Vasárnapra halasztották az F1 időmérőjét
2013. március 16. 06:37
Köszöntjük kedves olvasóinkat! Szombaton megérkeztek az esőfelhők Melbourne-be, az Ausztrál Nagydíj harmadik edzésének nagy részét el is mosta a csapadék. A rövid száraz időszakban Romain Grosjean volt a leggyorsabb. Bár a tréning vége felé elállt az eső, egy órája ismét elkezdett zuhogni, és minden bizonnyal vizes lesz a pálya az időmérőn.
A tévéadás áramforrását biztosító fő és tartalék generátor egyaránt befuccsolt a viharban, de szűk fél órával az időmérő kezdete előtt sikerült visszahozni a képet. Reméljük, hogy a kvalifikáción, amely magyar idő szerint 7 órakor kezdődik, nem lesz gond. Mi mindenesetre folyamatosan tájékoztatjuk Önöket az eseményekről.
Legalábbis ezt ígérte a Red Bullt irányító Christian Horner a Sky Sportsnak nyilatkozva, miután Vettelnek délelőtt le kellett állnia műszaki hiba miatt. Kiderült, hogy mégsem hidraulikai, hanem elektromos hiba sújtotta az RB9-et.
Szüntelenül szakad az eső. A körülmények miatt meglepetések is születhetnek a rajtsorrendről döntő következő egy órában, már ha nem halasztják el az időmérő kezdetét. Még hét perc a kezdésig.
Kétséges, hogy nem fogják-e félbeszakítani az edzést, mivel hatalmas esőfelhők tartanak a pálya felé, és sok csapadékot jósolnak az időmérőre. Mivel helyi idő szerint délután 5 óra van, a sok csúszás miatt később már a sötétedés lehet lehet az időmérő megtartásának az akadálya.
Hivatalos: késéssel indul az idei első időmérő az erős esőzés miatt. Áll a víz a pályán.
A takarítószemélyzet seprűkkel dolgozik a bokszutca kijáratánál, de nem a piszkot, hanem a vizet söprik le az aszfaltról.
Rövid ideig enyhülhet az eső a legfrissebb jelentések szerint, de aztán pár perc múlva egy nagy viharcella ér a pálya fölé, amitől ismét erősödni fog.
Az orvosi autó valószínűleg a pálya állapotát ellenőrzi.
Ismét elhalasztották a Q1 kezdetét.
A Force India versenyzője nem használhatta volna a DRS-t a 3. szabadedzésen, de nem tudtott róla a csapat akkor még, hogy rossz a versenyirányítás telemetriája, ezért most nem büntették meg őket.
Daniel Ricciardónak azt mondták a csapatrádión, hogy körülbelül még fél óráig fog esni az eső.
Ismét elhalasztották a Q1 kezdését az eső miatt.
Az 5-ös, 7-es, 8-as és a 9-es kanyarban a versenyirányítás szerint használható a pálya, de ez csak a kanyarok negyede. A Red Bull csapatmenedzsere, Jonathan Wheatley most ment fel Charlie Whiting versenyigazgatóhoz.
Utoljára a 2010-es Japán Nagydíjon fordult elő, hogy eső miatt vasárnap tartották meg az időmérőt, a futam előtt.
A két Mercedes ment ki először, de többen követték őket, mindenki esőgumin van.
A Caterham újonca máris letörte az első szárnyat az autójáról.
Megpördült a célegyenes utáni kombinációban, és a Mercedes jobb hátuljával a falnak csapódott. Egy percig állt veszélyes helyen, aztán némi tolatás után elhagyta a pálya szélét, és elindult vissza a bokszba.
Rosberg, Grosjean, Vettel, Verge, di Resta, Massa, Hülkenberg, Hamilton, Ricciardo, Alonso az első tíz sorrendje.
Bő 20 másodperccel lassabbak a körök a száraz pályás időknél.
Rádión mondták a britnek, hogy a múltkori kicsúszásakor a hátsó szárny sérült meg, visszahívták a bokszba, de ő továbbra is megy.
Massa megpördült, és letörte az első szárnyat a Ferrariról, Webber csak kicsúszott, de nem sérült meg az autója.
Nagyon él a Toro Rosso francia versenyzője, átvette a vezetést a Q1 felénél, előnye két tized Rosberg előtt.
A két kiscsapat autói mellett a két Williams áll eddig kieső helyen, a nagycsapatok versenyzői közül Pérez van veszélyben.
Button, Sutil, Massa és di Resta már feltetette, de a többiek is jönnek kerékcserére.
Az esőgumikkal Vettel volt a legjobb, előnye 1,5 tized volt Vergne előtt.
Az intermiediate gumikkal átvette a vezetést Jenson Button, egy másodperccel volt gyorsabb Vettelnél. Massa feljött másodiknak.
Egy perccel a vége előtt nehéz megjósolni, ki nyerheti a Q1-et.
Pic egy padlógázas íven, Gutierrez a 11-12-es kijáratánál pördült meg, mindketten összetörték az utójukat, az első szárnyak letörtek. Sok a törmelék a pálya mellett.
1:43,380-as idővel Nico Rosberg nyerte a Q1-et, mögötte Alonso és Grosjean végzett.
A kiesők: Maldonado, Gutierrez, Bianchi, Chilton, van der Garde, Pic. A Marussiák megelőzék a Caterhameket.
Ismét jobban hullik az eső, a Q2 is késik tíz perccel.
Pic ugyan egyetlen századdal kicsúszott a 107 százalékból, de valószínűleg engedik majd rajthoz állni, a körülményekre való tekintettel.
A venezuelai azt mondta, szárazon és vízen is lassú egy körön a Williams, de a versenyen jobbak lesznek.
Ismét elhalasztották a Q2 kezdetét a versenyt irányítók, félő, hogy ma nem lehet befejezni a Q3-at.
A Q1-ben kiesett venezuelai szerint vezethetetlen a Williams, és visszatértek a 2011-es formájukhoz.
"Nagyon-nagyon csúszós a pálya. Mindenki kipördült, én is. Az utolsó körben vissza kellett fognom magam, mert dupla sárga zászlót lengettek. Nagyon izgalmas, egész életemben ezért dolgoztam" - nyilatkozta Giedo van der Garde, a Caterham holland újonca a BBC-nek.
Charlie Whiting versenyigazgató szerint a törmelék miatt is szükség volt a halasztásra.
Megint eső jöhet, de újabb halasztást nem jelentettek be, a legtöbb versenyző már az autóban ül. A szél is erősen fúj.
A Sky tévén adott interjújában azt mondta a Sauber mexikói újonca, hogy bocsánatot kér a csapattól a hibáért (összetörte a kocsi orrát - a szerk.), és már a versenyre koncentrál.
Anthony Davidson egykori F1-es pilóta szerint a feketére festett csíkokon csúszott meg Massa és Gutierrez is.
A versenyirányítás ismét elhalasztotta a Q2-t. Ha több halasztás nem lesz, a Q3 a neplemente előtt 17 perccel érhet véget.
Max Chilton, a Marussia újonca: "A körülmények nagy kihívást jelentenek, de ezek az autók olyan sok leszorítóerőt termelnek, hogy hamar felszárítják a pályát. A sisakrostély hamar tiszta lesz, de amikor egy másik autó mögött mész, akkor nagyon rosszak a látási viszonyok. Holnap az a cél, hogy a célba vigyük az autókat a Caterhemek előtt."
Az újabb eső magyar idő szerint 9-re érheti el a pályát, kétséges, hogy ma tartják-e meg a Q2-t és a Q3-at.
Bejelentették, hogy magyar idő szerint hajnali 1 órakor, azaz helyi idő szerint 11 órakor tartják meg a Q2-t és a Q3-at.
Rendhagyó módon két napon át zajlik az idénynyitó Ausztrál Nagydíj időmérője, ugyanis szombaton csak az első felvonását tudták megrendezni, a Q2 és a Q3 vasárnapra marad. Ennek oka az, hogy a kedvezőtlen időjárás miatt többször el kellett halasztani a Q1 kezdését, s mivel a Q2 elejére újra megélénkült az eső, a versenyirányítás később addig halogatta a pálya megnyitását, hogy a közelgő sötétedés eleve lehetetlenné tette volna az autók körözését.
Végül az a döntés született, hogy a kvalifikáció maradék részét helyi idő szerint vasárnap délelőtt 11 órától (magyar idő szerint hajnali 1-től) kezdve folytatják, hat órával a futam tervezett rajtja előtt. Korábban már előfordult, hogy egy-egy komplett időmérőt szombatról vasárnapra kellett halasztani rossz időjárás miatt, de olyan még nem, hogy két részletben kellett megtartani.
Pénteken még ragyogó napsütésben gyakoroltak a pilóták Melbourne-ben, szombatra azonban megérkeztek az esőfelhők, és annyi csapadék hullott a pályára, hogy a tervezetthez képest fél órát csúszott a Q1 kezdete. Addig a versenyirányítás többször ellenőriztette a pálya állapotát az orvosi autóval, miközben megpróbálták leseperni a vizet az aszfaltról.
Egy idei így csak a madarak tartózkodtak a pályán, de az időmérő első, húszperces szakaszának végül nekivághatott a mezőny. A rossz feltételeket jelezte a rengeteg kicsúszás és megpördülés: a legtöbben a gyors 11/12-es kombinációnál csúsztak a bukótérbe, Felipe Massa és Esteban Gutiérrez ráadásul a falba is beleállt (utóbbi nem is tudott már visszatérni a bokszba). Szintén komolyabb kárt tett autójában a Caterham párosa, Giedo van der Garde és Charles Pic is, mindketten lebontották autójuk első légterelőjét. Lewis Hamilton a célegyenes végén megpördülve koccolta le kicsit a hátsó szárnyával a falat.
Az etap végén annyit javultak a pályaviszonyok, hogy érdemes volt átváltani az esőgumikról az intermediate abroncsokra, és a velük futott köridőkkel alakult ki a továbbjutók sorrendje. A kiesők között nem igazán akadt meglepetés, leszámítva azt, hogy a Marussia versenyzői megelőzték a Caterham párosát. Rajtuk kívül Pastor Maldonado és Gutiérrez volt a leglassabb.
A Q1-et követően újra zuhogni kezdett az eső, valamint takarításra várt a sok törmelék, ezért a versenyirányítás további 50 perces halasztást húzott rá az eddigiekre, ám ekkorra már annyira közelgett a naplemente időpontja, hogy végül jobbnak látták vasárnapra átrakni a Q2-t és a Q3-at.
Ez több szempontból is különleges helyzet elé állítja a csapatokat, hiszen többek között kevesebb idejük lesz kialakítani a versenystratégiát.