Nem kell többet betétlappal kínlódni a baleset után

halálos baleset, Győr, 83-as főút
Győr, 2018. december 24. Ütközésben összetört személygépkocsik a 83-as főúton Győr és Győrszemere között 2018. december 24-én. A balesetben két ember a helyszínen meghalt, többen megsérültek. MTI/Krizsán Csaba
Vágólapra másolva!
Elindult a Magyar Biztosítók Szövetségének új applikációja, így keddtől egy esetleges baleset után az autósok már az okostelefonjukon is intézhetik a baleset után a kötelező gépjármű felelősség biztosítási (kgfb) károk bejelentését.
Vágólapra másolva!
Az e-kárbejelentő a MABISZ, az ORFK és 13 tagbiztosító teljes összefogásával valósult meg, a fejlesztés egy évig tartott Forrás: Gulyás Péter

Ma még a biztosítók túlnyomó többségben papírformátumban fogadják a kárbejelentéseket a károsultaktól, a károkozónak 5 napja van megtenni a bejelentést. A „kék-sárga betétlap” minden autós számára ismert, de a kitöltésben már keveseknek van rutinja.

Pandurics Anett, a MABISZ elnöke és Mészáros László projektvezető a budapesti sajtóbeszélgetésen Fotó: Gulyás Péter

Az e-kárbejelentés egyenértékű a hagyományos nyomtatványon történő bejelentéssel, de annál gyorsabb és egyszerűbb ügyintézést tesz lehetővé,

egy gyakorlott okostelefon-használó 9-13 perc alatt végez a kitöltésével.

A papírral csak a gond volt

Természetesen továbbra is lehet papíron végezni a kárbejelentést, de az új megoldás nemcsak könnyebb, hanem gyorsítja is az ügyintézést, nem is beszélve arról, hogy az elírásokból, olvashatatlanságból, rajzolási készség hiányából adódó nehézségeket is kiküszöböli.

Gyakori hiba szokott még lenni, hogy egyes rovatokat üresen hagynak, ami akár több évig elhúzódó kárrendezési eljárást vonhat maga után. Ez az applikáció használatával elkerülhető, hiszen

a program piros színnel figyelmeztet az üresen hagyott vagy rosszul kitöltött sorokra.

Szintén sokan elmulasztják aláírni a szabályosan kitöltött betétlapot, a mobilos felület viszont akkor nem is engedi elküldeni a bejelentőt, ha nincsenek rajta a szignók.

Gondot szokott okozni a baleset lerajzolása, az új applikáció könnyen szerkeszthető modulja többféle sablonnal (autó, út, kereszteződés, ház, fa, kerítés, stb.) ezt a gondot is leveszi az autósok válláról Forrás: Gulyás Péter

Sok balesetnél előfordul, hogy nincs toll vagy betétlap egyik autóban sem, ilyenkor gyakran csak ezért hívnak rendőrt, vagy pedig egy „szolgálatkész” taxistól veszik meg akár ezer forintért is a pár forintot érő nyomtatványt. Erre sem lesz szükség a jövőben, hiszen kevés autós indul útnak manapság mobilnetkapcsolattal rendelkező okostelefon nélkül, ráadásul

elég, ha kettőből csak az egyik félnél van készülék.

Ha mindkettőnél van, a két telefon egy, a helyszínen generált PIN-kóddal összeszinkronizálható.

Még csak két résztvevős balesetek bejelentésére alkalmas az app, de már dolgoznak a többszereplős továbbfejlesztésen Forrás: Shutterstock

QR-kód könnyíti az adatbevitelt

A baleset típusának kiválasztása, a helyszín GPS-es meghatározása, továbbá a szerződéses adatok QR-kódos bevitele (amit hamarosan minden szerződő megkap majd a saját biztosítójától) is hozzájárul a gyors és egyszerű adatfelvételhez.

Természetesen QR-kód nélkül is használható az alkalmazás,

a kód csak az adatok bevitelét teszi egyszerűbbé. Bár a rendőrség reméli, az applikáció miatt ritkábban fognak járőrt hívni a felek, de ha mégis kijött egy rendőr, egy mezőben meg kell adni a kapitányságot és a jegyzőkönyv számát.

Ehhez hasonló kgfb díjfizetési igazolást kapnak majd az autósok, a QR-kódot is tartalmazó szelvény összehajtva befér a forgalmiba Fotó: Gulyás Péter

Ha kész a kitöltés, meg lehet tekinteni a bejelentés előnézetét pdf-formátumban, az ismert kék-sárga felületen, így az esetleges hibákra még időben, a küldés előtt fény derül. Aztán ha minden érintett fél aláírta a bejelentőt, egy gombnyomással el tudják azt küldeni a helyszínről. Akinek kevés adatkerete van, az választhatja, hogy a készülék csak wifin keresztül, később küldi be a bejelentőt. Az adatcsomag viszonylag nagy is lehet, hiszen a bejelentő mellé

nagy felbontású fotókat és hangfelvételeket is lehet csatolni.

Kevesen tudják, hogy amennyiben nem történik személyi sérülés, akkor nem feltétlenül kell rendőri intézkedés, elég a baleseti bejelentést megtenni az alkalmazás vagy a papír bejelentő segítségével Forrás: Gulyás Péter

Beküldés után a rendszer e-mailben is küld egy értesítést minden érintettnek, mellékelve a kitöltött pdf-formátumú kárbejelentőt. Miután a biztosító megkapta a dokumentumot, küld egy visszaigazoló e-mailt, aztán a belső folyamatainak megfelelően felveszi a kapcsolatot a bejelentőkkel, hogy közölje velük, mik a további teendőik.

A papír bejelentő hibás kitöltése akár azzal is járhat, hogy a baleset vétlen részese nem, vagy csak késéssel jut hozzá a kártérítés összegéhez. Ilyen veszély az applikációval nem fenyeget Forrás: MABISZ

A balesetet követően mindkét félnek jelentkeznie kell a saját biztosítójánál.

Erre a károkozónak 5 nap áll rendelkezésére, a károsultnak pedig 30 napja van arra, hogy a károkozó biztosítójánál a saját kárigényét bejelentse.

Nem áll le az app fejlesztése

A kárbejelentő alkalmazás ingyenesen letölthető az alkalmazásboltokban vagy az az ekar.hu oldalon, Androidra és iOS-re is. Pár hét múlva, a friss tapasztalatok felhasználásával meg fog jelenni az első frissítés, és ezzel egy időben

a webes kárbejelentő felület is elindul,

amely kitöltési gyakorlófelületet is biztosít majd, és már az e-személyikkel is kompatibilis lesz.

Az olcsó benzin és a pörgő gazdaság miatt egyre többet autózunk, ezért nő 2012 óta évről évre a balesete száma Forrás: MNB

A MABISZ óvatosan azt reméli, hogy idén már a káreseménynek a 8-10 százalékát az új elektronikus úton jelentik majd be az autósok a biztosítójuk felé.

Tavaly kb. 160 ezer anyagi kárral járó baleset történt

a hazai utakon, ebből 16 489 esetben személyi sérülés is volt.