Egy robogó, amivel simán leugorhat a Balatonra

vespa robogó teszt
Vágólapra másolva!
Nem több mint trendi őrület, vagy valóban jól használható városi "dugóhúzó" a Vespa? Erre keressük a választ egy izmos csúcsrobogó, a 300 GTS Super Sport nyergében, aztán veszünk egy nagy levegőt, és ránézünk az árcédulára.
Vágólapra másolva!

Volt alkalmam jó pár robogót tesztelni, de sajnos nem fogott meg a műfaj. Az ötvenesek annyira gyengék, hogy úgy érzem, a lámpánál megelőzött, büszkeségükben sértett autósok agresszióját képtelen vagyok kivédekezni velük. A nagyobbak jobban mennek, de nyeklik-nyaklik a vázuk, sokszor ócskák a futóműveik, egyszóval nem komoly kétkerekűek. Ez volt a véleményem sokáig a négyszáz köbcenti alattiakról.

Hetven éve zümmögnek a darazsak

Ekkor jött a Vespa! Teljesen érthetetlen számomra is, hogy mi a varázsa, de működik, az biztos. Közel nem tökéletes műszaki alkotás, azonban amire kitalálták, azt jól csinálja, még apró kerekei ellenére is. Ráadásul jól néz ki, különösen, ha retró-szemüvegen keresztül nézzük. Nézze meg közelebbről a videós tesztünkben:

Ráadásul nem utánoz semmit és senkit, hiszen 1946-ban Enrico Piaggio (tulajdonos és igazgató) elképzelései szerint a Piaggio gyár mérnökei megvalósították az első robogót, amire a mai napig nagyon hasonlítanak a leszármazottak.

Enrico egy darázsformát látott az első példányban, ezért lett a neve Vespa.

Nemcsak az alapforma kíséri azóta is a márka típusait, hanem az eredeti koncepcióban megfogalmazott elvárások is.

Ezek pedig a következők voltak: ne legyen hangos, ne piszkolja be az ember ruháját, hölgyek is fel tudjanak rá ülni szoknyában, és kapjun egyoldali kerékfelfüggesztést. Utóbbira azért volt szükség, hogy könnyebb legyen kereket cserélni, az akkori pocsék minőségű utakon ugyanis gyakori volt a defekt. Így jött létre a motorizáció új kategóriája, a robogó.

Hetven éves a klasszikus robogómárka. Ősi vetélytársa, a Lambretta még 1972-ben bezárt Forrás: SuperCar

Két extrát azért érdemes megvenni

A mai Vespa evolúció csúcsa a 300 GTS. Több kivitel is létezik belőle, de alapvetően csak a felszereltség és dizájn terültén van köztük különbség, a műszaki tartalom ugyanaz. Az olaszok mindig is jók voltak az emocionális érzések gerjesztésében, amit a Piaggio központjában, Pontederában is nagyon tudnak.

Szokatlan a matt fekete szín egy Vespán, de a forma és az arány klasszikus Forrás: SuperCar

Megjelenésével és jól megalkotott vázával, önhordó kasznijával, valamint az eddig gyártott sok millió darab tapasztalatával felvértezve hódít az egyre nehezebben közlekedhető nagyvárosok utcáin.

Ráadásul már beleköltözött a modern technika is,

mint például a kipörgésgátló (ASC) és az ABS. Annak fényében, hogy a kényszerűség szülte robogósok legtöbbje nem rendelkezik motorozási tapasztalattal, ez csak jót tesz a biztonságnak.

A kényelmet nagyméretű plexi és hátsódoboz szolgáltatja. Ha valaki üzemszerűen kívánja használni a mindennapokban Vespaját, akkor ezeket a felár ellenére is érdemes beszerezni. Hasznos ugyan az ülés alatti tároló, de rendes sisak például nem fér el benne, valamint aki nagyobb méretű laptopot hurcol magával, annak is szüksége lesz a nagy topcase-re.

Országútra is nyugodtan kimerészkedhet

De mire elég a GTS 21 lóereje? Városi, elővárosi forgalomban bármire: nyolcvanig nagyon fürge, és egészen százig jól megy. Felette végsebességig csak maszatol, két személlyel sík úton nem igazán tud többet 120 km/h-nál, főleg a nagy plexivel. A fogyasztása intenzív használatnál sem megy 3,5 liter fölé, de ha óvatoskodunk, akkor sem lesz nagyon kevesebb.

Hatásos a lyuggatott tárcsafék, és aranyat ér az ABS Forrás: SuperCar

Nagy erénye, hogy jól használható két személlyel is, csak a hátsó rugókat át kell állítani erre a módra.

Utasunkkal nyitott sisakban egyébként még száznál is simán tudunk beszélgetni,

és ha nem vagyunk időprés alatt, akkor ez egy-két száz kilométeres kirándulás is élmény tud lenni vele. Persze nem az önfeledt száguldozásról szól ilyenkor a dolog, hanem természetközeli közös élményszerzésről, kirándulásról.

Városban remek, de ennek ára van

Igazán zseniális a városban lesz a Vespa. A méretei a nagyvárosi forgataghoz vannak kitalálva. A kormányvégek pont más magasságban vannak, mint a személyautók tükrei, a saját visszapillantóink pedig ügyesen csusszannak el a kisteherautóké alatt. Hihetetlen, hogy mennyivel hatékonyabban lehet haladni vele, mint egy nagy motorral!

Klasszikus gumicsíkok, robogóhoz illően könnyű fel- és leszállás Forrás: SuperCar

A Vespa nagy szabadságot adott a napi forgatagban, már csak azt kellene megtanulni, hogy ne érjek oda mindenhova tíz perccel előbb. Csinos formája mellett talán ez is hozzájárult ahhoz, hogy antirobogósként egyre jobban érezzem magam a nyergében, csak egy dolgot tart sokáig megemészteni: a (közel kétszázezer forintos) regisztrációs költségek nélkül is közel kétmillió forintos árat, amiért már egy-két fapados kisautót is lehet kapni.