Az autópályák egykori kékvérű ura - Jaguar XJ12 Vanden Plas (1982) teszt

Jaguar XJ12 veterán
Az XJ formái a 90-es évek elején már elavultak voltak, de ebben a méretben és kategóriában ez, a kívülállás jeleként inkább az eleganciát emelte
Vágólapra másolva!
Kétségtelen, ez a sorozat a legrosszabb hírű XJ. Viszonylag olcsón hozzá lehet jutni, elegáns és szélvészgyors, de szervizigényessége miatt sokan ódzkodnak tőle. Kipróbáltuk a Vanden Plas csúcsmodellt, amely már akkor a tizenkét henger luxusát kínálta egy limuzinban, amikor ilyesmire a német és más gyártók még gondolni sem mertek.
Vágólapra másolva!

Az XJ története hosszú és szövevényes: a márkát alapító Sir William Lyons utolsó munkája volt; az 1968-as Párizsi Autószalonon a Jaguartól merőben szokatlan,

lapos, széles és nyúlánk újdonságot láthatott a közönség.

Amilyen friss volt a forma, olyan elavult a technika alatta, a legendás soros hathengeres XK motor például akkora már korosnak számított.

Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán

Gyönyörű kupé is készült a második szériából

Független hátsó futóműve a Mark X-ből jött, a segédkeretre szerelt szintén független első rendszer pedig a Mark II-ből. Motorból eleinte kettő volt, mindkettő DOHC hathengeres, porlasztóval: a 2,8-as (142 lóerő) és az E-Type-ban is dolgozó 4,2-es, kiviteltől függően 245-265 lóerővel. A választék később kiegészült egy 3,4-essel is. A nyomatékot háromfokozatú Borg-Warner automataváltó továbbította a hátsó kerekekre.

Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán

Alapfelszerelés volt a szervókormány és a bőrbelső, a légkondi pedig feláras. A Jaguar birtokolta Daimler szállította a Sovereign luxuskivitelt, és

ha lúd, legyen kövér alapon 1972-ben megérkezett a flottavezér XJ12

(Daimlerként: Double Six) 5,3 literes tizenkét hengeressel. E motor műszaki alapjai az XJ13 jelű, Le Mans-i versenygéptől származtak. Akkoriban az XJ volt a világ egyetlen sorozatgyártású V12-es négyajtósa.

Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán

Minden adott volt hát a sikerhez: nagy teljesítmény, remek fékek, brit luxus, a dolog mégsem jött be. A hatalmas motort alig tudták beszuszakolni az orrba, rossz volt a hűtés, ezért két hűtővel szerelték, és a híresen megbízhatatlan, Lucas gyártmányú elektromos alkatrészekkel is sok volt a gond. A második generációnál (1973-1979) a rövidebb tengelytávot megszüntették, illetve csak a kétajtós kupénak tartották fenn.

Pininfarina és May segít, de sok gond megmarad

A 12 hengeresekre Bosch licensz, de Lucas gyártmányú befecskendezést szereltek, ami 290 lóerőre emelte a teljesítményt, és megjelent a General Motors híres (és megbízható) automataváltója, a THM-400 is.

A minőség folyamatos romlásáért a márka tulajdonosváltása is okolható,

a Jaguar akkoriban került át a British Leylandhez.

Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán

A harmadik sorozat (1979-1992) ráncfelvarrását nem akárkire, hanem a Pininfarinára bízták, ennek fő ismérvei a testesebb lökhárítók, a süllyesztett kilincsek, az első elefántfülek elhagyása, a csak függőlegesen rácsozott hűtőmaszk, illetve a módosított lámpák és tetővonal. A motorsorból kivették a 2,8-ast, Michael May pedig - egy svájci ex autóversenyző, aki a Porschénak és Ferrarinak is tervezett – 1981-ben spéci égésterű, Fireballnak nevezett hengerfejeket rajzolt a V12-esnek.

Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán

Ettől 295 lóerőre nőtt a teljesítménye, és csökkent a fogyasztása. Ezek a kocsik a H.E. (High Effiency: magas hatásfok) feliratot viseltek.

A műszaki problémákon azonban a mérnököknek mindvégig nem sikerült úrrá lenniük,

még az utolsó sorozatban sem. Ez nemegyszer okozott fejfájást a tulajdonosoknak, és még így, veteránkorban is sokakban ódzkodást vált ki a csúcs XJ-től.

Maradt még egy hely a tréleren

Tesztautónk a legurasabb Vanden Plas-kivitel, olyan a Jaguarnál, mint a Cadillacnél a Fleetwood vagy a Chryslernél a LeBaron. A nevét kölcsönző belga-angol karosszériaépítő üzem az angol luxusmodellek régi beszállítója volt, ők építették az Austin A110 Sheerline-t, az A120 Princess-t és a Daimler D420 limuzinokat is.

A hármason nagyobbak lettek az üvegfelületek, vékonyabbak az ajtókeretek és eltűntek az első elefántfülek is Forrás: Retro Mobil

Minden földi jó, ami a többiben extra volt, itt alapból járt: elektromos tolótető, légkondi, villanyos ablakok és tükörállítás, fedélzeti számítógép, vezetőoldali derékmasszírozó. A tesztautó ráadásul

kontinentális kiadás, baloldali kormánnyal és metrikus sebességmérővel.

Beszerzésének körülményei rendhagyóak, történt ugyanis, hogy jelenlegi tulajdonosa egy másik autóért küldte ki a trélert Hollandiába, egy használtautó-kereskedésbe.

Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán

A fuvaros már onnan hívta fel, hogy kétállásos pótkocsival van kint, egy autó hazahozatala is ugyanannyiba kerül, mint kettőé, nem választana-e egy másikat is. Gyorsan lefotózott néhány esélyest, és elküldte a képeket, így állapota és ára alapján, egy próbakör, majd némi alkudozás után a Jaguart is felpakolták. S hogy milyen volt az új szerzemény? Hiánytalan és működőképes, meglepő módon nem folyik belőle semmi.

Igazi arisztokrata, és lehengerlően tud vágtatni

Szép a belseje is, a mai napig semmihez sem kellett hozzányúlni. Csillognak a krómok, de a kasztnin azért akad felületi rozsda. Beülve

valódi fa- és bőrborítású gentlemen's clubba csöppenünk,

annyi kapcsolóval és kijelzővel, mint egy űrsiklóban. Ekkora luxushajóban természetes az elöl-hátul pazar helykínálat, a komfortra még a legkényesebb arisztokratának sem lehet panasza. Bravúros a hangszigetelés, azt hogy beindult a gép, csak a fordulatszámmérőről tudjuk meg.

Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán

Alacsony fordulaton olyan csendes, mint egy villanyautó. Gázadásra azért felbőg, és félelmetes gyorsulást produkál, 8 másodperc alatt van százon.

A teljesítményt kihasználva az amúgy 14-15 l/100 km-es fogyasztás könnyen felszökhet 20 fölé.

Az XJ-vel 180 és 200 között tartósan és viszonylagos csendben autózhatunk. Lapos, széles és hosszú, kiváló a stabilitása és az egyenesfutása is, az elöl-hátul független, csavarrugós futómű közepes keménységű.

Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán
Jaguar XJ12 veterán

Jó partner az úthibák egyengetésében, és ebbe a hatalmas kerekek is besegítenek. A kormányt két ujjal lehet forgatni, kicsi a holtjátéka. Szinte már közhely, de az 1964-től számos General Motors-gyártmány alatt is dolgozó THM-400-as váltó itt is kifogástalanul teszi a dolgát, észrevétlenül kapcsolgat, motorféke azonban nincs. A rásegítős, elöl hűtött, hátul tömör tárcsafékek mai autókon is jónak számítanának. Összességében lenyűgöző jelenség, bár ezt sokszor máshogy látják a szerelők.

Műszaki adatok - Jaguar XJ12 Vanden Plas (1982)

Motor: V12-es, OHC-vezérlésű benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 5343 cm3. Teljesítmény: 295 LE, 5500/perc fordulaton. Nyomaték: 432 Nm, 3000/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú, automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros független rendszer oldalanként két-két lengéscsillapítóval és tekercsrugóval. Kétkörös fékrendszer, elöl-hátul tárcsafékek, szervórásegítéssel. Fogasléces kormánymű, szervórásegítéssel.

Felépítmény: négyajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4959 x 1770 x 1377 mm. Tengelytáv: 2860 mm. Üzemanyagtank: 2x45 l. Csomagtér: 480 l. Saját tömeg: 1936 kg.

Végsebesség: 225 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s.

Még több veterános olvasnivalót talál a Retro Mobil júniusi számában: