Az Európa Nagydíj percről percre
2012. június 24. 13:49
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Európa Nagydíjról készült tudósításunkban! Az élről Vettel rajtolhat, F1-es pályafutása során 33. alkalommal, így már csak ketten - Michael Schumacher és Ayrton Senna - állnak előtte az örökranglistán. Mögüle Hamilton indulhat, aztán jön Maldonado, Grosjean, Räikkönen, Rosberg, Kobajasi, Hülkenberg, Button, di Resta. Alonso a 11., Schumacher a 12., Massa a 13., Webber a 19. helyről várja a rajtot.
Amint szombaton már láthattuk, az FIA elnöke kilátogatott a nagydíjhétvégére. De itt van például a Ferrari irányítója, Luca di Montezemolo is.
A napok óta gyomorbántalmakkal küzdő Glock az orvosok tanácsára nem vállalta az indulást. A Marussia pilótája már az időmérőn sem vett részt, igaz, ennek ellenére a sportfelügyelők megengedték volna, hogy a rajthoz álljon.
A Q2-ben mindössze 214 ezred választotta el a tíz továbbjutót. A Ferrarik például hiába mentek önmagukhoz képest erősen, kiestek az időmérő középső szakaszában.
Az utolsó edzésen a fékje, az időmérő nyitó fordulójában a DRS-e romlott el, ezért a Q1-ből sem jutott tovább. Bár tavaly Kínában hasonlóan pocsék helyről indulva a dobogón végzett, úgy érzi, ennek megismétlésére kicsi az esély, mert itt nehezebb előzni.
A 3. helyről induló Maldonado csapatának, a Williamsnek az üzemmérnöke kifejtette, hogy az FW34 erős lehet délután. "A hosszú etapokon kiváló tempót diktáltunk" - közölte Mark Gillan. "Pénteken gyorsak voltunk az elsődleges (keményebb) gumikon." Igaz, hozzátette, hogy a lágy gumikhoz igazították a balanszot. A lotusos Grosjean úgy véli, neki is van esélye a győzelemre, mert versenybeállításokkal szerezte meg a negyedik rajtkockát. A Lotus hagyományosan erős idén a futamokon, és a hőség kedvez az E20-nak.
A levegő 26, az aszfalt 45 fokos Valenciában. Kemény menet vár a gumikra, változatosak lehetnek a stratégiák.
Rajtuk kívül Pérez és Vergne is a közepes keménységű Pirelliket választotta, a többiek a lágyakon futják első etapjukat. Pérez Sauberje általában jól kíméli az abroncsokat, érdemes lesz figyelni rá, Montrealban is ennek köszönhetően végzett a dobogón.
Hamilton is megtartotta a 2. helyet, Grosjean viszont megelőzte Maldonadót, a padlógázos 1-es kanyarban viszont talán össze is akadt Maldonado és Räikkönen autója. Az 5. Kobajasi, a 6. Räikkönen, a 7. Hülkenberg, a 8. Alonso.
Alonso támadja őt, a német védte az ívet. Kobajasinak ugyanakkor sikerült átvennie a 4. helyet Maldonadótól.
Ott lohol a 2. helyen álló McLaren mögött. Räikkönen is megtámadta Maldonadót, a 17-es kanyarnál kívülről próbált előzni. Egyelőre nem járt sikerrel, a venezuelai kiszorította.
Előnye 5,3 másodperc Hamilton előtt. A McLarent már DRS-sel támadja Grosjean és Kobajasi.
Grosjeantól a 6. helyezett Räikkönenig kicsi a távolság, az utolsó kanyarnál Kobajasi merészen megpróbált beszúrni Grosjean mellé.
Rosberg visszaesett a 11. pozícióba, Schumacher a 13-ikba. Kettejük között Button megy. A Caterhamek egyelőre megelőzik Vergne-t, úgy tűnik, joggal bíztnak benne, hogy éles csatát vívhatnak az egyik Toro Rossóval.
A 9. helyért folyik a csata, di Resta egyelőre védi a pozíciót. Vettel előnye közben 8,5 másodpercre hízott, ez jó helyzetbe hozza őt a bokszkiállásokhoz. Így nyugodtan kivárhat a Red Bull, hogy mit lépnek a többiek.
Rádión szóltak neki, hogy a kanyarbejáratnál guruljon kicsit tovább, és tolja előrébb a fékerő elosztását. A Force India skót versenyzőjét megint hiába támadta Massa, a 12-es kanyarnál a Ferrari szélesen fordult el.
A Ferrari Twitteren közölte a tényt. Alonso most a 8., egy másodperccel áll Hülkenberg mögött.
Az egyik jobbosnál próbálta megelőzni a HRT-t, de elmérte a távolságot, a Marussia megcsúszott, és ahogy hozzáért ellenfele autójához, letört az első szárnyáról egy kis darab. Ők ketten állnak a rangsor végén.
A francia a második, miután a DRS-sel odaért Hamilton mögé, és a 12-13-as kanyarnál gyönyörűen megelőzte kívülről a McLarent. Button a bokszban.
Ez meglepő, hiszen a tartósabb keményebb keverékkel rajtolt. Lehet, hogy a forgalomból akarta kivenni őt a Sauber. Button a közepes keverékre váltott.
Fogynak a gumik, hamarosan valószínűleg a mezőny zöme kitér a szerelőkhöz.
Az 5. helyért támadja a Williamst, nem sikerül neki az előzés a 17-es kanyar előtti egyenesben a külső íven. Alonso viszont megelőzte Hülkenberget, a spanyol a 7.
Végre elment Maldonado mellett, a 14-es kanyarnál történt az előzés. Hamilton kiment a depóba, Pérez pedig megfutotta a leggyorsabb kört: 1:44.630.
Egy fejfedő valahogyan a pályára került, Maldonado áthajtott rajta. Valenciában volt már olyan is, hogy sörösüveg gurult az aszfaltra. Bár ez bagatell eseménynek tűnik, megsérülhetnek tőle az autók.
Kobajasi, Räikkönen, Maldonado és Hülkenberg is érkezett kerékcserére. Kobajasi balelső kerekével sokáig vacakoltak a szerelők, Räikkönen így meg tudta előzni őt.
Első bokszkiállása után a Räikkönen-Kobajasi-Maldonado boly elé érkezett vissza. Változatlanul a lágy Pirelliken folytatja a vezetést.
Vettel és Grosjean megejtette első kiállását, mindketten lágy gumikat kaptak. Vettel így is maradt az élen, Grosjean pedig Hamilton előtt.
Pillanatnyilag ő a hatodik, de még nem járt a bokszban. Alonso, Senna, Webber, Räikkönen, Kobajasi és Maldonado lényegében vonatban halad mögötte, bár Alonso fokozatosan menetel előre, Webbert és Sennát is megelőzte.
Több kanyaros csata után a 4-es kanyarnál hagyta faképnél a küszködő Mercedest. Grosjean közben a frissebb gumikon lehagyta Rosberget és di Restát.
Kijött kerékcserére, a lágy gumikat kapta meg, így Schumacherrel együtt nyolc tagúra olvadt a boly a Mercedes vezetésével.
Elrontotta a támadást, megforgatta a Williamst. Senna jobbhátsó defektet kapott, Kobajasinak pedig ki kellett jönnie a bokszba új első légterelőért.
Közel 20 másodperces fórja van Grosjean előtt. A harmadik Hamilton (4,5 másodperces lemaradással), a negyedik di Resta, az ötödik Alonso, aztán jön Räikkönen, Maldonado és Massa.
A Force Indián nagyon fogynak a gumik, de a csapat bíztatja a skótot, hogy már nem kell sokáig kitartania. Vélhetően egyetlen kiállásra játszanak.
Az iménti ütközést szemügyre veszik a sportfelügyelők, elképzelhető, hogy Senna vagy Kobajasi büntetést kap. Inkább utóbbi tűnt vétkesnek az esetben. Räikkönen és Maldonado megelőzte di Restát, a Force India ki is jött a bokszba.
A harmadik és a negyedik helyen álló pilóta között apránként csökken a távolság, Alonso gyorsabb Hamiltonnál.
A sportfelügyelők úgy ítélték meg, hogy ráhúzta az autóját Kobajasira, ezért bokszutcán áthajtásos büntetést róttak ki rá, a brazil le is töltötte. Grosjeané a leggyorsabb kör, 1:44.451. Mindazonáltal Vetteltől még mindig nagyon messze, 20 másodpercre van.
A 9. helyről állt ki, a közepes keménységű gumikon folytatja tovább. Di Restának azt mondják rádión, hogy tartják magukat az eredeti tervhez.
Vettel, Grosjean, Hamilton, Alonso, Räikkönen, Maldonado, Massa, Hülkenberg, Ricciardo, Rosberg, Schumacher, Webber.
Beküldték a biztonsági autót, miután Vergne és Kovalainen koccant. Grosjean, Hamilton, Alonso, Räikkönen, Maldonado, Hülkenberg beviharzott a bokszba ennek hatására.
A McLaren néhány verseny óta használt oldalas emelőjével nem tudták felemelni az autót, a szerelőknek be kellett rohanniuk a hagyományos emelőért. Hamilton tíz másodpercet vesztett a bokszban, Alonso megelőzte őt. Pedig a csapat fogadkozott, hogy maguk mögött hagyták a bokszutcai hibákat.
A második kerékcseréje után is. A Safety Cart a törmelékek miatt küldték be, melyek Vergne és Kovalainen ütközéséből származnak. Vergne az egyik egyenesben előzte a Caterhamet, de rálegyezett, amitől Vergne jobbhátsó kereke, illetve Kovalainen balelső kereke defektes lett. A Toro Rosso annyira megsérült, hogy a francia kiesett.
Állítólag a gyakorlások során már többször előfordult ez a hiba az oldalas emelőn, de versenyen még nem. Vergne és Kovalainen koccanását vizsgálják a sportfelügyelők.
Így néz ki: Vettel, Grosjean, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Schumacher, Webber, Maldonado, Hülkenberg, di Resta. A Force Indiák sokat buktak, azonban Ricciardo, aki még csak egyszer járt a depóban, sokat nyert. A lekörözöttek most veszik vissza a körüket, még pályán a Safety Car.
A Force Indiában nem működik a KERS, a Ferrari első szárnya pedig megsérült.
A kör végétől folytatódhat az éles küzdelem. Az élmezőny a keményebb gumikon halad, Ricciardo, Schumacher, Webber, Massa és Pérez használja a lágy Pirelliket. Vergne a Sky Sportsnak nyilatkozott, azt mondta, szerinte már tisztán Kovalainen előtt haladt az előbbi incidensnél.
A Safety Car kijövetelénél rátapadt a Lotsura, és a 2-es kanysarnál kívülről bravúrosan megelőzte azt. Alonso a második.
Hirtelen lelassult és megállt a Red Bull, lehet, hogy túlmelegedett valami? Alonso az élre állt. A másik Ferrarinak nincs szerencséje, Massa ütközött az egyik Sauberrel, a jobbelső kereke meg is sérült.
Räikkönent és Ricciardót is simán lehagyta, ő a harmadik. Ricciardo elkezdett lassulni a viseltes gumikon.
Vettel a földhöz vágta kesztyűjét, a főtervező Adrian Newey a fejét fogja. A spanyol közönség tombol.
Grosjean és Hamilton tartja vele a lépést, korai lenne örülni, hiába állt az élre a 11. helyről startolva. Az 5. helyet közben átvette Schumacher Ricciardótól.
Maldonado bebújt mellé az utolsó kanyarnál, Webebr annyira kiesett a ritmusból ettől, hogy a két Force India is elment mellette. Ricciardo kijött a depóba.
A sárga zászlók figyelmen kívül hagyása miatt lehet, hogy büntetés vár rájuk, mert nem lassítottak le, amíg Vettel lerobbant autóját arrébb mozdították a pályabírók. Massa és Kobajasi ütközését is megnézik a sportfelügyelők videón, a visszajátszásból látható volt, Kobajasi a 8-as kanyarnál előzés közben csapódott neki a Ferrarinak.
Mert túllépte a bokszutcai 60 km/ó-s sebességlimitet. A többi vizsgált incidensről még nicns fejlemény. Webber kijött kerékcserére.
Az állás: Alonso másfél másodperccel vezet Grosjean előtt, a franciát két másodperccel követi Hamilton. Räikkönen, Schumacher, Maldonado, Hülkenberg, di Resta, Button, Pérez a sorrend utána.
Hirtelen üresbe kapcsolt a váltója, és Twitteren a Lotus közölte, hogy az üzemanyagnyomás csökkenése okozta a bajt. Pedig nagyszerű versenye volt Grosjeannak, a győzelemre is jó esélye nyílt.
Pérez megelőzte Button, átvette a 8. pozíciót. Schumacher kijött a bokszba, és a 11. helyen folytatja, Webber előtt. A Red Bull támadja a Mercedest.
A 10. helyet foglalja el, lehet, hogy megszületik a Caterham első pontja? Még 15 kör azért hátra van.
Alonso mögött 3,7 másodpercre faragta le a hátrányát. De nem nyugodhat meg, Räikkönen ott lohol a sarkában. A legfrisebb hírek szerint az elektromos rendszer hibája okozhatta Grosjean kiesését.
Úgy tűnik, kérészéletű a Caterham dicsősége, Schumacher valószínűleg hamarosan megelőzi a tizedik helyen álló oroszt.
Vettel a Sky Sportsnak elmondta, hogy megállt autójában a hajtás, de még nem ismerik az okot. Elképzelhető, hogy ugyanaz a hiba jött elő, ami Webbernél a pénteki edzésnapon. Schumacher és Webber, ahogy várható volt, megelőzte Petrovot.
A Lotus rádión szólt neki, hogy a győzelemre is lehet esélye, ha megelőzi Hamiltont, mert Alonso gumijai nagyon elkophatnak a végére. Räikkönen továbbra is közelről üldözi Hamiltont, Alonsótól 4 másodpercre van.
Vergne és Kobajasi egyaránt öt hellyel hátrébbról lesz kénytelen megkezdeni a Brit Nagydíjat, mint az időmérős eredményük, miután a sportfelügyelők vétkesnek találták őket a Kovalainennel, illetve a Massával történt ütközésért.
Ezúttal Petrov reptette meg kicsit az őt előző Ricciardót a 14-es kanyarnál, a Caterhamről letört az első szárny, ám minden bizonnyal a Toro Rosso is erősen károsodott. Az esetet vizsgálják a sportfelügyelők.
Hamilton nem kap büntetést a sárga zászlóknál vélt gyorshajtásért, Buttont viszont kéz a kézben megelőzte a frissebb gumikon Schumacher és Webber. Schumacher 8., Webber 9. ezzel.
Még hét kör van hátra, előnye 3,5 másodperc. A gumijai egyelőre bírják a strapát. Di Restái azonban nem, Pérez megérkezett a nyakára, és támadhat a 6. helyért.
Ebben az esetben nem szabtak ki büntetést a sportfelügyelők. Öt körrel a vége előtt a sorrend Alonso, Hamilton, Räikkönen, Maldonado, Hülkenberg, Schumacher, Webber, Pérez, Button. Schumacher és Webber az előbb simán előzte meg Pérezt.
Schumacher már hatodik, Webber hetedik. Gond nélkül elhúztak a Force India mellett az egyenesben a jobb állapotú gumikon.
Hamilton nagyon csúszkál, Räikkönen ráesett a McLarenre, és a 17-es kanyarból kijövet legyorsulta azt. Most Maldonado támadja Hamiltont, borzasztó kemény a csata.
A venezuelai támadta a hátsó gumijaival szenvedő Hamiltont, de a DRS zóna utáni kanyarkombinációban egyikük sem engedett, Maldonado a falra kente a McLarent. Hamilton elhajította a kormánykereket, Maldonado első szárnya leszakadt. Schumacher harmadik.
Nincs nyolcadik győztes idén, Alonso hazai pályán győzött. Räikkönen második lett, Schumacher pedig megszerezte első dobogós helyét visszatérése óta.
Alonso lobogtatja a nemzeti zászlót az autóban ülve a levezető körön. Alonso szinte sír, a rádión nem tudott értelmesen beszélni, csak nevetett. A Ferrariját nem tudta bevinni a parc fermébe, leparkolt a kör végén a levezető körön. A pályabírók fotózkodtak a bajnokság új éllovasával, egyikük egy plüssfigurát is akart adni neki. Utána szinte szétszedték őt a bokszban. Mögötte Räikkönen, Schumacher, Webber, Hülkenberg, Rosberg, di Resta, Button, Pérez, Maldonado végzett.
Ki gondolta volna a verseny első fele után, hogy ilyen lesz a végkifejlet? Az elmúlt szűk két óra eseményeihez biztosan sok kommentárja lesz a pilótáknak.
Ez az élőben készül tudósításunk. A versenyről utólag írt, reakciókat is tartalmazó részletes összefoglalónkat itt olvashatják.
Egy rettentő kaotikus futamon, a 11. helyről rajtolva szerezte meg idei második győzelmét Fernando Alonso Valenciában. A Ferrari pilótája azután ugrott váratlanul az élre, hogy féltávnál beküldték a Safety Cart, és az addig tetemes előnnyel vezető Sebastian Vettel Red Bullja eddig ismeretlen okból megállt a 35. körben. Alonsóra veszélyes lehetett volna Romain Grosjean, Lewis Hamilton és Kimi Räikkönen is, de Grosjean Lotusa is elromlott, Hamilton pedig lelassult az utolsó körökre az elkopott gumikon. Räikkönen még sikeresen megelőzte a McLarent, az érkező Pastor Maldonado viszont túlvállalta magát, és annyira akarta a harmadik pozíciót, hogy nekilökte a falnak az MP4-27-et. Ettől a Williamsről is letörött az első szárny, így Michael Schumacher állhatott még dobogóra. Az 1970-es Brit Nagydíj és Jack Brabham óta ő a legidősebb versenyző a dobogón. Alonso átvette a vezetést a bajnokságban, mögé Mark Webber zárkózott fel, aki ma negyedik lett.
A versenyen sok vitatott eset és koccanás történt, a Heikki Kovalainenre rálegyező Jean-Eric Vergne-t, illetve a Felipe Massának nekimenő Kamui Kobajasit egyaránt öt rajthelyes büntetéssel sújtották a Brit Nagydíjra, Bruno Senna pedig áthajtásos büntetést kapott, miután ráhúzott Kobajasi autójára. Hamilton, Räikkönen viszont megúszta, hogy nem vett vissza egyértelműen a tempóból sárga zászlóknál, Vitalij Petrov pedig azt, hogy picit a levegőbe repítve megforgatta Daniel Ricciardo Toro Rossóját.
A versenyről utólag írt, reakciókat is tartalmazó részletes összefoglalónkat itt olvashatják. Az új vb-állás itt már megtekinthető.