Nosztalgikus szocialistaautó-reklámfilmek

Vágólapra másolva!
A nemrég bemutatott nagyszerű Tatra-videó nézettsége világosan jelzi, a kékes füst mellett valami kevésbé látható nosztalgikus érzés is körüllengi az egykori szocialista autókat. Néhány korabeli reklámfilmmel segítjük az emlékek felszínre törését.
Vágólapra másolva!

Kezdjük a rendszer szimbólumával, a Trabant 601-essel, amelynek egyébként elég sok idő kellett ahhoz, hogy megvetett tárgy legyen; a maga korában a kétütemű motor teljesen megszokott volt, az autót a kispénzű családoknak gondolat pedig méltányolandó törekvés.


Ha Trabant, akkor következzen a másik NDK gépkocsi, a Wartburg, amely 1000-es néven váltotta a púpos sorozatot, majd 353W-ként élt a nyolcvanas éves legvégéig. Kevesen tudják, hogy a Wartburg legnagyobb exportpiaca Magyarország volt.


Ha a Trabant a rendszer szimbóluma, a Zaporozsec az ipari hulladéké. Minőségéről semmi sem árul el többet annál a ténynél, hogy a Kermi - hiába a baráti Szovjetunió terméke - nem engedte forgalomba helyezni a 965-ös típust. Az alábbi kitűnő videón már a jóval korszerűbb ZAZ-968-as látható, de sajnos az operatőr figyelmét elkerülte a legendás benzinkályha.


Nem csodálkozunk, hogy a Zaporozsec utódjánál elhagyták a hírhedté vált nevet, és Tavriaként próbálták meghódítani Európa kiskocsira vágyó keleti felét. Hiába a modern forma, a minőség nem javult sokat, 0:34-hez érve kicsit meg is ijedtem, hogy a nyilvánvalóan sokat szenvedett tulajdonos bosszút áll a kínokért.


Míg a Zapik vagy a Tavriák gazdáit mindig lenézték, a volgásokat csodálat és félelem övezte. Hogy ez mennyire mélyen rögzült az emberekben, remekül szemlélteti következő kisfilmünk, amely pedig már a kilencvenes évekből származik.


Nem hagyhatjuk, és nem is hagyjuk ki a Skodát. Az 1000MB utódaként megjelenő S 100-as és S 110-es nem volt rossz kocsi, valamiért mégis ritkán találkozni velük a Volkswagen-csoport tradícióját bemutató kommunikációban.


"Ez egy Yugo. Keveset fogyaszt, viszont nem megy." A Die Hard III-ban elhangó alapigazság jelzi, hogy a jugoszláv autót az Egyesült Államokban is forgalmazták. A két reklámfilm is ezt bizonyítja: az egyikben egy Volkswagen Bogár, a másikban egy irritáló kisfiú a mellékszereplő.


A videóklip és a reklám műfaji elemeit egyesíti a Lada Samaráról készült videó. Kár is több szót vesztegetni rá, nézzük inkább:


Utoljára maradt a magyar autópiac szempontjából kevéssé jelentős Polonez reklámja. Minden együtt van: eredeti ötlet, kiváló színészek és műanyag székek.