Egy Picasso veszett el benne - Citroen C3 Aircross-bemutató

Citroen C3 Aircross
Vágólapra másolva!
Megállíthatatlanul robog a SUV-vonat, aki kimarad, lemarad. A PSA csoport az Opel felvásárlása mellett nem feledkezett el a Citroen palettájának frissítéséről sem. A megújult C3 kisautó után most megérkezett a Picasso miniegyterűt váltó, Aircross utónevet kapott bonsai-terepjáró is, amely izgalmas egyéniségnek ígérkezik a konkurensek között. Talán említenünk sem kell már, hogy hiányzik belőle a 4x4-hajtás.
Vágólapra másolva!

Hazánkban is bemutatkozott a franciák legújabb szabadidő-autója, a C3 Aircross, és bár elsőre csak legyintenénk, hogy megint egy újabb (kisméretű) SUV bukkan csak fel a piacon, ne tegyük. A Citroen ugyanis újra kezd magára találni, a márkára régóta jellemző merészség, a tömegből való kitűnés ismét visszatér.

Nem igazán divat már az egyterű (főleg kis méretben), ezért a C3 Picacco helyére egy mini SUV, az Aircross lépett - igaz, adott pár év előnyt a konkurenciának Forrás: Ruschel Zoltán

Ráadásul a jelek szerint erre a piac és sok vásárló is vevő, ugyanis a sajtótájékoztatót rögtön azzal kezdték, hogy

az eladási számok szépen emelkednek.

Már 2016-ban is sikerült növekedést elérni, a 2017-es előrejelzések még pozitívabb jövőképet festenek. A cégnél persze ezt a lendületet szeretnék tartani vagy akár még fokozni, és ebben a C3 Aircrossnak is komoly szerep juthat.

Egy tabu van: az oldalsó pufibetét

A franciák nem most lépnek először a SUV-ok földjére, sőt a Citroennek sem új a téma, elvégre a 2014-ben bemutatott C4 Cactus már lefektette az alapokat. Az itt szerzett tapasztalatokat is felhasználták a C3 Aircross megalkotásakor. Ebből egyet konkrétan ki is emeltek.

Nincsen teljesen fekete műanyagba öltöztetve, mint a Cactus, de azért így is maradt bőven a kerékjáratoknál, a lökhárítók alján. Terepre persze a 17,5 centis hasmagassággal és fronthajtással nem való Forrás: Ruschel Zoltán

Az Airbump nevű oldalsó védőelemről kiderült, a vásárlók nem igazán fogadták a szívükbe ezt a megoldást, így az újdonságot eleve nélküle tervezték meg (közben a C4 Cactus frissítésével arról is levették). Biztos sokan bánkódnak e kretén, de bájos részlet eltűnése miatt, de szerencsére bőven maradt egyediség az autón.

Jópofák a színes tetősínek és a C-oszlop oldalüvegének dekorációi. Összesen 85 szín-dekor kombináció létezik Forrás: Ruschel Zoltán

Bárhonnan is nézzük a C3 Aircrosst, a márkajelzés nélkül is azonnal tudjuk, ki a gyártó.

A frontrész az új formavilágot viszi tovább,

kétszintes lámpákkal, felül a márkajelzés és az ennek folytatásába integrált ledes menetfények, míg egy szinttel lejjebb a tényleges hűtőmaszk, két szélén a külön egységet képező fényszórókkal.

Két szinten a fényszórók: ha Juke-nál és néhány mai Citroennél bejött a vevőknek, miért ne lehetne sikeres a bohókás Aircrossnál? Forrás: Ruschel Zoltán

Ráadásul olyan poénokra is futotta, mint a fényszórón belülre helyezett, ezüst kerettel kiemelt ködlámpa, és ez csak egy a számtalan különleges formák és megoldások közül. SUV nem létezhet alsó műanyagozás nélkül, itt is megvan a fekete védőelem a lökhárítók alján, a küszöbökön, valamint a kerékjáratokra is jutott belőle.

A lényeg a részletekben rejlik

Hátul sem szokványosak a lámpák, ám valójában az igen széles testreszabhatóság a hab a tortán. Összesen 85-féle variációt állíthatunk össze, köszönhetően annak, hogy akár három különböző szín is megjelenhet a karosszérián. Az alapszíneket különféle tetőkkel kombinálhatjuk, ezeket pedig külső színcsomagokkal párosíthatjuk. Utóbbiak a tetősínek, a tükörházak, az első fényszórók és a felni takarófedelének kereteit és a leghátsó oldalablakok csíkozásának megjelenésére vannak hatással.

Fix kormányagy, digitális műszeregység, papírvékony A-oszlop? Ilyesmit kár ebben a Citroenben keresni, csak a négy légbeömlő és a kézifékkar különleges - de kreténségek nélkül sem unalmas környezet Forrás: Ruschel Zoltán

A csíkozást nem festéssel vagy matricával oldották meg, hanem a polikarbonát ablakra egy extra színes réteget vittek fel, így nem kopik. Ha azt hiszik, hogy a Citroen ennyivel megelégedett, akkor tévednek.

A többféle, látványos könnyűfém felnit se feledjük,

és akkor még be sem ültünk az autóba. Márpedig belül sem fogták vissza magukat a tervezők, de azért átgondoltabb lett az eredmény, mint a Cactusnál.

Nem kanyarodik ügyetlenül az Aircross, sőt! Éppen ezért kár a lényegében oldaltartás nélküli ülésekért Forrás: Ruschel Zoltán

Itt például van klasszikus, mutatós műszerfal, amit látványos légbeömlőkkel láttak el, illetve a felénk eső részen kiviteltől függően szövet vagy bőrbetétet találunk. Belülre is négyféle színcsomaggal igyekeznek a kedvünkben járni, de ne felejtsük ki a sorból a többféle kárpittal borított üléseket sem, a világos szövet verziót mint ha egyenesen a nagyi kanapéjáról vették volna.

Hagyományos az automataváltó előválasztó karja, de várjunk csak, mi hiányzik innen? Ó, a fűtés-szellőzés kapcsolói - az bizony érintőképernyőről megy, sajnos Forrás: Ruschel Zoltán

A Cactus-féle egypad helyett két önálló ülést és normális középkonzolt kapunk előre, viszont gomberdővel sem kell találkoznunk. Ez nem azért van, mert fapados lenne az autó, hanem a középső érintőkijelzőn kezelhetjük a funkciókat, köztük a klímát is.

Már-már egyterűként variálható, ha megfizetik

A különleges látvány közben ne feledkezzünk meg arról, hogy a C3 Aircross természetesen PSA-termék, és közös padlólemezen van az Opel Crossland X-szel, illetve a következő Peugeot 2008-assal. Apropó Peugeot,

ismerős elemeket is találunk az utastérben,

mint a kapcsolók egy része, illetve a repülőgép gázkarjára emlékeztető kézifék. Ezek azonban sem esztétikailag, sem funkcióban nem zavaróak.

Jó a helykínálat, de akkor az igazi a praktikum, ha a 15 centis sínen tologatható hátsó paddal, és dönthető anyósülés-támlával rendeljük Forrás: Ruschel Zoltán

Eddig nem esett szó róla, de a 4,15 méter hosszú karosszériában a kategória egyik legtágasabb helykínálatát sikerül kialakítani. Elöl és hátul is jól el lehet férni, még a (nyitható) panorámatetős verzióban is akad fejtér. A Citroen ráadásul igyekezett átmenteni valamennyit az egyterűek variálhatóságából.

Alaphelyzetben 410 literes a csomagtartó, de a sínes rendszerrel a padot előretolva 520 literre növelhető Forrás: Ruschel Zoltán

Ezért felszereltségtől függően a hátsó, osztott üléspad 15 centis úton tologatható, illetve a háttámla dőlésszöge is állítható.

Még leghátsó állásban is 410 liternyi csomagteret kapunk,

ami szintén szép érték, de ezt akár 1,3 köbméteresre is bővíthetjük, sőt még az első utasülés is lehajtható a hosszú tárgyakhoz.

Három henger és versenyképes ár

Kukkantsunk be a motorháztető alá is, ahol már nagy meglepetés nem ér minket: a Peugeot PureTech benzines és HDI dízeljei gondoskodnak a mozgatásról. Az alapmotor az 1,2 literes, háromhengeres szívó változata, ez 82 lóerős, és elsősorban tisztes helytállásra elég. Ugyanezen motor turbós kivitele már 110 lóerőt mozgósít, míg az 1,6 literes dízelből 100 és 120 lóerős változatok léteznek.

Indításkor kiemelkedik a jól felszerelt változatok műszerfalából a színes head up plasztikkijelzője, és nagyon jól jeleníti meg a szükséges adatokat Forrás: Ruschel Zoltán

A gyengébbik motorokhoz ötsebességes, az erősebbekhez hatos kéziváltó jár, a turbós benzines hatfokozatú automatával is kérhető. Biztonsági és kényelmi extrákból is van miből válogatni: sávelhagyás- és holttérfigyelő, tolatókamera, automata vészfékező, táblafelismerő, kulcs nélküli indítás, okostelefon-integráció, vezeték nélküli töltő - hogy csak néhányat említsük.

Külön csemege a plexilapra vetítő head up kijelző,

ezt kategóriájában nem sok konkurens kínálja. Összkerékhajtás ebben sincs, helyette a Grip Control kipörgésgátlót kínálja a gyártó, amihez lejtmenetvezérlő is jár.

200 ezer forint kedvezmény jár a teljes kínálatra. Így az arany középútnak tűnő 110 lovas benzines Feel felszereltséggel megáll 4,85 millió forintból (plusz optikai kiegészítők, ha kellenek) Forrás: Ruschel Zoltán

Az új C3 Aircross már megvásárolható itthon, az alapmodell akciósan 4,09 millió forinttól indul, és bár rádió nincs benne, nem teljesen fapados: a 6 légzsák és több biztonsági extra (köztük a sávelhagyás figyelő és a táblafelismerő is) széria, és természetesen manuális klímát is kapunk. A háromból a legmagasabb felszereltséggel párosított erősebb dízel csúcskivitel is kijött 6,34 millióból, ami ebben a mezőnyben nem tűnik rossz ajánlatnak.