A Toyota mindenkit meglepett, brutális sportmodell érkezik az új Yarisból

Toyota GR Yaris
Vágólapra másolva!
A legerősebb kisautó lesz a piacon, még az összkerékhajtást sem spórolták ki belőle.
Vágólapra másolva!
A januári bemutatkozásig az új modellt a Toyota Gazoo Racing jellegzetes vörös-fekete-fehér álcafestése takarja Forrás: Toyota

A Rally Világbajnokságban 2018-ban konstruktőri, 2019-ben egyéni világbajnoki címet szerző Toyota Yaris WRC versenyautó utcai változata egy erősen limitált szériás, pár száz darabban készült fronthajtású kocsi volt, a Yaris GRMN.

Jóval szélesebb a nyomtáv, mint a mezei Yaris esetében Forrás: Toyota

Bár az új Yaris még nem is kapható, a Toyota már bemutatta a sportváltozatát, ami

sokkal komolyabb technikát kapott, mint a régi GRMN,

mégis sokkal nagyobb példányszámban fogják gyártani, több tízezer darabot terveznek.

Raliautó az utcára

Amikor a Toyota három éve belevágott a projektbe, a cél egy olyan utcai hot hatch megalkotása volt, ami nem csak javítja a mezei Yarisok imidzsét, de részt tud venni nemzeti ralibajnokságokban (R5 változatban) és jó alapot biztosít a 2021-es WRC versenyautó homologizációjához is.

20 éve ez az első sportmodell, amit házon belül, partner nélkül fejlesztett ki a Toyota,

ellentétben a Subaruval közösen megalkotott GT86-ossal és a BMW-vel fejlesztett GR Suprával.

Akár a nyomaték 70 százalékát is a hátsó tengelyre lehet küldeni, ezért a túlkormányzottság eléréséhez nem kell a kéziféket rángatni, elég a gázra lépni Forrás: Jayson Fong-Form&Function Int'l/Jayson Fong

Elődjével összehasonlítva az új GR Yaris két fontos területen is különbözik: az 1,8 literes kompresszoros, négyhengeres Lotus motor helyett egy saját fejlesztésű,

1,6 literes, háromhengeres turbómotor hajtja.

A GR Yaris remek alapot ad a következő WRC versenyautó kifejlesztéséhez, ezért is kapott háromajtós, alacsony és széles karosszériát Forrás: Toyota

Bár a lökettérfogat csökkent, az erő nőtt: 212 helyett

250 lóerő

és 249 helyett 336 Nm áll majd rendelkezésre, és ezúttal nem csak az első, hanem a hátsó kerekek is hajtottak. A vezető választhat, hogy normal (60:40 első-hátsó), sport (30:70) vagy versenypálya (50:50) nyomatékelosztást szeretne.

A kifejlesztéskor a súlxycsökkentés kiemelt szerepet kapott, ezért nincs például automata váltó és központi differenciálmű Forrás: Toyota

A Yaris GR4 ugyanarra a padlólemezre épül, mint az új Yaris, de azzal ellentétben nem öt, hanem háromajtós változatban kerül majd piacra, a karosszéria szélesebb és alacsonyabb, a sárvédők ki vannak szélesítve.

A Toyota világszintű elnöke, Akio Toyoda nemrégiben egy utolsó tesztet végzett az autóval, egészen a végső határig hajszolva a gépet. A tesztről készült film:

A GR Yarist a Toyota a január 10.-én, a 2020-as Tokiói Autószalonon mutatja be.