A világ egyik legszebb útja csak öt órára van Budapesttől - autóval a Transalpinán

Transalpina
Vágólapra másolva!
Autóval és motorral is hatalmas élmény Románia legmagasabban fekvő országútja, a helyenként több mint 2000 méteres magasságban kígyózó, többnyire tükörsima aszfalttal burkolt, Erdélyt Olténiával összekötő Transalpina.
Vágólapra másolva!
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina

Mióta Jeremy Clarkson az egyik Top Gear-epizódban a világ legjobban autózható útjának nevezte a Transfogarasit, motorosok és autósok tömegei járnak a Kárpátok ezen részére, de azt kevesebben tudják, hogy tőle 100 kilométerre nyugatra – vagyis Magyarországhoz is ennyivel közelebb –

egy még látványosabb és jobban autózható út is várja a turistákat,

mégpedig a Transalpina, amely Erdélyt köti össze Olténiával.

Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina

A Páring-hegységen át húzódó kb. 140 kilométer hosszú út a Déli-Kárpátok és egyben Románia legmagasabban fekvő közútja,

a legmagasabb pontja 2145 méteren fekszik.

Drónfelvételen úgy néz ki, mint egy zöld dombon tekergő kígyó, amely végtelen hosszú, és a felső részei a felhők, az alsók pedig a fenyőerdők takarásában bújnak meg.

Hogy érdemes megközelíteni?

A 67C jelzésű Transalpina országút a Fehér megyei Szászsebest köti össze észak-déli irányban a Gorj megyei Novaci városával, Magyarországról célszerű az északi oldal felől becserkészni.

Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina

Budapesttől 500, a nagylaki határtól 290 kilométerre van Szászsebes,

a leggyorsabb út az M5-ös autópályán, aztán az M43-as autóúton, végül a román A1-es autópályán vezet. Egy 20-30 kilométeres szakaszt leszámítva végig jó minőségű autópályán lehet haladni, de nyár óta talán a hiányzó rész is elkészült, ahol még éjszaka is araszolni kellett a kamionok miatt.

Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina

A román úthasználati díj,

a Rovineta egy hétre csak kb. 1000 forintba kerül,

érdemes már a határátkelőknél a belépés után azonnal online megfizetni, mert nemcsak a gyorsforgalmi, hanem a főutak használatához is szükséges. Vásárlásnál a rendszám bediktálásával kerül be a járművünk a nyilvántartásba, kiragasztandó matrica nincs, csupán egy blokkot kapunk, amit meg kell őrizni.

A Transalpina története

Még II. Károly király uralkodása idején (1930-1940) kezdték építeni a Transalpinát, majd a második világháború alatt a német csapatok használták és közben némileg ők is átépítették. Nem csoda, hogy sokáig elkerülték a turisták, mivel hét évtizeden keresztül nehezen járható murvás földút volt, csak 2009-ben láttak hozzá az aszfaltozásához, ami három éven át tartott. Állítólag Nicolae Ceausescu azért építtette meg a 70-es években az eleve aszfaltos Transfogarasi utat (6500 tonna dinamit felhasználásával), mert túl akarta szárnyalni azt a nem mindennapi mérnöki teljesítményt, amit a Transalpina jelentett.

Mi a nagylaki határhoz késő este érkeztünk, így csak negyedórát kellett várni, de amikor pár nappal később, szombat délután itt jöttünk vissza Magyarországra, már többórásnak tűnt a Románia felé tartó sor. Hazafelé is közel egy órát kellett várakozni, páran az út melletti kamionparkolón keresztül vágták le a sort, amivel több száz méter araszolást spóroltak meg.

Látnivalók, szállás

Kifelé menet érdemes megállni és megnézni Déva várát, de nem kell nagy kitérőt tenni az igazi Vajdahunyad várához és a több mint 300 ezres lakosságú Temesvárhoz sem, utóbbit lenyűgöző, monarchia korabeli épületei miatt kis Bécsnek is szokták hívni. De ott van Szászsebestől alig 20 kilométerre Gyulafehérvár is, melynek vára a méretét és látnivalóit tekintve is a budaihoz mérhető.

Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina

Mi Budapesttől kora délután indulva – és egy szegedi halászlétől késleltetve – éjjel érkeztünk meg a szállásunkhoz, amely egy golfszálloda volt Szászsebes közelében. A 4 csillaghoz képest kedvezőnek tűnt a 8 ezer forintos szobaár fejenként, persze utólag rájöttünk, hogy

Romániában könnyebben adják a csillagokat, mint nálunk.

Az első reggel nem volt víz, a svédasztalos reggelinél a ház kutyái kuncsorogtak ételért az asztalunknál, de ezen kívül sok panaszra nem volt okunk, ráadásul a hoteltől három kilométerre már a 67C-n találtuk magunkat.

Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina

Az autó

Sejtettem, hogy a Hyundai i30 N tökéletes lesz a Transalpina meghódításához, és be is igazolódott (teszt hamarosan). A tesztautó ráadásul Performance csomagos volt, vagyis gyárilag kapott sperrdifit és durrogós kipufogót, 250 helyett 275 lóerős volt a turbómotorja, 18 helyett 19 colos felniken gördült, melyekre rágógumiként tapadó spéci Pirelli sportgumikat húztak.

Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina, román hegyi országút
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina
Transalpina

Még ennél is fontosabb, hogy a fékek is erősebbek voltak rajta.

Az elöl 18, hátul 17 colos belső hűtésű tárcsák elképesztően jól bírták a kiképzést a lejtős szakaszokon is, pedig egy utcai autónál ez szokott a szűk keresztmetszet lenni a hegyekben.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra!