsba, és autójában ülve várja, hogy a szerelők elvégezzék a szükséges munkálatokat.
A holland kijött a pályára, ez a 11. köre. Eddig csak Button ment nála többet.
Szemmel láthatóan felszabadult a Ferrari ásza, akiről még nem tudni biztosan, hogy hol folytatja a pályafutását (bár lehet, hogy ő már tudja): a csütörtöki interjúkon laza volt, az előbb pedig egy sisakfóliát az arca elé kifeszítve vigyorgott a kamerába.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a BBC-nek azt mondta, hogy Vettel legalább a Q1-ben részt fog venni. Az persze nem biztos, hogy maximális erőbedobással vezet, hiszen az új hajtáslánccal úgyis a bokszutcából kell rajtolnia. Az austini szervezők egyébként a héten kijelentették, nem örülnek neki, hogy a szabályok következtében az egyik versenyző kényszerűségből kihagyhatja az időmérőt.
ERS-hiba sújtotta az autóját, már nem fog vezetni a hátralévő 38 percben. A legtöbb versenyző közben ismét kijött a pályára.
A sebességváltót kicserélték az autójában, ezért automatikusan 5 rajthelyes büntetést kap. Itt a teljes sztori.
Csak ezen, vagyis az első szabadedzésen használják Romain Grosjean autóján, hogy felkészüljenek a 2015-ös szabálymódosításra:
Button 1:40.319-cel áll az élen, őt Magnussen és Alonso követi. Utánuk jön Vettel, aki mögé Kvjat, majd Rosberg zárkózott fel. A sort a Lotusok és a Sauberek zárják.
A német tovább gyorsult, 1:40.675-re, így 356 ezredre megközelítette Buttont. Kvjat is javított, feljött a 3. helyre.
1:40.106 az új szintidő a közepes gumikon, amit Rosberg egyelőre nem tud überelni, 127 ezreddel elmarad tőle. A Sauberek közben javítottak, így a két Lotus áll a rangsor végén, egy ezred híján azonos idővel.
Az utolsó előtti kanyarban fordult túl szélesen, a megforgás után folytatta útját. Hamilton rátett egy lapáttal, 1:40.044-re javított. Rosberg közben visszatért a bokszba, ahogy Button és Kvjat is.
A Ferrari kísérletezik az első légterelőkkel. Magnussen majdnem lemásolta Sutil piruettjét, de ügyesen megfogta az autót, amikor annak fara megpróbált kitörni az utolsó előtti kanyarnál.
Rövid időn belül harmadjára csippentett le a legjobb idejéből, ami jelenleg 1:39.941, így már közel 3 tizeddel áll Rosberg előtt. Button, Kvjat, Magnussen, Alonso, Vettel, Nasr, Hülkenberg, Verstappen a további sorrend.
Az új első szárnnyal kísérletezve mindent belead, aminek eredménye a köridő javulása helyett ezúttal több hiba: kétszer is elfékezte magát, az utolsó kanyar kijáratánál pedig durván adott gázt, és a Ferrari hátulja látványosan mozgott.
A Lotus az asszimetrikus nyúlványú orrkúppal küldi vissza a pályára. Grosjean az utolsó, 18. helyen áll, még Ricciardót sem tudta megelőzni, aki ERS-hiba miatt idő előtt befejezte a délelőtti gyakorlást.
Alonso, Maldonado és Nasr (no meg természetesen Ricciardo) kivételével mindegyik versenyző kihasználja az utolsó pályán tölthető perceket. Az edzés végén érdekesség lesz, hogy kipróbálják az autók egy újfajta sebességkorlátozását sárga zászlók hatálya alatt.
És valamit megszagolt az autója hátuljánál is. A 7. helyen fog zárni a jelek szerint. Grosjean javított valamelyest, de még mindig 18.
Grosjean az utolsó előtti kanyarban hibázva lecsúszott a bukótérbe, néhány pillanattal később pedig Maldonado is bemutatott egy megpörgést. Grosejantól kérdezték, hogy defektet kapott-e, vagy megsérült a futóműve, de azt felelte, hogy defektje biztosan nincs.
Az egyik Lotust megpróbálta bent megelőzni, de nem járt sikerrel, ráadásul már ki sem tudott jönni a bokszutcából, mert véget ért az edzés. Így a szerelőknek kell visszatolni a Ferrarit a helyére.
Az edzésnek vége, de az autók még köröznek, mert azt FIA egy kísérletet hajt végre a versenyzőkkel. Azt tesztelik, hogy milyen lenne, ha csak virtuálisan küldenék be a Safety Cart, és ilyenkor a pilótáknak a kijelzőjükön megjelenő tempóhoz igazodva kellene vezetniük.
Hamilton végzett az élen Rosberg előtt, továbbá Buttont, Kvjatot és Magnussent megelőzve. Köszönjük a figyelmet, hamarosan bővítjük a cikket az eredményekkel és az összefoglalóval. A második edzés magyar idő szerint 20 órakor kezdődik.