Ma még a biztosítók túlnyomó többségben papírformátumban fogadják a kárbejelentéseket a károsultaktól, a károkozónak 5 napja van megtenni a bejelentést. A „kék-sárga betétlap” minden autós számára ismert, de a kitöltésben már keveseknek van rutinja.
Az e-kárbejelentés egyenértékű a hagyományos nyomtatványon történő bejelentéssel, de annál gyorsabb és egyszerűbb ügyintézést tesz lehetővé,
egy gyakorlott okostelefon-használó 9-13 perc alatt végez a kitöltésével.
Természetesen továbbra is lehet papíron végezni a kárbejelentést, de az új megoldás nemcsak könnyebb, hanem gyorsítja is az ügyintézést, nem is beszélve arról, hogy az elírásokból, olvashatatlanságból, rajzolási készség hiányából adódó nehézségeket is kiküszöböli.
Gyakori hiba szokott még lenni, hogy egyes rovatokat üresen hagynak, ami akár több évig elhúzódó kárrendezési eljárást vonhat maga után. Ez az applikáció használatával elkerülhető, hiszen
a program piros színnel figyelmeztet az üresen hagyott vagy rosszul kitöltött sorokra.
Szintén sokan elmulasztják aláírni a szabályosan kitöltött betétlapot, a mobilos felület viszont akkor nem is engedi elküldeni a bejelentőt, ha nincsenek rajta a szignók.
Sok balesetnél előfordul, hogy nincs toll vagy betétlap egyik autóban sem, ilyenkor gyakran csak ezért hívnak rendőrt, vagy pedig egy „szolgálatkész” taxistól veszik meg akár ezer forintért is a pár forintot érő nyomtatványt. Erre sem lesz szükség a jövőben, hiszen kevés autós indul útnak manapság mobilnetkapcsolattal rendelkező okostelefon nélkül, ráadásul
elég, ha kettőből csak az egyik félnél van készülék.
Ha mindkettőnél van, a két telefon egy, a helyszínen generált PIN-kóddal összeszinkronizálható.
A baleset típusának kiválasztása, a helyszín GPS-es meghatározása, továbbá a szerződéses adatok QR-kódos bevitele (amit hamarosan minden szerződő megkap majd a saját biztosítójától) is hozzájárul a gyors és egyszerű adatfelvételhez.
Természetesen QR-kód nélkül is használható az alkalmazás,
a kód csak az adatok bevitelét teszi egyszerűbbé. Bár a rendőrség reméli, az applikáció miatt ritkábban fognak járőrt hívni a felek, de ha mégis kijött egy rendőr, egy mezőben meg kell adni a kapitányságot és a jegyzőkönyv számát.
Ha kész a kitöltés, meg lehet tekinteni a bejelentés előnézetét pdf-formátumban, az ismert kék-sárga felületen, így az esetleges hibákra még időben, a küldés előtt fény derül. Aztán ha minden érintett fél aláírta a bejelentőt, egy gombnyomással el tudják azt küldeni a helyszínről. Akinek kevés adatkerete van, az választhatja, hogy a készülék csak wifin keresztül, később küldi be a bejelentőt. Az adatcsomag viszonylag nagy is lehet, hiszen a bejelentő mellé
nagy felbontású fotókat és hangfelvételeket is lehet csatolni.
Beküldés után a rendszer e-mailben is küld egy értesítést minden érintettnek, mellékelve a kitöltött pdf-formátumú kárbejelentőt. Miután a biztosító megkapta a dokumentumot, küld egy visszaigazoló e-mailt, aztán a belső folyamatainak megfelelően felveszi a kapcsolatot a bejelentőkkel, hogy közölje velük, mik a további teendőik.
A balesetet követően mindkét félnek jelentkeznie kell a saját biztosítójánál.
Erre a károkozónak 5 nap áll rendelkezésére, a károsultnak pedig 30 napja van arra, hogy a károkozó biztosítójánál a saját kárigényét bejelentse.
A kárbejelentő alkalmazás ingyenesen letölthető az alkalmazásboltokban vagy az az ekar.hu oldalon, Androidra és iOS-re is. Pár hét múlva, a friss tapasztalatok felhasználásával meg fog jelenni az első frissítés, és ezzel egy időben
a webes kárbejelentő felület is elindul,
amely kitöltési gyakorlófelületet is biztosít majd, és már az e-személyikkel is kompatibilis lesz.
A MABISZ óvatosan azt reméli, hogy idén már a káreseménynek a 8-10 százalékát az új elektronikus úton jelentik majd be az autósok a biztosítójuk felé.
Tavaly kb. 160 ezer anyagi kárral járó baleset történt
a hazai utakon, ebből 16 489 esetben személyi sérülés is volt.