Kis csapatok zárkóztak fel Vettelhez Valenciában
2012. június 22. 13:51
Pastor Maldonado délelőtti meglepetésuralmának véget vetve Sebastian Vettel állt az élre az Európa Nagydíj pénteki második szabadedzésén, amelyen azonban ismét hét csapat került be a legjobb tíz közé, s az első 15 helyezettet mindössze egy másodperc választotta el egymástól.
Bár a felhők nagyjából a tréning felénél végre elsomfordáltak a valenciai pálya fölül, és a Nap elkezdhette felmelegíteni az aszfaltot, délután is hűvösebb volt a vártnál, és erős szél fújt, összezavarva a versenyzőket a féktávokon. Ezért ismét számtalan apró pályaelhagyás történt, Pedro de la Rosa pedig csúnyán összetörte az autóját, amikor elmérte az egyik jobbost, és éles szögben a szemközti gumifalba vágódott.
Az élmezőnyből elsőként Jenson Button kapta meg a lágy keverékű Pirelliket, a 32. percben átvéve a vezetést Nico Rosbergtől, aki azonban pillanatokkal később visszavágott, s még a közepes Pirelliket használva is újra megelőzte a McLarent. Röviddel később Fernando Alonso, majd Maldonado állt az élre, mielőtt Michael Schumacher kaparintotta meg az 1. helyet. Őt az első óra végéhez közeledve Vettel, aztán gyors egymásutánban Nico Hülkenberg és Kamui Kobajasi is megelőzte. Mivel a fennmaradó félórában szokás szerint mindenki hosszú etapokat teljesített, a sorrend többé nem is változott az élen.
Kattintson a képre a galériához!
A vártnál alacsonyabb pályahőmérséklet mellett a Lotus nem remekelt: Romain Grosjean a 8., míg Kimi Räikkönen csak a 11. helyet szerezte meg, de még így is megelőzték a lágy gumijukat korán ellövő McLareneket. A balesetet szenvedő de la Rosán kívül csak Nico Rosberg érte el a közepes Pirelliken a legjobb eredményét, mivel a lágyakon hiába futott jó részidőt a pálya elején, a sárga zászlók miatt el kellett vennie a gázt. Úgy tűnt, a kétféle gumi között 5-6 tizedmásodperc a különbség.
A hátsó fertályban a Caterhamek a Toro Rossók méltó ellenfelének bizonyultak, hiszen Vitalij Petrov Daniel Ricciardót, Heikki Kovalainen pedig Jean-Eric Vergne-t utasította maga mögé. A Marussia további egy másodperccel lassabb volt.
Az edzésről élőben készült részletes tudósításunkat az eredménylista alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Európa Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben írt szöveges tudósításunkban! Valenciában továbbra is kissé felhős az idő. Délelőtt hűvösebb volt a vártnál, ami kihatott az erőviszonyokra is.
Kilencen kerültek 3 tizedmásodpercen belülre az élen, pedig ez egy viszonylag hosszú pálya, ami nagyon kemény csatát ígér. A leggyorsabb az utcai pályák specialistájaként ismert Pastor Maldonado volt, de csupán 83 ezredet vert Sebastian Vettelre. A Lotusok a hűvösben kicsit leszakadtak az éllovasoktól, de ha melegebb lesz, az várhatóan kedvezni fog nekik.
Délelőtt sok volt az elfékezés és a kicsúszás. A pálya állapota délutánra javulhat, de a szél továbbra is erős: a fák veszettül hajladoznak, és a tenger is rendesen hullámzik. Ez főleg a féktávokon tréfálhatja meg kellemetlenül a versenyzőket.
Délelőtt Nico Hülkenberg autójában Jules Bianchi, Bruno Sennáéban pedig Valtteri Bottas ült, de mostantól természetesen átadták a helyüket a versenyzőknek.
A Mercedes bevallottan arra koncentrál, hogy száműzzék a hétszeres világbajnokot sújtó műszaki hibákat, de az autójának a hátulját most is szétszerelték, és úgy tűnik, az edzés elejére nem is fog elkészülni. A csapat szerint azonban nincs vele gond, csak a váltóáttételezést állítanak rajta. Rosbergén ugyancsak.
Máris 12 autó van kint a pályán, hogy megtegye az ellenőrző körét, köztük Vettel és Button. A versenyzők délelőtt csak a közepes Pirelliket használták, a lágyakat most fogják bevetni. Egyelőre azonban mindenki a közepes gumikon köröz.
A versenyzők máris belecsaptak a lecsóba, hatan azonnal megtettek mért kört. Pérez 1:42.627-tel vezet.
Az utolsó kanyar előtt nagyon durván elfékezte magát, és óriási füstcsíkot húzott maga után, de így is 1:41.085 alatt teljesítette a körét. Vettel azonban rögtön megelőzte, az ő ideje 1:41.035.
A rádión jelenti, hogy valamilyen gondja van a lefelé váltásokkal, bár a belső kamera tanúsága szerint az összes fokozatot rendesen tudja kapcsolni.
1:40.557-tel a nap legjobbját érte el, mögé Button zárkózott fel, aki reméli, hogy megoldódott a vergődése. Igaz, délelőtt is sokszor elfékezte magát.
A Lotus volt olyan kedves, hogy még egy szép képet is feltöltött róla.
25 ezredre közelíti meg Maldonadót a Ferrarival. Továbbra is mindenki a közepes gumik vannak használatban.
Hamilton 1:40.397, Button pedig 1:40.552 alatt teszi meg a körét. Ezzel mindketten hátrébb szorítjál Maldonadót.
1:40.248-ra javított, miközben Massa elfékezte magát, és lesodródott a pályáról a 12-es kanyarnál. Di Resta is megelőzte a McLareneket, Hamilton pedig lesodródott. Továbbra is folyamatosak a kicsúszások.
A csapat ismét jelentősen átalakította az RB8 hátulját. Visszatért a Kanadában hiányzó, előzőleg vitatott lyuk, de már szabályos hasítékként, és most az autó hossztengelyével párhuzamosan, hogy közvetlenül a diffúzorba vezessen. Itt van az új farrészről egy kép. Webber egyébként feljött másodiknak az imént.
A Mercedes befejezte a váltóáttételezés átállítását, a német első köre 0,258 másodperccel volt lassabb Alonsóénál. A legtöbben visszatértek a garázsba, Schumacheren kívül csak Vettel, Räikkönen és Rosberg van kint. Jó társaság!
1:40.169 alatt teljesíti a körét, 79 ezredet verve Alonsóra a Mercedesszel. A középső szektorban abszolút legjobb részidőt ért el.
Úgy tűnik, a felhők végre elvonulnak, a nap hamarosan felmelegíti a jelenleg 35 fokos aszfaltot a várt hőmérsékletre.
Már megint! Alig állt az élre, rádión szólt a Mercedesnek, hogy valami furcsát érez az autó hátuljánál. A hajtásra gyanakszik. "A motor kicsit furcsának tűnik" - mondja. Erre vissza is rendelik a garázsba azonnal. Rosberg egyelőre a 11. helyen áll.
Rajta kívül Petrov és Kovalainen is megkapta a gyorsabbik Pirellit. Meglátjuk, Button mennyi javít ezzel.
15 ezredet vert csapattársára, a körideje 1:40.154. De jön Button...
A lágy gumikon 1:40.552-ről 1:39.990-re faragta le az idejét, vagyis durván hat tizeddel volt gyorsabb a lágy Pirelliken, mint a közepeseken.
Annak ellenére jobb időt ér el Buttonnál, hogy ő még a közepes gumikat használja. Az eredménye 1:39.926.
A pilótafülkében csücsül, és nem is szerelik a Mercedesét, vagyis úgy tűnik, nincs vele semmi dráma. A Sky szerint arra gyanakszanak, hogy az üzemanyagellátással lehetett probléma, ezért kicsit rátankoltak. Most ki is hajtott a pályára.
Felkapaszkodik Rosberg, Button és Schumacher mögé, az első szektorban abszolút legjobb részidőt ért el - még mindig a közepes Pirelliken. Button tempója a lágyakon egyelőre nem meggyőző, bár a McLaren szemlátomást rendesen fel van tankolva.
Ezúttal a 2-es kanyarnál. Az aszfalt hőmérséklete egyébként máris 4 fokkal, 39 fokra emelkedett.
1:40.248-ról 1:39.733-ra javított a lágy gumikon, ez ugyanúgy 5-6 tizedes különbség a két keverék esetében, mint az előbb Buttonnál. Massa viszont 1:40.468-ról csak 1:40.244-re faragta le az idejét.
0,414 másodperccel maradt le Alonsótól, sőt egyelőre Buttonnál is lassabb. A két Lotus egyelőre csak 19. és 21., de ez a meleg az ő kezükre játszhat. Kiderül, ha kimennek végre a pályára.
A 12-es kanyarnál egyszerűen nem fordult el rendesen alatta a HRT, és majdnem egyenesen a szemben lévő gumifalnak ütközött. A balelső futóműve ki is tört. A beavatkozó bírók a darura feltéve többször csúnyán odacsapták az autó hátulját az aszfalthoz. "Ezzel több kárt tesznek, mint amennyi a balesetben esett" - ironizál Allan McNish a Sky Sports-on. De la Rosa a rádión elismerte, hogy ő hibázott.
A lágy gumikon abszolút legjobb részidőt ért el a pálya első szektorában, amikor de la Rosa balesete miatt el kellett vennie a gázt. Most Schumacher próbálkozik a gyorsabbik Pirellivel.
Bepótolja, amit Rosberg elmulasztott, és 1:40.169-ről 1:39.601-re javít a lágy gumikon. Az első és a harmadik szektorban egyéni, a középsőben abszolút legjobb részidőt ért el.
A második mért pontot még vezetett, középen mindenkinél gyorsabb volt, de az utolsó kanyart elrontotta, így csak 6. lett.
Grosjean 0,267, Räikkönen 0,403 másodperccel kapott ki Schumachertől a lágy Pirelliken, így a 3. illetve 6. helyre kapaszkodtak fel.
Pillanatok alatt sok változás történt az élen. Vettel 0,267 másodperccel megelőzte Schumachert, 1:39.334-es kört futva, aztán Hülkenberg is hátrébb szorította a Mercedest, míg Senna felzárkózott Schumacher mögé. Sőt a sorrend már Vettel, Hülkenberg, Kobajasi, Schumacher, Senna, Di Resta, Alonso, Grosjean, Webber.
Valamire ráfuthatott, amitől letört a Mercedes padlólemezének jobbelső sarka. Most gyorsan ragasztószalaggal próbálják orvosolni a problémát. Közben Alonso visszatért a közepes gumikhoz, hogy megkezdje az ilyenkor szokásos hosszú etapokat a versenyre készülve.
A 17-es kanyarnál túl későn fékez, a Sauber balhátsó kereke a fehér csíkra kerül, és már kész is a szép piruett.
Azt mondja, máris beesett a fékpedál, pedig ma nincs is hőség, és nem is ment túl sok kört. "Képzeljétek el, mi lesz vele vasárnap" - figyelmezteti a Caterhamet a rádión.
A sorrend valószínűleg már nem fog változni az élen. Alonso és Vergne a közepes, a többiek a lágy gumikon köröznek. Közben Maldonado Williamsén az első futóművet állítják.
Beszúrt Schumacher mellé, de a nyitott DRS-szel alulbecsülte a tempót, és füstölő kerekekkel túlcsúszott a kanyaron. Nem történt nagyobb baj.
Egy Red Bull, egy Force India, egy Sauber, egy Mercedes és egy Williams. Most is nagyon szoros a mezőny: a 15. helyezett Massa hátránya is csak 0,910 másodperc.
A csapat azt írja a Twitteren, hogy a barcelonai garázstűz sérültjei közül az egyik még nem épült fel teljesen, ő jelenleg otthon gyógyulgat.
A 17-20. helyeken Caterham, Toro Rosso, Caterham, Toro Rosso a sorrend. Kovalainen épp most gázolta le majdnem Charles Pic-et egy féktávon.
319 km/ó-val hasított az egyenesben. A listán, 318 km/ó-val Hamilton, Vergne, Pérez, Rosberg és Kobajasi van mögötte. Viszont a három mérési ponton érdekes módon Hülkenberg haladt át a leggyorsabban.
Akkora a dugó, mint a körúton. Csak Button és Vergne használja a közepes Pirelliket.
A jelenet nem most, hanem régebben játszódott le, de azért mókás. A képet a Red Bull twittelte ki, azon gúnyolódva, hogy a nő elfelejtette levenni a cédulát a cipője talpáról...
Kézzel tapogatja a garázsban az autójáról levett, feltornyozott gumikat, így ellenőrizve, hogy milyen állapotban vannak. Közben Schumacher és Hamilton is a közepes Pirellikre váltott. Az élmezőny 1:44-1:45-ös köröket autózik a hosszú etapok végén.
Vettel maradt az élen, a sorrend, ahogy az várható volt, az edzés végén már nem változott. Vettel ugyanakkor az utolsó körében még kis híján kicsúszott, amikor a Red Bull balhátsó kerekével a rázókövön próbált fékezni. A Force India búcsúzóul még gyakorolta a bokszkiállást. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredménylistával és az összefoglalóval.