A Red Bullé az első rajtsor Melbourne-ben
2013. március 17. 00:49
Köszöntjük kedves olvasóinkat! Magyar idő szerint 1 órakor folytatódik a tegnapi napról elhalasztott időmérő edzés. Tegnap a Q1-ben Nico Rosberg volt a leggyorsabb Fernando Alonso és Romain Grosjean előtt. A kiesők: Maldonado, Gutiérrez, Bianchi, Chilton, Van der Garde, Pic.
Bár a pálya a reggeli eső után kezdett felszáradni, most újra szemerkélni kezdett az eső. A rendkívül erős szél is nehezítheti a versenyzők dolgát. Nagyobb esőt nem jósoltak mára, de kisebb záporok bármikor előfordulhatnak.
A levegő hőmérséklete mindössze 15, a pályáé pedig 13 fokos. A csapatok egyelőre annak örülnek, hogy a körülmények legalább jobbak, mint tegnap.
Bár még három perc hátra van a kezdésig, a Toro Rossók máris felsorakoztak a bokszutca kijáratánál, hogy elsőként jegyezhessenek mért kört. Az oka ennek, hogy esőt várnak.
Ezen a gumitípuson teszik majd meg első köreiket a versenyzők. A két Mercedes is beállt a két Toro Rosso mögé a bokszutca kijáratánál, de a Ferrarik például még a garázsban várakoznak. Ricciardót sok benzinnel, 8 mért körre elegendő mennyiséggel küldi ki a Toro Rosso.
Mind a 16 pilóta kijött a bokszból. Rosberg 3 mért kört fog megtenni, utána eldönheti, hogy elég száraz-e a pálya a slick abroncsokhoz.
Vizes pályán általában tilos, de a versenyirányítás most megfelelőnek ítélte a körülményeket a használathoz. A célegyenesben és az utána következő egyenesben lehet használni a DRS-t, de a rossz telemetria miatt elvileg máshol is bekapcsolhatják a pilóták.
1:40.423-mal áll az élen, Pérez, Webber, Alonso és Button követi őt jelenleg. Rosberg úgy érezte, a tegnapi körülmények között a Mercedes beférhetett volna az első rajtsorba.
Vettel és Bottas a célegyenes utáni kanyart, Räikkönen az utolsó előttit rontotta el, és fordult el a bukótérben.
Egy pillanatra a spanyol vette át a vezetést, de Vettel 1:37.640-et futva visszavette tőle. Utána Button is megelőzte Alonsót. Kieső helyen áll most Hamilton, Pérez, Webber, di Resta, Bottas és Sutil.
A puhább, szuperlágy keveréket rakatta fel, de egyelőre nagyon csúszkál, az egyik kanyarkijáratnál majdnem lekoccolta a falat. Alonso egy új szett intermediate gumit kapott. Rosberg megelőzte Vettelt 1:37.325-tel.
A McLaren másik versenyzője is azokon hajtott pályára, azonban rögtön visszatért a bokszba, miután egyszer le is csúszott az aszfaltról. Grosjean sem érzi még feltétlenül jó választásnak a slickeket.
A hat kieső Hülkenberg, Massa, Ricciardo, di Resta, Pérez és Bottas lenne egy perccel a Q2 vége előtt. Vergne szélesre vette a 12-es kanyar kijáratát, a füvön fordult el.
Másokhoz hasonlóan sikerült sokat javítania az idején a száradó pályán az intermediate gumikkal. Rosberg végül 1:36.194-ig vitte le a lécet, mögötte Webber, Hamilton, Button, Massa, Alonso, Vettel, di Resta, Räikkönen, Grosjean végzett. Kiesett: Hülkenberg, Sutil, Vergne, Ricciardo, Pérez és Bottas.
Martin Whitmarsh nyilván Pérez teljesítménye miatt csalódott, bár a mexikói Q2-es kiesésében az is közrejátszott, hogy rossz döntés volt a szuperlágy gumikon próbálkoznia a vizes pályán. Button viszont jól reagált, és az interekre visszaváltva bejutott a Q3-ba.
Rosberg az első, aki pályára gördül a Q3-ban, aztán szép sorban követik őt a többiek. A csapatok nem számítanak további esőre.
Továbbra sem elég jó a pálya a slickekhez, bár így legalább mindenkinek sok szett friss gumija marad a száraznak jósolt futamra. Räikkönen a garázsból kikanyarodva a jobbhátsó kerekével áthajtott egy emelőn.
Miután az első öt versenyző körbeért, Hamilton, Rosberg, Webber, Alonso, Massa sorrend alakult ki. Hamilton 1:33.624-gyel nyitott, alig megelőzve Rosberget és Alonsót.
1:32.604, több mint egy másodperccel vezet jelenleg a címvédő a 2. helyezett előtt. Grosjean és di Resta még nem futott mért kört a Q3-ban.
Mindegyik csapatnál úgy érzik, hogy ideje átváltani rájuk. Úgy kalkulálnak, hogy a második mért körben érhetik el a jobb idejüket a versenyzők a szuperlágy keveréken, melyeknek idő kell a bemelegedéshez.
Mindenki javít az idején, de csak az utolsó pillanatban fog eldőlni, hogy mi lesz a rajtsorrend. Egyelőre Hamilton vezet di Resta és Button előtt.
1:27.407-et futott, másfél másodperccel jobbat, mint Hamilton, akit Webber is megelőzött.
Vége a Q3-nak, Vettel a csapattársát, Webbert 4 tizedmásodperccel megelőzve kaparintotta meg az első rajtkockát a magyar idő szerint 7 órakor kezdődő futamra. Hamilton lett a harmadik, utána a sorrend Massa, Alonso, Rosberg, Räikkönen, Grosjean, di Resta, Button. Érdekes, hogy Massa Alonso előtt végzett.
A szokottnál jóval kevesebb ideje lesz a csapatok többségének a felkészülésre a versenyre. Bő 5 órájuk van tanakodni a stratégián és az egyéb feladatokon.
Vasárnap végre kiderült, hogy milyen rajtsorrendben állhatnak fel az autók a magyar idő szerint reggel 7 órakor kezdődő Ausztrál Nagydíjra, miután a körülmények szombaton nem tették lehetővé, hogy a teljes időmérőt lebonyolítsák.
A mai napon is nedves pálya fogadta a mezőnyt az Albert Parkban, de a Q2 kezdetére elállt az eső, és ahogy száradt a pálya, egyre jobb köridőket lehetett elérni. Sokáig azonban nem volt jó döntés bevállalni a szuperlágy gumik használatát, a velük kísérletező versenyzők szinte kivétel nélkül kiestek a Q2-ben. A legpuhább slick keveréknek csak a Q3 utolsó perceiben jött el az ideje, amikor a folyamatosan záporozó, jobbnál jobb köridők közül végül a címvédő Sebastian Vettelé nagy különbséggel lett a legjobb.
"Nem volt egyszerű ilyen körülmények között" - mondta Vettel. "Volt két jó menetem, egy az intereken, egy a száraz pályás gumikon, elkaptam a fonalat. Az autó balansza olyan volt, mint pénteken, ezért örültem, és keményen támadtam a megfelelő körben."
A német pilóta négy tizedmásodpercet vert a másik Red Bullt vezető Mark Webberre, aki további két és fél tizeddel előzte meg Lewis Hamiltont. Hamilton elégedettségét fejezte ki a Mercedes fejlődése miatt, szerinte a csapat "hihetetlen munkát végzett tavaly óta". Az Ezüst Nyilak másik versenyzője, Nico Rosberg a vizes Q2-ben még meg tudta futni a legjobb időt, de a Q3-ban kikapott a két Ferraritól is, amelyek közül ezúttal Felipe Massa autója végzett előrébb, mindössze három ezredmásodperccel Fernando Alonso előtt. "Egyértelműen pozitív, hogy a negyedik rajthellyel kezdhetem a szezont" - értékelt a Sky Sportsnak a brazil, aki a dobogót célozza meg.
Őket és Rosberget a két Lotus követte Kimi Räikkönen-Romain Grosjean sorrendben, megelőzve Paul di Restát és Jenson Buttont. Button megúszta a szuperlágy gumis kalandot a Q2-ben, időben visszaváltott az intermediate típusra, a Q3-ban viszont csak utolsó lett. A Vetteltől mért közel három másodperces lemaradása meglepte, ugyanis úgy érezte, az autó "balansza nem volt rossz", és azt mondta, "nagyon jó kört rakott össze."
Csapattársa, Sergio Pérez azonban pórul járt a szuper lágy gumikkal a Q2-ben, és csak a 15. helyről rajtolhat első versenyén a McLarennel.
A futamra száraz időjárás várható, de nem kizárt némi csapadék sem. Érdemes lesz figyelni rá, hogy míg az első tíz helyről induló versenyzőnek az időmérő végén használt szuperlágy gumikkal kezdenie a távot, a mögüle rajtolók választhatnak, hogy egy garnitúra friss szuperlágy vagy közepes keménységű abroncsot raknak fel a rajthoz. A Pirelli szerint elsősorban utóbbit érdemes használni a futamon, méghozzá a tartóssága miatt.