Óriási változás a pesti szmogriadóban, nagy kitiltás jön ősztől

füst szmog szmog riadó szmogriadó városkép Budapest por reggel személyautó
Budapest, 2011. november 15. Autók haladnak a budai alsó rakparton. A szmogriadó tájékoztatási fokozatát rendelte el Budapesten a főpolgármester, mert november 13-án és november 14-én a város több mérőpontján elérte vagy meghaladta a küszöbértéket a szálló por koncentrációja, s a következő napon javulás nem várható. MTI Fotó: Kovács Tamás
Vágólapra másolva!
Az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek forgalmát is korlátozzák majd szmogriadó esetén Budapesten – döntött a szmogrendelet módosításával a Fővárosi Közgyűlés szerdán.
Vágólapra másolva!
Autók haladnak a budai alsó rakparton a szmogriadó tájékoztatási fokozata idején Forrás: MTI/Kovács Tamás

A változtatást egyhangúlag támogatták a képviselők. A döntés értelmében az eddigieken túl a 12-es, 13-as és 14-es környezetvédelmi osztályú – együttesen Euro 5-ös dízelüzemű – gépjárműveket is korlátozás alá vonják magas légszennyezettség idején, október 1-jétől.

Az ilyen autók 2014 szeptembere előtt kerültek először forgalomba,

vagyis legalább 5 évesek lesznek a korlátozás idején.

A javaslat szerinti korlátozás eredményeképp a 2018-as adatok alapján a Budapesten és 74 agglomerációs településen

üzemben tartott gépjárművek 52 százaléka kerülne korlátozás alá

és a javasolt korlátozás a dízelüzemű gépjárművek szennyezőbb 88 százalékát érintené, ami az összes állományhoz képest 35 százalékot jelent.

Forrás: MTI/Mohai Balázs

A budapesti szmoghelyzet riasztási fokozata során a forgalomkorlátozás nem érinti az 5-ös környezetvédelmi osztályú (vegyes hibrid, csak gázüzemű, csak elektromos meghajtású) gépjárműveket, a 6-os (Euro 3 benzines), a 9-es (Euro 4 benzines), a 14-es benzines (Euro 5 benzines), valamint a 15-ös és 16-os osztályú járműveket, amelyek Euro 6-os benzines és dízel- (2014. szeptember után forgalomba helyezett) járművek.

A javaslathoz mellékelt előzetes hatásvizsgálatban arról írtak, hogy mivel a rendelet legutóbbi 2017-es módosítása óta a riasztási fokozatban korlátozott gépjárművek aránya jellemzően kisebbé vált, mint a gépjárműállomány fele, ezért további szennyezőbb osztályokat indokolt a korlátozás alá vonni.

2018 májusában az Európai Bizottság az Európai Unió Bíróságához fordult Magyarországgal szemben a PM10 légszennyező anyag egészségügyi határértékeinek – többek között Budapest és környéke térségében – nem teljesülése miatt. A fővárosi önkormányzat vezetése azért is kezdeményezte a hatékonyabb intézkedések meghozatalát, hogy ez a körülmény a függőben lévő eljárás során is figyelembe vehető legyen.