Vízválasztó a Mininél – 5 érdekes tény az új Countrymanről

Mini Countryman menetpróba (2024)
Fotó: BMW Group Magyarország
Vágólapra másolva!
Egy év leforgása alatt a teljes kínálatát megújítja a Mini márka, a sort az akár családi használatra is alkalmas Countryman nyitja. Vezettük a szabadidőautó harmadik generációját, amely széles kínálattal, vagyis benzin- és dízelmotorral, illetve elektromos hajtással kapható.
Vágólapra másolva!

Ritkán van olyan egy tömeggyártó életében, hogy 12 hónap alatt a teljes kínálatát lecseréli, a Mininél épp most kezdődött ez az átmenet. A Countryman SUV már itt van, hamarosan érkezik a klasszikus városi kisautó-család Cooper néven, ősszel pedig a két modell közötti rést is betömik az Acemannel. Hazai bemutatkozásuk alkalmából a benzines Countryman C és JCW modelleket próbálhattuk, de van dízel is a kínálatban – bizonyos piacon 95%-ban ilyen motorral értékesítik a típust –, az elektromos változatra még várni kell két hónapot. Lényegében utóbbinak adja át a stafétát a korábbi plug-in hibrid.

Mini Countryman menetpróba (2024)
Letisztultabb és kicsit szögletesebb lett a megjelenés, hangsúlyos a karosszériától eltérő színű tető, tükörház és sok egyéb dekorelem
Fotó: BMW Group Magyarország


1. A márkanévvel ellentétben nem is kicsi

 

Magas az orr, hatalmas kerekek próbálják több-kevesebb sikerrel megtölteni a kerékjáratokat, az elődnél 13 centivel hosszabb a karosszéria. A padlóhoz képest magasan, és így kényelmes pozícióban ülünk, a műszerfal kialakítása a tágasság érzetét hangsúlyozza, messze vannak tőlünk az A oszlopok; a meredek szélvédő és a geometria miatt van szükség a saját kis műanyaglapot használó head-up kijelzőre. De nem csak úgy érezni, a valóságban is tágas az utastér, a csomagtér is nagy – a padló alatt méretes fiók rejtőzik –, bővíteni a hátsó üléssor előrehúzásával is lehet, nem csak támladöntéssel.

Mini Countryman menetpróba (2024)
Alapesetben 460 literes a csomagtér, és akár 1450 literig bővíthető, az elektomos kivitelekben a töltőkábelnek a padló alatt alakítanak ki helyet
Fotó: Autó-Motor


2. „Tessék minden elfelejteni, amit eddig a Miniről tudtak”

 

Ezzel a tanáccsal indítottak el minket az autók felé, és ezt kiegészítették azzal is, hogy öt percig a kapcsolókat és a menüt tanulmányozzuk, hogy vezetés közben már könnyen menjenek a dolgok. Motorindításhoz egy beépített „slusszkulcsot” kell elfordítani a kapcsolósoron, az előválasztókar a mellette lévő billenőkapcsoló – nem lesz több kézi váltós Mini.

Mini Countryman menetpróba (2024)
Textilszövettel borított műszerfalat építenek be, 240 mm átmérőjű és kör alakú központi érintőképernyővel, a hangvezérlés csak világnyelveken áll az utasok rendelkezésére
Fotó: Autó-Motor

 

Minden fontos dolgot rögtön megtalálunk a képernyőn, csak szokni kell, hogy az kerek és nem téglalap alakú,

a mögöttes menük már bonyolultabbak. A fényképen (lásd a lenti galériában) jól mutató homokon padlógázzal induláshoz a menetstabilizáló kikapcsolása öt percet vett igénybe két rutinos autós újságírónak, és akkor is csak a kezelési könyv segítségével sikerült azt kiiktatni; mi legalább tudtuk, hogy a DSC kifejezésre kell keresni.

Mini Countryman menetpróba (2024)
Nagyot nőtt: az elődjénél 13 centivel hosszabb és 6-tal magasabb, sokkal jobb az utastér helykínálata. Lipcsében gyártják, míg a testvérmodelljét (BMW X1) Regensburgban
Fotó: Autó-Motor


3. Szokatlan virtuális élményeket nyújt

 

Kör alakú tehát a hatalmas méretű központi érintőképernyő, e mögül világítják meg a műszerfal szövetborítását, ami egyedi hangulatot teremt sötétben – ezt nem tudtuk kipróbálni a pár órás nappali együttlét során. Tényleg teljes mértékben személyre szabható a megjelenés, aki az előre konfigurált módok között nem talál magának tetszőt, az saját maga is kreálhat egyedi módot – a párosított telefonról bármilyen fénykép beállítható háttérnek.

Mini Countryman menetpróba (2024)
Így telhet játékkal a várakozás - például, amíg a sofőr párja butikban vásárol, vagy az E/SE modellt kell tölteni
Fotó: BMW Group Magyarország


A Spike nevű digitális segéd, amelyet egy aranyos animált kutyával személyesítettek meg, csak angol nyelven érhető el, de 

az olyan csemegéket magyar menü mellett is elérhetjük, mint a szkreccselés zenelejátszás közben,

vagy épp a párosított okostelefont vezérlőként használva lehet játszani – politikailag kevésbé korrekt autós-lövöldözős játék is van a kínálatban. A digitális élménybe a hangok is beletartoznak, legyen szó visszajelzésekről vagy a JCW esetén a kipufogóról (pillangószelep).

Mini Countryman menetpróba (2024)
Négy felszereltségi szint – Essential, Classic, Favoured és JCW – közül lehet választani, a fekete-piros tesztautó John Cooper Works
Fotó: BMW Group Magyarország


4. Három vagy négy hengerrel, akár Go-kart módban

 

A kijelölt útvonalon haladva leginkább azt tudtuk meg a 300 lóerős, összkerékhajtású Countryman JCW-ről, hogy annak még a nagy felni ellenére is van érdemi rugózása – persze a peres gumi miatt vannak kis ütések, és a rövid rugóutak miatt a felépítmény sokat mozog, de a nagyját elnyeli a felfüggesztés. Motorhang csak akkor van, ha azt mi is akarjuk, Go-kart módban érezhetően jobbak a reakciók. A Countryman C esetén az 1,5-ös turbómotor 156 lóerős, ehhez jön a lágy hibrid rendszer 19 lóereje, és már kész is a papíron 170 lóerős rendszerteljesítmény. Már ez a motor is bőven elég az autóhoz, finoman és csendesen lehet vele haladni, igaz, az előzésekre jobban fel kell készülni.

Mini Countryman menetpróba (2024)
A belső égésű motorokat (amelyek mind lágy hibrid rásegítést kapnak) addig megtartják, amíg arra vásárlói igény van. Lesz zöld rendszámmal is, de PHEV helyett már villanyautóként
Fotó: Autó-Motor


5. Meglepetésre nem elektromosként a legdrágább

 

Három hengerrel a 170 lóerős benzines Countryman C Essential jelenti a belépőt 13,49 millió forintért, a 163 lóerős dízel D Essential ára 14,73 millió, vagyis jóval olcsóbb, mint a műszakilag közeli rokon BMW X1. A kétliteres benzinmotorhoz szériában adják az összkerékhajtást, ezzel a 218 lóerős S All4 ára 16,89 millió, míg a 300 lóerős JCW All4 20,43 millió forintba kerül. Az elektromos változatok közül a 204 lóerős, fronthajtású Countryman E 17,10 milliótól vásárolható meg, a 313 lóerős, összkerékhajtású SE indulóára pedig 19,59 millió forint, cégautóként mindkettő jogosult lehet állami támogatásra.

Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)
Mini Countryman menetpróba (2024)