Vettel nyerte a Spanyol Nagydíjat
2011. május 22. 14:12
Fernando Alonso az első kanyarban átvette a vezetést, közben Sebastian Vettel megelőzte Mark Webbert. Michael Schumacher megint remekül kapta el a rajtot, már a 6. helyen áll, csapattársa előtt. Jenson Button visszaesett a 10. helyre.
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)
Az elmúlt években megszokottal ellentétben eseménydús, előzésekben gazdag futamot hozott a Spanyol Nagydíj, ahol Lewis Hamilton az utolsó méterekig üldözte az idei 4., életében pedig a 16. győzelmét bezsebelő Sebastian Vettelt. A német bebizonyította, hogy nem csak a pole pozícióból képes versenyt nyerni, a pályán előzve, többször forgalomban autózva szerezte meg a futamgyőzelmet.
Az első sort kibérlő Red Bullokat Fernando Alonso lepte meg a rajtnál, aki elsőként fordult el az első kanyarban, miközben Vettel csapattársa megelőzésével volt elfoglalva. Őket Hamilton követte, Michael Schumacher újabb paradés rajttal a 6. helyre jött fel, a vele harcoló Jenson Button pedig visszacsúszott a 10. pozícióba. Vettel már a 9. körben kiállt a boxba, azonban forgalomba került, így ekkor még nem sikerült megelőznie a Ferrarit, aki ekkor már láthatóan feltartotta a mögötte haladókat. A következő kerékcseréknél azonban már senki sem állt a címvédő útjába, így átvette a vezetést.
Hamilton ellenfeleihez képest néhány körrel eltolt taktikával próbált előnyhöz jutni, második kiállása után egy hajszállal sikerült is Alonso és Webber elé visszajönnie a pályára. Vettelt azonban egyszer sem tudta megelőzni, bár többször is egy másodperc alá csökkentette hátrányát, és az utolsó méterekig üldözte a németet. A másik McLarenben Button az első öt helyezett közül egyedüliként három kiállásos taktikát választott, aminek köszönhetően elrontott rajtja ellenére a dobogóig menetelt. A 36. körben friss gumikon könnyedén ment el Alonso és Webber mellett, akik a verseny nagy részében egymással voltak elfoglalva.
Mögöttük a Mercedesek házi csatája folyt, Nico Rosberg a verseny első felében gyorsabbnak tűnt Schumachernél, az utolsó etapban kemény gumikon azonban nem tudott mit kezdeni vele. A rajtrács végéről rajtoló Nick Heidfeld a futam végén friss gumikon egészen a 8. helyig küzdötte fel magát, utána még a két Sauber fért be a pontszerzők közé.
Mindössze hárman nem jutottak el a kockás zászlóig: Vitantonio Liuzzi féltávnál adta fel a versenyt, Heikki Kovalainen pedig a 49. körben kicsúszott a 4-es kanyarban, és összetörte a Lotust. Életében először esett ki a Spanyol Nagydíjon Felipe Massa, aki hat körrel a verseny vége előtt csúszott ki, és ragadt a sóderágyban. A futam végeredménye egyébként egyedülálló a Forma-1 történetében, ugyanis öt világbajnok végzett az első 6 között.
Vettel tegnapi KERS problémája állítólag a vízhűtéssel kapcsolatos gondból adódott, lehet, hogy nem tudták megjavítani mára - de így is megelőzte Webbert.
A leggyorsabb kör Vettelé (1:30.633), miközben Schumachernek szólnak a rádión, hogy vigyázzon a gumijaira. A hőmérsékleti viszonyok hasonlóak a tegnapihoz, a levegő 27, az aszfalt 33 fokos.
A belső kamerás visszajátszásokból látszi, hogy Alonso nagyon bátran rajtolt, és a belső íven bebújt a Red Bullok mellé, centikre a fűtől, Buttont pedig akkor esett hátra, amikor Schumacherrel harcolt az első kanyar előtt.
Webbernek szólnak rádión, hogy a rajtvonal után használja el a KERS 45 százalékát. Alonso szemlátomást feltartja a két Red Bullt és Hamiltont, akik mind 2 másodpercen belül vannak hozzá képest.
Vettelnek idén most először kell majd kezdeményeznie a boxkiállásoknál, ahelyett, hogy elég lenne követnie a többieket. Érdekes lesz látni, hogy a Red Bullnál tudják-e kezelni ezt a helyzetet.
Az első négy autó 1:30.0-1:30.2 közötti tempót diktál, de az 5. helyezett Petrov, és üldözői már 1:31.7-et, ami óriási különbség.
Csapattársa, Kobajasi már az első körben kiállt valamiért, de nem tudni, ennek mi volt az okat. Pérez épp Karthikeyan mellé ért ki a pályára, aki leszorította őt a fűre. Közben Maldonado is kiállt.
Már ki is derült, hogy reagál a Red Bull erre a helyzetre: Vettelt máris kihívták a boxba, nyilván azt remélve, hogy korábbi kiállásának köszönhetően friss gumikon megelőzi Alonsót. Valószínűleg így a spanyolnak is be kell jönnie. A terv azonban füstbe mehet, mert a német éppen Massa és Button mögé jött ki a pályára - valószínűleg pont eléjük akarták visszaküldeni a pályára.
Nem sokáig tartották fel, az új gumikon Buttont és Massát is megelőzte. Ahog várható volt, közben Alonso és Webber is kijött a boxba, ahogy Schumacher is. Ezzel, hogy Vettelnek küzdenie kellett, Alonso elé jött vissza a pályára. A Mercedes Schumacher is kihozták, nyilván azért, hogy megóvják Petrovtól.
A legtöbben most állnak ki, köztük Hamilton, Massa és Petrov. Mindjárt kiderül, hogyan rázódott össze a mezőny. A McLaren kinthagyta Buttont.
A spanyol 1:29.323-mal megfutja a leggyorsabb kört, de Vettel továbbra is a sarkában van. Kiderült, hogy a kiállásoknál Hamilton is megelőzte Webbert. Schumacher pedig Petrov elé került. Hihetetlen módon a két Lotus a 8.-9. helyen van, mivel ők még nem jártak a boxban.
Alonso, Vettel és Hamilton csak méterekre autóznak egymástól. Közben a mezőny végéről rajtoló Heidfeld a 14. helyen van, eddig még ő sem cserél kereket.
Button, aki az 5. helyen állt, végre szintén kimegy a boxba. Az első négy helyezett 1:29-es köröket fut, míg Schumacher, aki potenciálisan követi őket, 1:31-eseket.
Vettelnek nemrég szóltak rádión, hogy minden körben használhatja a KERS-t, de egyelőre így sem sikerült megelőznie Alonsót.
Buttonnak szólnak a rádión, hogy most az új lágy gumik vannak az autóján, épp most vette el a hibázó Schumachertől az 5. helyet. De a hátránya Alonsóhoz képest már ígyis 24 másodperc.
Button azonnal ki is használja, hogy szabad lett előtte a pálya, és 1:27.792-vel megfutja az eddigi leggyorsabb kört. Közben Rosberg közeledik a 6. helyzett Schumacherhez.
Button egy kiállással kevesebbet tervez a többieknél, de egyelőre így is túl nagy a lemaradása az élbolyhoz képest, hogy megelőzze őket.
A Red Bull megint Vettelt hívta ki elsőként, nyilván túl sok időt vesztett Alonso mögött. Újra lágy gumikat raknak az autójára. Ezúttal nem kerül forgalomba.
A Ferrari azonnal reagált, és rögtön kihívták Alonsót. Webber is kiment, de Hamilton a pályán maradt. Vettel abszolút második és harmadik szektort futott a boxból kivezető körében, így sikerült megelőznie Alonsót.
Hamilton kintmaradt a pályán, de most, hogy nem tartják fel, megfutotta leggyorsabb kört: 1:28.024. Vettel 37 ezredmásodperccel lassabb volt nála, de csak 16,6 másodperc a hátránya, ami nem lesz elég Hamiltonnak a kiálláshoz - Alonsót azonban megelőzheti.
Button 4 másodpercen belülre közelítette meg Webbert, akinél eggyel kevesebbszer állt ki, és máris 9 másodperccel elhúzott Schumachertől. Vettel új leggyorsabb kört futott, így már 4.8 másodperc az előnye a 3. helyezett Alonsóval szemben.
Alonso most már az új gumikon 3 tized másodpercet vert Hamiltonra, akinek így csökken az esélye arra, hogy megelőzze a Ferrarit. Ehhez 21 másodperces előnyre lenne szüksége, jelenleg azonban csak 20 van neki.
A németet három körrel a leintés előtt bíztatják, hogy próbálja lerázni Hamiltont, aki azonban folyamatosan a sarkában van.
Hamilton csak 20,2 másodpercet töltött a boxutcában, így sikerült Alonso és Webber elé visszajönnie a pályára. A McLaren stratégiája bevált, nagyon gyors boxkiállást hajtottak végre, pedig a jobb hátsó guminál dolgozó szerelő elejtette a kerékanyát.
A német csak a 19., de ugyanúgy 1:29-es tempót diktál, mint Alonso és Webbert. Jelenleg még Massa képes ilyen körökre.
Az olasz 1:31.-es köröket megy, mint Sutil, és 1 másodperccel gyorsabbat, mint Kobajasi. Massa közben megelőzte di Restát, és ezzel fejött a pontszerzők közé a 10. helyre.
A hétszeres világbajnok már 3,8 másodperccel lassabb, mint Vettelék, de velük ellentétben még csak egyszer járt a boxban. Most ki is jön kerékcserére, csakúgy, mint Petrov.
Rosberg egy körrel később követi a boxba Schumachert, aki a pályára kihajtva egyéni legjobb második és harmadik szektort futott. Így sikerült csapattársa előtt maradnia. Viszont mivel a Mercedesek ilyen sokáig kint maradtak, Massa megelőzte őket - pedig ő is két kiállást teljesített eddig.
Alonso és Webber egyszerre állnak ki a boxba. A Ferrarit éppen a Red Bull elé engedték ki, így Alonso elől tudott maradni.
Vettel és Hamilton a pályán maradt, 2,2 másodperc köztük a különbség. Webber továbbra is támadja Alonsót. Schumacher az egy körrel korábbi kiállása révén 4,2 másodperccel autózik Rosberg mögött, aki azonban körönként 1 másodpercet hoz rajta.
Liuzzi közben 5 körrel ezelőtt kiesett, de még mindig 23 autó van versenyben.
Már csak 1,2 másodperc köztük a különbség, a győzelemért már lényegében csak ők küzdenek, mert a 3. helyezett Alonso 37 másodperccel van mögöttük. És úgy is több, mint 1 másodperccel gyorsabbak nála, hogy használtak a gumijaik.
Kettejük párharca Button kezére játszik, akinek szólnak a rádión, hogy 2 másodperccel gyorsabb náluk. Webber egy pillanatra megelőzte Alonsót, a spanyol azonban visszavette a helyét. Vettel kiállt a boxba.
A mclarenes is követi Vettelt a boxba, és ahogy azt várni lehetett, Vettel mögé tér vissza a pályára. Kemény gumikat kapott.
Eddig Webber támadta Alonsót, de most Button lett a nevető harmadik, és a célegyenesben sikerült megelőznie a Red Bullt. Mostmár Alonsót támadja, az elmúlt körökben 1:28-as köröket ment, ő volt a leggyorsabb a pályán. Hamarosan a spanyol mellett is sikerült elmennie, a friss gumikat kihasználva már a 3. helyen áll.
Ő ugyanis Webberrel és Alonsóval szemben ebben az etapban használja a lágy gumikat. De az utolsóban majd megkapja a keményket, miközben vetélytársai akkor lágyakon mennek majd.
A 9. helyen álló brazil a 10-es kanyarban keresztbeállt a Ferrarival, de folytatni tudta a körét, de veszített 3-4 másodpercet.
A spanyol sort kerít várhatóan utolsó boxkiállására, hogy megpróbáljon Webber előtt maradni, aki azonban erre reagálva azonnal megfutja az eddigi abszolút legjobb első szektort.
A két Mercedes a 6. helyért küzd, Rosberg a célegyenesben a DRS segítségével megpróbált bebújni Schumacher mellé, aki azonban levédte a belső ívet.
A spanyolnak szólnak a rádión, hogy ezekkel a gumikkal kell teljesíteni a verseny fennmaradó 25 körét. Nem merték felrakni Ferrarijára a lágyakat, nyilván attól tartva, hogy azok nem bírják ki a célig.
A német és Petrov is sort kerítenek harmadik kiállásukra, a német a 7. helyre tér vissza. Többet valószínűleg nem fog kiállni
Továbbra is 1,4 másodperces távolságból üldözi Vettelt, az utolsó kiállás fog dönteni köztük. A címvédő hamarosan lekörözi a 8. helyezett Massát, aki pedig ugyanannyiszor járt a boxban, mint ő.
A németnek szólnak, hogy ne használja a KERS-t. A Red Bull ismét küszködik a hibrid rendszerrel, amiről Hamiltont is tájékoztatják a rádión. Több sem kell neki, 1:27.497-tel megfutja eddigi legjobb körét a versenyen.
A német, aki a rajtrács végéről rajtolt, megelőzi a 11. helyen haladó csapattársát, Petrovot, akinél eggyel kevesebbszer - csak kétszer - járt a boxban. Pedig az orosz a 6. helyről indult, de Heidfeld az előbb kapta meg a lágy gumikat.
Webber kiáll a boxba, ő is a kemény gumikat kapja. Vettel szintén, akinek mindössze 3,8 másodperc alatt cserélik le gumijait a Red Bullnál. Éppen Heidfeld elé tért vissza a pályára, Hamilton viszont kint maradt.
A Mercedesnél ezeken a gumikon fordult a kocka: ezúttal Schumacher a gyorsabb, már 4 másodperc az előnye Rosberggel szemben, akit Vettel már le is körözött.
Körülbelül ugyanolyan távolságra van Vetteltől boxkiállása után, mint előtte volt.
A finn összetorte a Lotust a 4-es kanyarban, miközben Vettelnek szóltak rádión, hogy ismét használhatja a KERS-t. Webber közben 1:27.187-tel új leggyorsabb kört fut.
Közben Rosberg ismét felzárkózik csapattársára, már csak 1 másodpercre van tőle - a 6. hely sorsa még nem dőlt el. Hamilton megdöntötte Webber idejét: 1:26.727.
Webber azonban folyamatosan közeledik hozzá: a különbség már csak 3,3 másodperc. És még hátravan 9 kör... Az első hatban 5 világbajnok autózik, ilyen még nem volt a Forma-1 történetében!
A DRS segítségével próbál elmenni Vettel mellett, de végül nem sikerül neki. Ez a csata az utolsó körökben fog eldőlni.
Azt mondják neki a rádión, hogy használja a sárga gombot, amit a maximális motorüzemmód kapcsolója.
Jelenleg 7-8 tizeddel lassabb a Mercedeseknél is, és Webber mögött már 34 másodperccel van elmaradva. Massa is hasonlóan jár a másik Ferrarival, Pérez épp most vette el tőle a 8. helyet, és Heidfeld is megelőzi. A Ferrarikon teljesen szétkoptak a gumik.
A brit háromkiállásos taktikája azonban egyelőre beválni látszik: nemrég egyéni legjobb kört futott, és 3 másodperces távolságban tudja tartani magától Webbert.
A brazil a kavicságban ragad, lehetséges, hogy a KERS miatt küszködik a fékerőelosztással.
A német remek versenyt fut, épp most előzte meg Pérezt a 8. helyen. A Renault ügyes taktikát dolgozott ki neki, annak ellenére, hogy a mezőny végéről indult. Petrov, aki a 6. helyről rajtolt, ugyanannyi kiállás után 17 másodperccel van mögött.
Zsinórban futja az 1:26-os köröket, 5-6 tizedet verve Vettelékre, érdekes módon még a 17. helyezett Barrichello diktált hasonlló tempót az elmúlt percekben - nyilván frissebb gumikon.
Pérez a 9., Kobajasi a 10. jelenleg.
A brit 6 másodpercre hagyta le Webbert, így 3. helye biztosnak tűnik. Vettelnek azonban elég egyszer hibáznia az utolsó körben, hogy elveszítse a győzelmet...
Idei negyedik, legnehezebb győzelmét aratta. A 6. hely Schumacheré maradt, de Heidfeld a végére felzárkózott a két Mercedeshez. Hamarosan jelentkezünk a teljes eredménylistával.
Az visszajátszásból látszik, hogy az utolsó körben a Williams és a Toro Rosso összeütközött.
Ezzel olyanok mellé jött fel az örökranglistán, mint Jack Brabham, Emerson Fittipaldi és Graham Hill.