Erős a gyanúm, hogy az európai Év Autója díjról döntő újságírók csak azért ítélték 2023-ban a rangos díjat az Avengernek, mert értékelték, hogy ez az első Jeep, amit kifejezetten Európa számára alkotott meg az amerikai terepjáró-márka. Valójában a Fiatnál végezték a fejlesztést Peugeot műszaki alapokra, a gyártás pedig az egykor Kispolszkikat ontó lengyelországi üzemben, Tichy-ben történik – így mennek a dolgok a hatékonyságra nagy hangsúlyt fektető, 14 autómárkát birtokló óriáskonszernnél, a Stellantisnál.
Ugyanarra a CMP2-es platformra épül az Avenger, mint a Citroën C4 X, a DS 3, a Peugeot 2008, vagy éppen az Opel Mokka, de a Jeep megkapta a lehetőséget, hogy a bevált műszaki alapot a saját ízléséhez igazítsa, ami alatt a terepjáró-képesség fokozását kell érteni. Így lett 17 helyett 20 centi a hasmagasság, és emiatt lettek 3 centivel rövidebbek a túlnyúlások, amivel a testvérmodelleknél jobb terepszögeket (elöl 20, hátul 32 fok) értek el a mérnökök. Emellett megerősítettek az alsó védelmet, feszesebb lengéscsillapítókat építettek be, a kipörgésgátlónak pedig új üzemmódokat adtak (hó, sár, homok), és a lejtmenet-vezérlőről sem feledkeztek el. Az volt a cél, hogy otthonosabban mozogjon terepen az Avenger, mint a többi kis SUV, annak ellenére, hogy a legtöbb vetélytársához hasonlóan neki is csak az első kerekei hajtottak.
A II. világháborús Willys óta ez a legkisebb modellje a Jeepnek, 408 centis hosszúságához 178 centis szélesség és 153 centis magasság tartozik, a tengelytáv 256 centi. A teljesen más alapokra épülő, de szintén B-SUV kategóriába tartozó Renegade-nél 15 centivel rövidebb, 14 centivel alacsonyabb, de a tengelytávja csak 1 centivel rövidebb. Sokkal jobbak az arányai, mint a délcegnek nem nevezhető testvérnek, látszik a formáján, hogy az európai ízlést nagyon érző olasz dizájnerek bábáskodtak felette.
Egyszerre aranyos és robusztus, széles és viszonylag lapos az Avenger, még a karosszériával szerves egységet képző fényezetlen alsó védőelemek is jól állnak neki, akárcsak a 18 colos kerekek, amelyek szépen kitöltik a kerékjáratokat. A fotós kolléga, Csudai Sanyi némi Dacia Duster-jelleget is belelátott a formába, amiben van valami, elég csak a vízszintes géptetőre, valamint a markáns sárvédő-szélesítésekre nézni, de fontos tudni, hogy az olcsó román SUV fél kategóriával (26 centivel) nagyobb nála.
Húsvéti tojások
Kedves meglepetés, hogy a játékos kedvű tervezők több helyen is a márkára jellemző apró meglepetéseket, ún. „húsvéti tojásokat" rejtettek el a karosszérián: ilyen a távcsővel az eget vizsgáló fiú rajza a szélvédő tövében, az apró méretű klasszikus Willys Jeep-arc a két kerek lámpával és a hétlyukú maszkkal az első lökhárítóban, a felnik peremén, valamint a műszerfal felső rácsán, no meg a tetősínbe fröccsöntött hétpöttyös katica „dombormű". Utóbbiról a latyakos időben sokáig azt hittem, hogy madárürülék, csak akkor néztem meg alaposabban, amikor nem akart eltűnni a gőzborotva közelről történő használatával sem (az összes rejtett apróságot meg lehet tekinteni a galériában).Árához képest csalódást keltő a kis Jeep belső anyaghasználata, szinte mindent kemény és kopogós fekete műanyag borít, de a csúcsfelszereltségű tesztautóban legalább sikeresen oldja a komor hangulatot a karosszéria színére rímelő sárga műszerfal-betét, az ízlésen adagolt alumínium és az állítható színű hangulatvilágítás. Nagyon kényelmesek az első ülések, amelyek vegán bőr kárpitozásába hátmagasságban hatalmas Jeep márkalogót hímeztek, nehogy elfelejtsük, mibe is ülünk be. Kiszállni már nehezebb, mert átlagos magasságú vezető esetében a B-oszlop bőven a vállvonal előtt található, így a művelet közben ezen – és a magas belső küszöbön – is át kell küzdenünk magunkat.
A majdnem kerek kormány tökéletes méretű és fogású, hossz- valamint tengelyirányban is nagy tartományban állítható. Szintén pozitívum, hogy rengeteg rekesz (összesen 34 liternyi tér) várja az apró tárgyakat, a legjobb a középkonzolban a váltó helyén kialakított 15 literes doboz, amely még egy vezeték nélküli telefontöltőt is tartalmaz. Ha lepattintjuk az összehajtható, mágneses fedelet, akkor akár navigálni is lehet az ide tett telefonról (ugyanis jól rá lehet látni), persze előnyösebb, ha erre a célra inkább a gyors és jó felbontású 10 colos érintőképernyőt használjuk, amelyre pillanatok alatt vezeték nélkül is rákapcsolódik a telefon az alapáras Android Auto vagy Apple CarPlay segítségével.
Elöl kényelmesen el lehet férni a viszonylag magasan lévő ülésekben, viszont amikor a szűk hátsó ajtónyíláson át beültem a 178 centis magasságomra beállított vezetőülés mögé, a fejem bőven elfért, de a térdeim már az ülés háttámláját nyomták. Egy magasabb vezető mögött pedig gyakorlatilag megszűnik a hátsó lábtér, ezért családi autónak az Avenger csak feltételesen ajánlható, a helykínálat szerényebb, mint például egy Vitarában. Szintén nem túl nagy a 355 literes csomagtartó, amelynek alsó részét szinte teljesen elfoglalják a töltőkábelek. Az azonos technikájú Peugeot e-2008-ban majdnem 80 literrel több áll rendelkezésre – ez a hátránya a csökkentett hátsó túlnyúlásnak és a jobb terepszögnek. Azzal szépít a Jeep, hogy alacsony és széles a rakodópereme, és van hozzá motoros csomagtérajtó-nyitás is.
A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!