Az USA Nagydíj körről körre
2012. november 18. 19:36
Az előbb fejezték be a rendező ország himnuszának szokásos lejátszását, egy siklóernyős lebegtette az égen az amerikai zászlót. Mindjárt elhúz négy vadászrepülő is a pálya fölött, ahogy például a jelentősebb NFL-meccseken szokás.
A levegő 22, az aszfalt 29 fokos. A Pirelli szerint nem volt kizárt, hogy ma legyen eső, de egyelőre semmi sem utal rá, hogy lenne rá esély.
A többiek a közepes keveréket választották. Az első körökben Button és Rosberg a többieknél is jobban kínlódhat a tapadás hiánya miatt.
Hamarosan visszaér a mezőny a célegyenesbe, hogy megkezdjék az 56 körös futamot. A lelátókon megint sokan vannak.
Vettel simán eljött, Webber azonnal lehagyta Hamiltont. Alonso előre ugrott a 4. pozícióba, mögötte Schumacher, Hülkenberg és Räikkönen van.
Egy-két pályaelhagyás történt, de komolyabb baj nem. Az állás: Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Hülkenberg, Schumacher, Räikkönen, Grosjean, di Resta, Massa.
Csapattársát és Schumachert is megelőze a hosszú egyenesben, már hatodik. Utána csúszkált kicsit, de megtartotta a pozíciót.
Úgy tűnt, hogy meg tudja előzni a DRS zóna végén, azonban lecsúszott a bukótérbe, Webber maradt második. Vettel már DRS távolságon kívül halad előttük.
Ezúttal tisztán befejezte a manővert, Webber nem tudott visszavágni a 12-es kanyarnál. Schumacher közben esik hátra, Räikkönen és di Resta egyaránt lehagyta.
Még nem melegedtek be a kemény gumik az autóján, a 14. helyen halad. Előtte a sorrend: Vettel, Hamilton, Webber, Alonso, Hülkenberg, Grosjean, Räikkönen, di Resta, Schumacher, Massa, Pérez, Senna, Maldonado.
Az egész hétvégén sok gondot okozó 19-es kanyarnál forgott meg a bejáratnál, visszaesett Massa és Schumacher mögé tizediknek.
Szorosan követik egymást az autók a 8. Massától a 18. Kobajasiig, szinte követhetetlenül sok az előzés, pillanatról pillanatra változik a sorrend.
Hamilton 1,2 másodpercre faragta le a hátrányát, mindjárt elérhetővé válik számára a DRS. Vettel helyzetét nehezíti, hogy alacsony a végsebessége.
Nem tudni, miért, de lehet, hogy megsérült a Lotusa, ugyanis az előző körökben sorra hagyták faképnél a középmezőny tagjai. Button és Schumacher nagy harcot vív a 11-12. helyen.
A DRS segítségével átvette tőle a 7. helyet, üldözőbe veheti az előtte párbajozó Räikkönent és Hülkenberget.
Egy ideje támadta Hülkenberget, és egy nem várt helyen, a villámgyors 2-es és 3-as kanyar között verekedte be magát a Force India elé. Massának szóltak rádión, hogy utolérheti a párost.
Vettel, Hamilton, Webber, Alonso, Räikkönen, Hülkenberg, Massa, di Resta, Pérez és Senna. A középmezőnyben Button, Ricciardo, Maldonado, Schumacher, Vergne, Rosberg következik. Kobajasi kijött a depóba.
De még nem került igazán közel a Red Bullhoz, miközben mögöttük több mint 6 másodperces lemaradása van már Webbernek.
A visszajátszásokon látszik, hogy a két Mercedesszel csatázott, de nem világos, hogy pontosan miért húzódott félre, alighanem műszaki hiba történt. A Toro Rosso francia pilótája az első mai kieső.
Közvetlenül azután, hogy tájékoztatták arról, hogy megint elromlott a KERS-e (legutóbb az Indiai Nagydíjon járt így), leparkolt a pálya szélén. Alonso így feljött a 3. helyre, Hülkenberg pedig bement kerékcserére, átváltott a kemény abroncsokra.
2,5 másodpercre nőtt a lemaradása Vettel mögött, igaz, a 19-es kanyarnál kicsit lecsúszó Alonsót így is 11,4 szekundummal előzi meg. A sorrend: Vettel, Hamilton, Alonso, Räikkönen, Massa, di Resta, Pérez, Senna, Button, Ricciardo.
Megkapták a kemény Pirelliket. Alonso jobbhátsó kerek levételével sokat vacakoltak a szerelők, a spanyol több másodpercet vesztett.
Így már ő a hetedik. A Red Bull reagált, kihívták Vettelt a bokszba, követve Alonsóék taktikáját.
A Ferrarin még nem melegedtek be a gumik, Buttonnak szóltak is, hogy kihasználhatja a lehetőséget. Di Resta bokszkiállása után a csata az 5. helyért zajlik.
Button különösebb erőfeszítés nélkül előzte meg a hosszú egyenesben, persze a McLarennek még ki kell állnia a bokszba.
30 körrel a vége előtt a sorrend: Vettel, Hamilton, Massa*, Button*, Alonso, Ricciardo*, Räikkönen, Rosberg*, Grosjean, Hülkenberg. A *-gal jelölt pilóták még nem voltak kerékcserén.
Ajjaj, ez rossz előjel a Red Bullnak, már megint visszatért a probléma...pedig Webber szombaton még magabiztosan nyilatkozott az eszköz használatáról, amelynek új verziója sok fejfájást és kiesést okozott csapatának. Ettől a hétvégétől a Renault csapatai kénytelenek az új specifikációt használni, mert a régiek elfogytak. "Ma egy szép eredmény esélyét vesztettem el" - nyilatkozta a 3. helyről kieső Webber a Sky Sportsnak.
Emiatt kellett a tervezettnél hamarabb kiállnia a bokszba. Räikkönen elé tért vissza, de a hideg gumikon a finn visszaelőzte.
A célegyenes végén kifékezte a rajt óta ugyanazzal a szett gumival köröző Mercedest, Grosjean a 8. helyre jött fel. Előtte Massa támadja Räikkönent.
Az élen továbbra is magabiztosan vezet, előnye 2,5 másodperc Hamilton előtt. Button a harmadik, de még nem járt kerékcserén, aztán őt követi Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Massa, Grosjean, Rosberg, Hülkenberg.
Mérnöke közölte vele, hogy a gumik állapotának köszönhetően keményebben nyomhatja a gázt, a brit le is csökkentette a hátrányát 2,1 másodpercre Vettel mögött.
Hamilton már csak 1,2 másodpercre van Vetteltől, pedig a Red Bull egyéni legjobb kört futott. Pechére Hamilton is.
A Sky Sports úgy tudja, a Force India versenyzője elfékezte az egyik gumiját, amikor megpördült a 19-es kanyarnál.
Most övé a leggyorsabb kör, 1:40.969, pedig Hamilton már aktiválhatja a DRS-t. Az egyenes végén azonban a McLaren továbbra sem tud elég közel kerülni a Red Bullhoz. Button kijött a bokszba, Massa és Grosjean közé, a 6. helyre érkezett vissza. Rosberg szintén kijött kerékcserére.
Vettel, Hamilton, Alonso, Räikkönen, Massa, Grosjean, Button, Hülkenberg, Senna, Maldonado a sorrend az első tíz helyen.
És az is biztos, hogy még egyszer ki fog állni a bokszba.
Elment a stadionrésznél Grosjean mellett, átvéve tőle a 6. helyet. Hamilton közben továbbra sem tud mit kezdeni Vettellel, míg Alonso magányosan autózik a harmadik helyen.
Az 1-es kanyarnál picit szélesen fordult, a kigyorsításnál megcsúszva ütemet vesztett, és Massa köszönte szépen, átvette tőle a negyedik helyet. Schumacher letudta második bokszkiállását.
Ezúttal nagyon ráesett Vettelre a hosszú egyenes végi féktávon, bár bekukucskálni még mindig nem tudott. Van még 15 köre az előzésre.
Végre sikerült elég közel kerülnie a némethez a hosszú egyenes elején, aki hiába védekezett, Hamilton simán megelőzte a DRS-sel. Előtte talán az egyik lekörözött akadályozta picit Vettelt a kanyargós részen.
Rádión mérgelődött Hamilton manővere után. Button közben tapad Räikkönenre, ott lohol a Lotus sarkában.
Button gyorsabbnak tűnik, a finn agresszíven zárja le az íveket a kanyaroknál. Vettel egyébként nem szakadt le Hamiltontól, kicsit nagyobb a hátránya egy másodpercnél.
Az utolsó leheletéig védte a pozíciót, végül Button elment mellette a 12-es kanyar utáni kigyorsításnál. Centik választották el egymástól a két autót.
Meglepő, de Hamilton, Vettel és Alonso még sohasem ünnepelt egyszerre a pódiumon - most jöhet az első ilyen alkalom. Még 7 kör van a célig.
Hülkenberg 8., körök óta szorosan követi őt Senna és Maldonado. Az élen Hamilton továbbra sem húzott el Vetteltől, de a német nem nagyon tud támadni a bő egy másodperces hátrány ellenére sem.
A Lotusból folyik valami, olaj vagy hűtőfolyadék. Grosjean a hetedik most. Rosbergnek spórolnia kell az üzemanyaggal.
A két Williams nagyot csatázott a 9. helyért, Maldonado nagyon rámenősen bújt be Senna mellé a stadionrésznél. Frank Williams bizonyára nem mert odanézni...
1:40.082, nem hajlandó beletörődni a vereségbe, holott a bajnokságban rengeteg vesztenivalója van. 1,4 másodperccel áll Hamilton mögött. Utánuk a két Ferrari és Button jön.
Az utolsóelőtti körben szinte véglegesnek tekinthető a sorrend, valószínűleg Hamilton, Vettel és Alonso állhat dobogóra. Vagyis Alonsónak mindenképpen dobogóra kell állnia Brazíliában is a bajnoki cím érdekében.
Ez az idei negyedik győzelme, és ő avatja fel győztesként az új austini pályát. Vettel második, Alonso harmadik lett, majd jön Massa, Button, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Maldonado és Senna.
Kovalainennek és Glocknak volt valami zűrje, amit vizsgálni fognak a sportfelügyelők, de ez nem sok vizet zavar.
Pontosabban a ráfestett amerikai zászlóra. Utána kezet fog Vettellel, aki hozzásegítette a Red Bullt a konstruktőri bajnoki címhez.
A hagyományoktól eltérően ezúttal nem fekete baseball sapkát, hanem fekete cowboy kalapot viselnek a pilóták a dobogón. Mókás látvány.
A jövő hétvégén a Brazil Nagydíj következik, ott dől el a bajnokság. Köszönjük a figyelmüket, hamarosan jelentkezünk a futam részletes összefoglalójával, valamint a legfrissebb nyilatkozatokkal.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalót a nyilatkozatokkal itt olvashatják. A frissített vb-állás itt már megtekinthető.
Lewis Hamilton idei negyedik győzelmét aratta a vadonatúj COTA versenypályán. A rajtnál, ahogy várható volt, a piszkos oldalról indult McLaren-versenyző nem tudta megtartani a második helyét, csak Sebastian Vettel és Mark Webber mögött, harmadikként fordult be az első kanyarba.
A legjobb rajtot Fernando Alonso hajtotta végre, akinek a csapata is segített, mivel Felipe Massa számára korábban öt rajthelyes büntetést "intéztek el", így a spanyol a tiszta oldalról, a hetedik helyről rajtolhatott. Alonso okosan a külső íven marad az első kanyarban, így a már egy kanyar után feljött a negyedik helyre. Végül csak azért tudott feljönni harmadiknak, mert Mark Webber generátorhiba miatt kisesett előle a 17. körben. Az első két helyezettre egyáltalán nem jelentett veszélyt, 39 másodperccel mögöttük futott be.
Lewis Hamilton a negyedik körben előzte vissza Webbert, utána két-három másodperccel Vettel mögött haladt tíz körön keresztül, de a 15. körben már DRS-távolságon belülre került. Végül a 42. körben, a DRS és a forgalom segítségét kihasználva sikerült megelőznie Vettelt a hátsó egyenes végén. Utána a világbajnok nem maradt le tőle, az utolsó körben a leggyorsabb kört is megfutotta, de visszaelőzni már nem tudta Hamiltont. Előnye így is kényelmes 13 pont egy futammal a szezon vége előtt.
A dobogós helyezettek mögött is fantasztikus verseny folyt, rengeteg előzést lehetett látni részben a pálya szélessége, részben a hatékony előzési zóna miatt. Remek versenyt futott Felipe Massa és Jenson Button, a 11., illetve a 12. helyről indulva jöttek fel a 4. és az 5. helyre.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalót a nyilatkozatokkal itt olvashatják. A frissített vb-állás itt már megtekinthető.