Vettelnek kedvezett a naplemente
2011. november 12. 13:47
Sebastian Vettel újabb rekordot állított be, az Abu-Dzabi Nagydíj időmérőjén megszerezve idei 14. pole pozícióját is, ami korábban csak Nigel Mansellnek sikerült 1992-ben, a Williamsnél töltött világbajnoki szezonjában. Már azután is kapott egy gratuláló levelet Manselltől, hogy két héttel ezelőtt, Indiában megdöntötte az eddig általa tartott csúcsot az egy idény alatt az élen töltött versenykörök számában, s ha a brazíliai idényzárón is övé lesz az első rajtkocka, Vettel újabb statisztikában veheti át tőle az örökranglista vezetését.
Pedig egész hétvégén úgy tűnt, hogy a McLaren Korea után másodszor is megfoszthatja a Red Bullt a pole-tól, hiszen az összes szabadedzést ők uralták. Lewis Hamilton volt a leggyorsabb az időmérő első két etapjában is, ám ahogy lement a nap, és az aszfalt kihűlt, az erőviszonyok enyhén átrendeződtek. Vettel a Q3-ban teljesített első mért körével még csak a második helyre került, 42 ezredmásodperccel lemaradva Hamiltontól, de a döntő pillanatban szokása szerint kihúzott még valamit a tarsolyából, és 1:38.481-es körével 0,141 másodpercet vert vetélytársára.
A hűvösebb pályán rajta kívül csak Jenson Button tudott javítani előző eredményén, míg Fernando Alonso a Q3-ban ezredmásodpercre ugyanolyan kört futott, mint a Q2-ben. Az új nem hivatalos pályacsúcs így Hamilton 1:38.434-es köre lett a második etapból, amely a Q3-ban elég lett volna a pole-hoz. Vettel eddigi - tavaly, még a Bridgestone gumikkal felállított - körrekordját ezúttal öten is megdöntötték.
Button, bár előzőleg messze volt csapattársától, az utolsó körében kis híján beférkőzött Hamilton elé, s végül csupán 9 ezredmásodperccel maradt le tőle. Mögötte Mark Webber végzett a másik Red Bull-lal, majd Fernando Alonso következett, aki 6 tizedet vert Felipe Massára. Nico Rosberg a Q3-ban először a közepes keverékű gumikon teljesített egy bemelegítő kört, aztán Michael Schumacherhez és a két Force Indiához hasonlóan csak egy mértet tett meg az időmérő legvégén.
Ezzel 0,889 másodpercet vert csapattársára, aki a Q1-ből csak neccesen verekedte tovább magát, s akinél a Q1-ben 1,5, a Q2-ben pedig 1,1 másodperccel volt gyorsabb. Mivel kettejüket alig 5 pont választja el az összetettben, holnap az indiaihoz hasonló kiélezett párharcra lehet számítani közöttük.
A konstruktőri 6. helyért küzdő csapatok csatájából ezúttal a Force India került ki győztesen, míg Sergio Pérez a 11. helyet kaparintotta meg a Sauberrel, megelőzve mindkét Toro Rossót, sőt, a Renault-kat is.
A hátsó fertályban szokás szerint Heikki Kovalainen volt a leggyorsabb, aki csupán 7 tizeddel maradt le Pastor Maldonadótól. Mivel azonban a venezuelai tíz rajthelyes büntetést kap, amiért túllépte a szezonra szóló nyolc motoros keretét, Kovalainen indulhat majd a 17. kockából. A Williams történetének leggyengébb eredményét érte el: mindkét autójának a legutolsó sorból kell rajtolnia, mert Rubens Barrichello ki sem mehetett a pályára, miután a szabadedzésen jelentkező olajszivárgást a csapat szerelői nem tudták időben megszüntetni.
Pályafutásának 29. pole pozíciójával Vettel az örökranglistán utolérte a legendás Juan-Manuel Fangiót, s vele holtversenyben a 6. helyen áll.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Abu-Dzabi Nagydíj időmérő edzéséről készülő élő tudósításunkban!
A McLaren eddig a szabadedzéseken nem talált legyőzőre Abu-Dzabiban, ez azonban nem biztosíték semmire: Japánban Jenson Button mindhárom edzést megnyerte, az időmérőn mégis alulmaradt Sebastian Vettellel szemben. Ne felejtsük el: idén eddig mindössze egyszer sikerült elhappolni a pole pozíciót a Red Bull orra elől.
Az időmérő helyi idő szerint délután öt órakor kezdődik, a naplemente pedig 5.37-kor várható, így a Q3-ra már sötétben, mesterséges fények között kerül sor.
A délelőtt és a délután közötti jelentős hőmérséklet különbség - ami az aszfalt esetében akár -10 fokot is jelenthet - miatt a csapatoknak különösen nehéz dolguk volt az időmérős szimulációkkal.
A Wiliamsnél kénytelenek voltak beszerelni az idei kilencedik motort a venezuelai autójába, amiért automatikusan jár a tízhelyes rajtbüntetés, így a versenyző feltehetőleg a mezőny hátsó feléből indul majd.
A Yas Marina Circuiten hagyományosan nehéz előzni, ahogy azt a tavalyi évadzárón többen - mint például a Vitalij Petrov mögé beszoruló Fernando Alonso - is megtapasztalhatták. Bár az FIA idén dupla DRS-zónával próbálta orvosolni a problémát, Jenson Button szerint például ez sem sokat segít a helyzeten.
Ahogy várni lehetett, a délelőtti 41 fokról a pálya hőmérséklete 32 fokra esett, és további csökkenés várható. A levegő hőmérsékelte viszont nem sokat változott, jelenleg 26 fok van.
Miután az egy idényben élen töltött körök számában már megelőzte az 1992-es világbajnokot, most újabb rekordját döntheti meg, ha megszerzi idei 14. pole pozícióját. Nem esélytelen... ezen a pályán eddig csak Vettel és Hamilton szerzett pole pozíciót.
Miután nem jöttek rá, hogy miért verdes ilyen vadul, meghozták azt a "nehéz" döntést, hogy visszaszerelik a helyére a régi változatot. Ez azt jelenti, hogy innentől kezdve egész hétvégén ezt kell használni, míg Alonso autóján az új - de valamiért nem csapkodó - első szárny lesz.
De rögtön még nyolcan követik a pályára.
A Williams ezt a versenyt megnyerte: sikerült rendbehozniuk Barrichello autóját, amelyből délelőtt szivárgott az olaj, és nem kellett ehhez új motort felhasználniuk, ahogy attól tartottak. Remélik, hogy hamarosan kimehet a pályára, pedig félő volt, hogy ki sem mehet a pályára.
Az ideje 1:43.895. Egyelőre mindenki a közepes keverékű gumikat választotta, ahogy az várható volt.
1:41.816-os körrel kezd, 1,1 másodpercet verve az eddigi első helyezett di Restára. Alonso gyors körön volt, de a harmadik szektorban elvette a gázt.
Pillanatokkal Hamilton és Alonso után szelte át a célvonalat, megelőzte mindkettőjüket 1:41.268-as körével. Webber visszaszorult mögéjük a negyedik helyre. A visszajátszásból látszik, hogy Alonso nagyon keményen ment rá a rázókőre, és egy pillanatra emiatt az ő első szárnyának a vége is leért az aszfaltra. Míg Schumacher a pálya végén lévő siánban alig tudta megfogni az autóját.
Webber egy hűtőkört követően ment egy gyorsat, és ezzel egy pillanatra az élre állt, de Hamilton azonnal visszaelőzte egy 1:40.661-es körrel. Rosberg feljött az ötödik helyre, megelőzve Buttont, aki legutóbbi körében elrontotta az utolsó szektort.
Az ideje 1:40.227. Ron Dennis a bokszból figyeli, ahogy a McLaren jó úton halad idei második pole-ja felé.
Mindenki sok kört tesz meg ebben az etapban, anélkül, hogy bemenne a bokszba. Webber átmenetileg megkaparintotta a vezetést, de Hamilton válaszul futott egy fantasztikus kört, amit a közepes gumikon is 1:39.782 alatt teljesített. Schumacher már a hatodik körében jár, de csak most tudott bekerülni az első tízbe, másfél másodperccel elmaradva csapattársától, aki pillanatnyilag gyorsabb a két Ferrarinál.
Sokan nekivágnak még egy második menetnek is, ezúttal már a lágy gumikon, köztük a Sauberek és a Renault-k. Schumacher, aki jelenleg a kilencedik, pont egy másodpercre van a 17. helyezett Maldonadótól, de úgy tűtik, kockáztat, és a bokszban marad.
A Lotus technikai igazgatója, Mike Gascoyne elárulja, hogy Kovalainen, aki most megy ki először a lágy gumikon, lassú, gyors, lassú, majd megint gyors kört próbál menni, mert az első körben a kerekek még nem melegszenek be.
Valószínűleg megvárja, hogy Barrichello megy-e kört... De most már biztonsan nem megy, mert nincs elég ideje hozzá, úgyhogy Schumacher vélhetően a felvezető köre után be fog jönni a bokszba. Bár Kovalainen a lágy gumikon három tizedre megközelítette.
Barrichello ki sem jött, Maldonadónak pedig tízhelyes rajtbüntetése van, és csak a 16. helyet szerezte meg.
Nem érezte magát biztonságban, és a lágy gumikon kint maradt egy körre - de aztán rögtön bejött, és be se fejezte, mert látta, hogy nem fogják megelőzni.
Lippi és Cannavaro tegnapi látogatása után ma Roberto Mancini nézelődik az olaszoknál.
Barrichello probémájával nincs meglepetés a Q1-ben, a további kiesők tehát: Kovalainen, Trulli, Glock, Ricciardo, D'Ambrosio és Liuzzi. Az újonc Ricciardo megelőzött egy Virgint, és fél másodpercet vert csapattársára - a 21. hely pályafutása legjobb időmérős eredménye.
Bár a BBC-nek azt mondták a Williamsnél, hogy három körre ki fog menni, Barrichello most azt nyilatkozza, az időmérő előtt közölték vele, hogy nem tudják időben befejezni a javítást.
A Toro Rosso párosa az első a pályán.
Nem csak sportolók látogattak a Ferrarihoz: Paul McCartney a bokszutcai irányítóközpont mögül figyeli az autókat.
Hamarosan lemegy a nap, az aszfalt hőmérséklete egyelőre csak két fokot csökkent az időmérő alatt, de valószínűleg mostantól egyre hűvösebb lesz. Buemi 1.41.098-cal kezdi az etapot. Schumachernek szólnak a rádión, hogy várhatóan 1:40.5-tel lehet bejutni a Q3-ba.
1:38.434-es idejével nyolc századot ver Vettelre. Mögöttük egyelőre Alonso, Button és Webber a sorrend.
Valaki kidöntött egy bólyát, amin először Massa, majd többen is átmentek, és a bólya rögzítőtárcsája a pálya közepére került, ami veszélyes lehet, hogyha ráhajtanak.
Vettel éppen abszolút legjobb részidőt futott az első szektorban, és egyéni legjobbat a másodikban, úgyhogy jó eséllyel az élre állt volna, amikor megszakították az edzést. Rosberg és a két Renault is a gyorskörében járt, Schumacher viszont éppen befejezte a sajátját - méghozzá tizedre annyi idő alatt, ami a Mercedes szerint a továbbjutáshoz szükséges: 1.40.554.
A visszajátszásból látszik, hogy ezúttal Vettel Red Bullján is hasonlóan verdes az első szárny, mint Massa Ferrariján - azzal a különbséggel, hogy éppen nem ér le az aszfaltra a vége. A nap ezekben a pillanatokban bukik le a horizont alá.
Massa egy melegítő körrel kezd, Rosberg viszont ismét gyors körön van, és ugyanúgy 17.6-os részidőt ment, mint az előző körében.
Rob Smedley közli vele a rádión, hogy az előző körében elkövetett hibákkal körülbelül hat tizedet vesztett, és hogyha ezeket most nem követi el, akkor nagyon jó kört mehet. Végül 1:39.623-mal zár.
1:39.420-as körével egy másodpercet vert Schumacherre, és megelőzte Massát. Közben kezd beállni a sötétség, és már a mesterséges fény uralja a pályát.
Az elmúlt pillanatokban Sutil és di Resta is megelőzték, sőt kis híján Buemi is. Muszáj javítania legalább két tizedet. Jelenleg kint is van a pályán.
Pérez elrontotta az utolsó szektort, így nem előzte meg. De Schumacher nem bízta a véletlenre, és a kockás zászló lengetése előtt néhány másodperccel még megkezdett egy új kört, aminek az első szektorában javított. Ezzel két verseny után jutott be ismét a Q3-ba. A két Force Indiában közben egymással versenyzett, Suti az utolsó pillanatban két tizedet vert di Restára.
Az időmérő második szakaszát ismét Hamilton nyerte Vettel, Webber, Alonso, Button, Rosberg, Massa, Sutil, di Resta és Schumacher előtt. A kiesők tehát: Pérez, Petrov, Buemi, Senna, Alguersuari, Kobajasi és Maldonado.
Mivel a Toro Rossóval harcolnak a konstruktőri hatodik helyért.
Button, Hamilton, Rosberg, Alonso és Massa mentek ki először a pályára. Rosberg érdekes módon a közepes keveréken. Viszont Schumacher és a két Force India egyelőre a bokszban maradt.
1:38.704-es köréel megelőzi Buttont, Alonsót és Massát, de több mitn két tizeddel elmarad saját Q2-es idejétől.
Valószínűleg mindketten használt gumikon voltak, mert rontottak Q2-es idejükhöz képest. Közben Webber feljött a harmadik helyre, megelőzve Buttont. Rosberg nem teljesítette a mért körét a közepes gumikon, hanem a felvezető kör után bejött a bokszba. Hamarosan kiderül, miben sántikál a Mercedes...
A második nekifutáshoz mindenki igyekszik megfelelő helyet hagyni maga előtt. Vettel ment ki utolsóként az élmezőnyből, míg a teljes mezőnyből Schumacher. Most már mindenki a páylán van, beleértve a Force Indiákat is.
9 ezreddel.
Megint megcsinálta! 1:38.481-es körével másfél tizedet vert Hamiltonra, és ezzel beállította Nigel Mansell 1992-es rekordját idei 14. pole-jával. Hamilton nem tudott javítani Q2-es idején, ahogy az aszfalt hidegebb lett, Vettel viszont igen. A két Mercedes hátrébb megszerezte a 7-8. rajtkockát, megelőzve Sutilt és di Restát, aki nem ment kört.