A Brazil Nagydíj körről körre
2012. november 25. 16:48
Köszöntjük kedves olvasóinkat az idény utolsó versenyéről, a Brazil Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Ma eldől, hogy Sebastian Vettel vagy Fernando Alonso távozik-e háromszoros világbajnokként Interlagosból. Az időmérőn a 13 ponttal vezető német volt a jobb, ő a 4., Alonso csak a 7. helyről rajtolhat. Az első rajtsort a két McLaren foglalhatja el.
Reggel az előrejelzéseknek megfelelően zuhogott az eső Interlagosban, de még délelőtt elállt, a pálya pedig hamar felszáradt. Jelenleg nem jósolnak nagyobb csapadékot a verseny idejére, de kisebb záporokra bármikor lehet számítani. Az ég mindenesetre egyre felhősebb, és az elmúlt két naphoz képest hűvösebb is van, 20 fok a levegő hőmérséklete.
Bár a bajnoki címet már egy 4. hellyel is bebiztosítaná, azt ígérte, nem elégszik meg ezzel a pozícióval, mindenképpen győzelemmel szeretne világbajnok lenni. Alonso azt mondta, már megtették, amit lehetett, innentől csak élvezni szeretné a futamot. A spanyol úgy érzi, a Ferrari a végeredménytől függetlenül elégedett lehet a 2012-ben mutatott teljesítményével, hiszen az év elején nem is számítottak a bajnoki esélyesek közé.
Pályafutása 306. és egyben utolsó versenye előtt rádión köszönte meg az elmúlt évek munkáját az összes mérnöknek és szerelőnek, valamint a rajongóinak. A rajtrácson egy "Köszönöm" feliratú zászlót tettek az autójára.
Egyre intenzívebben esik, de nagyobb esőre még most sem számítanak. Kérdés, mennyire lesz vizes az aszfalt a rajt pillanatában.
Rádión szólt neki, hogy a pálya csúszós lehet a továbbra is szemerkélő eső miatt, de a verseny nagy részét valószínűleg száraz pályán futják.
Schumacher, Kobajasi és Grosjean választotta a kemény keveréket, a többiek a közepes gumin rajtolnak. Már tart a felvezető kör.
Visszaesett a mezőny végére. Hamilton, Button van az első két helyen, mögéjük Massa ért fel a rajt után. Alonso szokás szerint remekül rajtolt, majd az első körben megelőzte Webbert és Massát is, így már a 3. Katasztrofális kezdet Vettel számára...
Räikkönen elfékezte magát, majdnem nekiment Vettelnek, aki bekanyarodott, és összeütközött Sennával. A német most a 16. helyen jár, gyors tempót diktál.
A Senna-S-ben túl szélesen fordult, és veszített egy pozíciót. Közben Massa is megelőzte Webbert, így hátvédként segíthet Alonsónak.
Grosjean pedig kiesett, a 11. helyről a Mergulho-kanyarban vesztette el az uralmát az autója felett. Vettel már a 9., így már akkor is világbajnok lenne, ha Alonso a 3. helyen érne célba.
Hülkenberg csak 2 másodperccel autózik a két McLaren mögött. Az eső továbbra is esik, a pálya egyre csúszósabb, de Vettel félelmetes tempóban vág át a mezőnyön, már a 7.
Úgy ítélték meg, a pálya már túl vizes a slick gumikhoz. Az intermediate gumik viszont egyelőre lassúnak bizonyulnak.
BUT, HAM, HUL, ALO, MAS, VET, DIR, VER, KOV, GLO.
Ahogy Hamilton is. Mindhárman intermediate gumikat kaptak. Webber is a bokszban járt, az ő autója láthatóan megsérült.
Ez a kezére játszhat, hiszen a jelek szerint elállt az eső, hamarosan elkezd felszáradni a pálya. Hamilton kerékcseréjét ráadásul elrontották.
BUT, HUL, HAM, MAS, VER, ALO, KOV, GLO, PET, KOB, ROS, VET.
Így már a 13. A bokszban járt versenyzők mind az intermediate gumikat használják, de most megint a slickek a gyorsabbak.
A 2. helyen köröző német már csak 1,1 másodpercre van a McLarentől. A Ferrari még 5-10 perc esőre számít.
A visszajátszásból úgy tűnt, akkor előzte meg Kamui Kobajasit az 5. helyért, amikor lengették a sárga zászlókat. Ezért elvileg büntetés jár...
Hülkenberget már csak tizedek választják el Buttontól, a Force India gyorsabbnak tűnik. A slick gumik most 3-4 másodperccel gyorsabbak, mint az intermediate-ek.
A célegyenes végén előzte meg Buttont. Hamilton, Alonso és Kobajasi a bokszba hajtott, hogy lecseréljék az intermediate gumikat, slickeken folytatják.
Most már annyival gyorsabbak a száraz pályás gumik, hogy muszáj volt kiállniuk. A végig slickeken maradó Hülkenberg és Button már több mint 45 másodperccel vezet Hamilton előtt.
A bal hátsó kerekével van gond, valószínűleg ütközött valakivel. Úgy tűnik, vissza tud érni a bokszba.
Valószínűleg Rosberg is ezért kapott defektet.
A törmelékek miatt. Button és Hülkenberg egyből a bokszba hajtott. Ezzel sokat buktak, bár így is az első két helyen folytathatják a versenyt, akkora volt az előnyük.
A rajt utáni ütközés ellenére közvetlenül Alonso mögött halad, a Safety Car kiállása után próbálkozhat is az előzéssel. Kérdés azonban, mennyire rongálódott meg az autója, bár egyelőre nincs gond a tempójával.
HUL, BUT, HAM, ALO, VET, KOB, WEB, DIR, RIC, RAI, MAS, GLO
Abu-Dzabiban a biztonsági autó mögött majdnem nekiütközött Ricciardo autójának, ezért a csapata most rádión figyelmeztette, hogy vezessen óvatosan.
A Mercedes a Twitteren azt írja, a 4-es kanyarban intenzíven esik az eső. A Ferrari szerint helyi idő szerint 15 órakor - nálunk 18 órakor - újabb esőre lehet számítani.
Webber vesztett a legtöbbet az újraindításnál: Vettellel és Kobajasival egyszerre hárman hajtottak be az első kanyarba, az ausztrál lecsúszott a pályáról, és csak a 14. helyen folytathatja. Massa megelőzte Ricciardót és Räikkönent, így a 8.
Button kerekei blokkoltak, csapattársa a 4-es kanyarban vette el tőle a 2. helyet. Alonso a 4., Vettel a 6., köztük Kobajasi autózik.
A spanyol visszacsúszott az 5. helyre, közvetlenül Vettel elé. A következő körben azonban visszavette a pozíciót a japántól.
A finn egy pillanatra elvesztette uralmát az autója felett, megcsúszott, és visszaesett a 13. helyre. Hülkenberg megfutotta a leggyorsabb kört, már 2,6 másodperccel vezet Hamilton előtt.
A német nem csatázott a láthatóan gyorsabb ferrarissal, elengedte Massát. Okosan tette, nem lett volna értelme megkockáztatni egy ütközést.
HUL, HAM, BUT, ALO, KOB, MAS, VET, RIC, DIR, WEB, MSC, RAI
Bár folyamatosan szárad fel az aszfalt, rengeteget csúszkálnak a versenyzők, Massa és Vettel is ijesztő pillanatokat élt át.
Rádión közölték vele, hogy az autóján lévő kemény gumikon kell kibírnia a verseny végéig. Még 32 kört kell megtennie ezeken az abroncsokon.
Bár Hamilton az utóbbi körökben néhány tizeddel gyorsabb volt, a német előnye még mindig 1,9 másodperc. Button további 2 másodperccel halad mögöttük, a 4. helyezett Alonso lemaradása 7,6 másodperc a Force Indiához képest.
Egy nagyszerű manőverrel vette el a 10. helyet a némettől. Sokáig úgy tűnt, Schumacher ki tudja védekezni a támadást, de végül a Senna-S-ből már Räikkönen hajtott ki elsőként.
De még nem annyira, hogy intermediate gumikra váltsanak. A pálya egyre csúszósabb, Webber is keresztbe csúszott a pályán, de sikerült megfognia az autót. Hülkenberg közölte rádión a csapatával, hogy nem tetszik neki, ahogy a váltója lefelé kapcsol, a kanyarok bejáratánál túl agresszív a motorfék. A német abban sem biztos, hogy kibírja a verseny végéig ezeken a gumikon.
HUL, HAM, BUT, ALO, MAS, KOB, VET, WEB, RIC, RAI, DIR, MSC
Az ismét felerősödő eső miatt most mintegy 2 másodperccel lassabb köröket futnak. Hülkenberg 1,4 másodperccel vezet Hamilton előtt.
A német először hibázott a verseny során, de lehet, hogy ez sokba került neki. A második helyen folytatja a versenyt.
Már 7,6 másodperc a hátránya Button mögött. Mindenképpen a dobogón kellene végeznie, ha világbajnok akar lenni, akkor is, ha Vettel nem szerez pontot.
A sportfelügyelők megvizsgálták az esetet, de kiderült, hogy Vettel mégsem sárga zászlók alatt előzte meg Kobajasit, csak a felvételeken látszott így. A német közben a bokszban járt, közepes keveréket kapott.
Mindkét autó megrongálódott, Hamilton kiesett, Hülkenberg viszont folytatja a 2. helyen.
A versenyzők intermediate gumikért hajtanak a bokszba, Vettel is kint járt, és egy körrel később Alonso is.
A Hamiltonnal történő ütközés okozásáért. Vettel jelenleg a 9., Alonso pedig a 3.
BUT, MAS, ALO, WEB, HUL, MSC, VET, KOB, VER, DIR
Ez még megtréfálhatja a versenyzőket. Ha ilyen sorrendben érnének célba, Vettel lenne a világbajnok - még akkor is, ha Alonso megelőzi Massát.
A spanyol feljött a második helyre, de ez még nem elég neki, ilyen befutó esetén Vettel egyetlen pont előnnyel megnyerné a bajnokságot.
A Red Bull rádión figyelmeztette Vettelt, hogy vezessen óvatosan, ez a 7. pozíció elég lesz a világbajnoki címhez.
Megelőzte Schumachert. Alonsónak nyernie kell, ha bajnok akar lenni, de Button 21 másodperccel vezet előtte. Vajon a McLaren kibírja a hátralévő 6 kört?
A tét nem kicsi, hiszen a Caterham és a Marussia a konstruktőri világbajnokság 10. helyéért csatázik. Petrov megelőzte a Marussiát, a 12. helyen halad.
Egyik autó sem sérült meg, de Kobajasi megpördült.
Di Resta törte össze az autóját. A biztonsági autó mögött fog befutni a mezőny.
Alonso a 2., Vettel a 6. helyen ért célba, így a német 3 pontos előnnyel megszerezte harmadik világbajnoki címét. Hihetetlen versennyel zárult minden idők egyik legizgalmasabb idénye.
Ez természetesen rekord, az eddigi csúcstartó, Ayrton Senna már 31 éves volt a harmadik bajnoki címe megszerzésekor. Michael Schumacher és Juan Manuel Fangio után ő a harmadik versenyző, aki sorozatban háromszor diadalmaskodott.
A Sky Sports máris interjút készít vele, de a Red Bull csapatfőnöke csak azt ismételgeti, hogy hihetetlen ez az eredmény. Azt mondja, "teljesen kikészült" a verseny alatt.
2007 és 2010 után ismét az idényzárón vesztette el a bajnoki címet. Pedig ezen a versenyen mindent megtett, amit lehetett. Érthető módon nagyon csalódottan állt fel a dobogóra.
Ez a Brazil Nagydíjról élőben készült tudósításunk. Az összefoglalónk, sok nyilatkozattal, itt olvasható.
A futamról készült galériáért kattintson a képre!
Túlzás nélkül állítható, hogy minden idők egyik legfordulatosabb versenye döntötte el az egyéni világbajnoki cím sorsát 2012-ben. Közvetlenül a rajt előtt elkezdett esni az eső Interlagosban, aztán csak percekre állt el, amíg a futam tartott. A Ferrarik kapták el legjobban a rajtot, az első kanyarkombináció után Fernando Alonso már a 3. helyen haladt, szorosan a nyomában Sebastian Vettellel. A Red Bullba azonban az első körben belement hátulról Bruno Senna, a német megpördült, és a mezőny végéről kellett felzárkóznia, de hét kör után már a 9. helyen haladt a sérült autóval is. Közben Romain Grosjean komolyan összetörte az autóját, és kiesett, az élen a két McLaren előzgette egymást. A 11. körben már annyira esett, hogy mindenki intemediate gumikra váltott, a verseny meglepetésembere, Nico Hülkenberg ekkor már alig volt a vezető Button mögött, a 19. körben a vezetést is átvette. A remekül taktikázó német Buttonnal a nyomában 23 kör után már 45 másodperccel vezetett mindenki más előtt, de aztán a sok törmelék miatt bejött a Safety Car, és előnyük szertefoszlott.
Alonso ekkor a 4. helyen haladt, nyomában az óvatosan vezető Vettellel, akinek a verseny ezen szakaszában Kamui Kobajasival gyűlt meg a baja. Időközben Button visszaesett, Lewis Hamilton kaparintotta meg a vezetést, mivel Hülkenberg megforgott előtte. Az 55. körben a német megpróbálta az egyes kanyarban visszaelőzni Hamiltont, de megcsúszott az autója, és kiütötte a britet, aki azonnal kiesett, mivel eltört a futóműve. Hülkenberg is visszaesett, mert áthajtásos büntetésre ítélték, így Alonso ölébe pottyant a második hely, amit végig megtartott. Közben Vettel semmilyen kockázatot nem vállalt, Michael Schumacher előzékenysége miatt azonban fel tudott jönni a 6. helyre hat körrel a vége előtt. Ez bőven elég volt neki, mert csak arra kellett figyelnie, hogy ne kerüljön a 7. helynél hátrébb. Az utolsó előtti körben is maradt dráma, Paul di Resta falhoz csapta a Force Indiát, harmadszor is bejött a Safety Car, ezzel eldőlt a világbajnoki cím sorsa. Button idei harmadik győzelmét szerezte meg, a dobogóra még a két ferraris állhatott fel.
Ez a Brazil Nagydíjról élőben készült tudósításunk. Az összefoglalónk, sok nyilatkozattal, itt olvasható. A végleges vb-állás itt már megtekinthető.