Papírjaguárból értékes veterán - Trabant 601 kombi (1967)

Trabant 601 Universal
Vágólapra másolva!
Egyszerű konstrukció, és meglepően sok hely. Az első szériás 601 Universal, azaz kombi igazi családi autó volt a 60-as években, de áruszállításra is sokan használták. Ma már igazi ritkaságnak számít, pláne ilyen szép állapotban, mint a cikkben szereplő 1967-es példány.
Vágólapra másolva!
A Trabant csak 1968-ig hordta ezt a hűtőmaszkot, utána nagyobb lyukú rács jött. A gömbölyded (kezdetben csúcsos, majd ovális) lökhárítók 1979-ig maradtak. Itt még fémkeretesek az indexek (1965-1970), később nagyobb, keret nélküliekre cserélték őket. A jobb oldali tükör és az alu dísztárcsák feláras extrák voltak Forrás: Retro Mobil

A gömbölyded 600-ast 1963-ban leváltó, szögletesebb 601-es Trabant elődjétől örökölte hajtásláncát és egyszerű szerkezetű - elöl-hátul keresztlaprugós, hátul oldalanként független - futóművét is. Fontos újdonság volt, hogy első oldalablakai letekerhetőek lettek (korábban tolósak voltak), de közben eltűntek az oldalfalak díszlécei, elöl pedig megjelent a hűtőmaszk.

Ennek az évjáratnak még ötizzós a rendszámvilágítása, később beérték hárommal. Akkoriban szabályos volt a narancsszínű búra vörös izzókkal Forrás: Retro Mobil

Jóval praktikusabb volt a kombi a limuzinnál

Két felnőttet és két gyereket tudott elvinni viszonylagos kényelemben a lépcsőshátó változat, és csomagjaiknak is maradt egy 415 lliteres tér. Majdnem két évvel a Limousine után,

1965 szeptemberében kezdték forgalmazni az Universal névre keresztelt kombit.

Alu kilincsén osztozott a Wartburggal, az IFA-val, a Barkasszal és a Roburral is. 1969-től szellőzőrácsosak a C-oszlopok, a hátsó ablakfűtés 1987-ben jött Forrás: Retro Mobil

Akkoriban

a szocialista blokkban nem volt még egy ilyen praktikus kisautó.

Üres tömege 40, terhelhetősége 35 kilóval nőtt (1040 kg és 650 kg), a csomagtér alapesetben is 450 literre duzzadt, a hátsó ülés ledöntésével pedig akár 1,4 köbméteres szabad teret használhatott ki a tulajdonos. A 601-es új korszakot nyitott az NDK-ban, 1990-ig, gyártásának végleges kifutásáig közel hárommillió készült belőle.

1965 és 1967 között volt ilyen trapézforma a sebességmérő, előtte és utána is kerek. A két forgókapcsoló az ablaktörlőé és világításé Forrás: Retro Mobil

Egy évig tartott a felújítás

A mi 1967-esünk ritka darab errefelé nemcsak évjárata, kombi karosszériája és sötétszürke fényezése miatt is. Tulajdonosa, Mihály Dávid fiatal kora ellenére elhivatott Trabi-rajongó, még vagy tíz autó vár nála a feltámadásra, tesztautónk az első.

A kárpit a lehető legegyszerűbb, a műanyag fogantyú hátrahúzásával nyílik az ajtó Forrás: Retro Mobil

Két éve találta egy idős házaspárnál, akik még működőképesen beállították a garázsba, ahol tíz évet raboskodott. Előtte piacoztak vele, de csak virágokat szállítottak, azaz a futómű nem sínylette meg a használatot, viszont a beltér eléggé tönkrement: padlótól plafonig mindent ki kellett cserélni.

A hátsó ülés nem kényelmes, két felnőtt csak szűken fér el Forrás: Retro Mobil

Az egykörös, négydobos fékrendszer komplett felújításon ment át, a motort Dávid szétszedte, de végül beavatkozás nélkül összerakta, annyira jó állapotúnak találta. A váltóból a csapágyak és a szimmeringek mentek a szemétbe, és a küszöbök mögötti, rozsdaette vázat is ki kellett hegeszteni, a fényezés új.

Az ülések előrebillentésével hatalmas rakteret vagy kétszemélyes hálószobát kapunk Forrás: Retro Mobil

Ráz és zakatol a kis kéthengeres

Indítás után nem jár túl finoman a motor, de tíz perc után legalább kicsit kisimul a járása. 1:33-as keverékkel megy, nem csoda, hogy

hidegen füstpamacsokat ereget.

A többi remegés és rázkódás menet közben már a futómű felől jön, még sima úton is jojózik a két keresztlaprugó, ócska betonon pedig jönnek a kellemetlen felütések. A váltó – ha már kitanultuk a balra döntött H-sémát – könnyen jár és precíz.

A benzinszintet pálcával kell mérni, 1973-ban 26 l-esre növelték a tankot, és betöltőjét áttették a jobb sarokba Forrás: Retro Mobil

Egyesben-kettesben jól húz a kombi, de 50 km/h felett kifullad. Ha tovább tapossuk, lassacskán és erőlködve eléri a mágikus 100 km/h-s végsebességét.

Kellemesen szellős a pedálsor. A két alsó fehér gombbal terelhetjük a levegőt le vagy fel, a felső a szívató. A benzincsapért az anyósülés elé, a tűzfal alsó részére kell nyúlni Forrás: Retro Mobil

Negyedik fokozata szabadonfutós, nincs motorfék, a kellemes utazótempó 70-80 km/h, ami városban ma is elég. A fogasléces kormányművet könnyű tekergetni, de emberesen kell taposni a pedált, hogy a négy dob megállítsa a Trabit.

Műszaki adatok

Motor: soros, kéthengeres, léghűtéses kétütemű benzinmotor, elöl keresztben beépítve.Hengerűrtartalom: 594 cm3. Teljesítmény: 23 LE, 4000/perc fordulaton. Nyomaték: 53 Nm, 2800/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, elsőkerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.

Felfüggesztés: Elöl-hátul félelliptikus keresztlaprugók, hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer.

Felépítmény: háromajtós, önhordó acélváz, duroplaszt karosszériaelemekkel. Hosszúság x szélesség x magasság: 3560x1510x1437 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Saját tömeg: 650 kg. Tank: 24 l.

Menetteljesítmények: Végsebesség: 100 km/h. Átlagfogyasztás: 7,5-9,5 l/100 km.