Egy olasz robogó, ami még izgalmasabb, mint a Vespa

Lambretta J50
Vágólapra másolva!
Ha stílusos, régi olasz robogóról van szó, akkor mindenki a Vespára gondol, pedig létezik egy másik olasz márka is, amely fejlett műszaki megoldásiról és minőségéről volt ismert egykoron, ma pedig ritkasága miatt kultikus: a Lambretta. Kollégánk egy kései, de így is 35 éves példány vásárlásáról és felújításáról számol be. 
Vágólapra másolva!

Hét évvel ezelőtt nem igazán akartam öreg motort venni. Jó lett volna valamilyen napi használatú 50-es, de az elhatározás még nem érett meg a fejemben. Az imolai veteránbörze hangulata azonban olyan magával ragadó volt, hogy nem tudtam ellenállni annak a piros Lambrettának, ami egy gyepről áruló olasz kereskedő roncsai között árválkodott. Egyben volt, gurult, mindene megvolt, ráadásul sikerült is beindítani.

Ilyen állapotban volt a vásárláskor... Forrás: Retro Mobil

Ismeretlen vásárfia

Addig nemigen ismertem a Lambrettát, a márkaalapító Ferdinando Innocentiről is csak a nem éppen sikeres kisautói ugrottak be. Vonzott, hogy nem egy „tucat” Vespa, és az is, hogy a már akkor sem olcsóságáról híres börzén

a kialkudott 550 eurós árért más, hasonló állapotú robogót nem kaphattam volna.

A maradék pénzemből vettem a helyszínen még néhány alkatrészt: szürke gumimarkolatokat, fékpedál- és berúgókargumit, hátsó lámpabúrát, szőnyeget (igaz, ez utóbbi végül parlagon maradt).

...és ilyen lett a felújítás után. Az élénkpiros szín szokatlanul hat a ma oly divatos szürke robogók között Forrás: Retro Mobil

Hazahoztuk, és hónapokig csak nézegettem, néha beindítottam, bár az olajtól teljesen eltömődött benzincsap miatt egy félliteres kólásflakonból adtam neki a keveréket. Az első „kapavágás” 2009-ben történt, a lakatos fillérekért befoltozta azt a néhány lyukat, ami a padlón éktelenkedett.

J50, a Lambretta hattyúdala

Először arra gondoltam, hogy itt a vége a felújításnak, azaz egy színjavítással, az eltömődött alkatrészek kitisztításával és a feltétlenül pótolandó tételek beszerzésével legyen olcsón járóképes a kis olasz, amelynek történetéről idő közben sikerült néhány infót begyűjtenem.

A J sorozat 1964-ben indult útjára,

karosszériája kisebb, könnyebb volt, mint a többi burkolt Lambrettáé. 50, 100 és 125 cm3-es motorral készült, a féldecis mindössze 1,47 lóerőt tudott a hátsó kerékhez küldeni háromfokozatú kézi váltón keresztül.

Megsárgult a hibátlan a sebességmérő, de sajnos még nem mutat, mert a bovden kerékagyba futó vége hiányzik. A markolatok is újak, a kéztávolság ideális Forrás: Retro Mobil

Főszereplőnk, a Special már a Lambretta márka kimúlása előtti utolsó pillanatban született, 1970 és 1971 áprilisa között gyártották, mindössze 13 599 példányban (J50-esből összesen egyébként kicsit több mint 110 ezer futott le a gyártósorról). Csak rá volt jellemző az egybeülés, amely mögé apró műanyag kapaszkodót csavaroztak, a fekete gumiszőnyeg, a levehető motortakaró lemezre illesztett Special felirat, valamint a három szín: a piros, a világos narancssárga és a türkizkék.

Helyrepofozás helyett restaurálás

Most itt áll előttem a motor teljesen felújítva, vagyis a kezdeti elképzeléseim az olcsó rendbetételről nem valósultak meg. Rájöttem ugyanis, hogy

a „félmunka” is túl sokba fájna, több értelme lehet egy teljes rendbetételnek.

2010-ben vittem el a kétütemű, váltóval egy egységet képező egyhengerest Horváth Zoltánhoz, aki amellett, hogy a klasszikus Fiatok értője, motorkerékpárokkal is foglalkozik.

Nem kellett hozzányúlni a gyújtáshoz, a karburátort is csak tisztítani kellett. A bovdenek elvezetése alaposan feladta a leckét összerakáskor. A sárvédő belső feléből előre ágaskodó, hajtogatott acélrúd tartja a helyén a motortérburkolatot Forrás: Retro Mobil

Ez a munka húzódott a legtovább, de nem Zoltán hibája miatt: egy beszerezhetetlen csapágyra vártunk - hiába. Végül az eredetit tettük vissza a hátsó kihajtáshoz, abban maradtunk, hogy nem olyan kopott, hogy ne bírná a veterános, azaz kímélő használatot. A váltó és a többtárcsás kuplung csak alapos tisztítást és új olajat kapott, a hengert fúrták, új dugó, csapágyak, szimeringek, tömítések érkeztek, részben egy angol webshopból.

Karhúzásra emelhető fel az ülés, alatta az eredeti (repedt) burkolat, amelybe szerszámkészlet és néhány apróság elfér Forrás: Retro Mobil

Szerencsére majdnem minden alkatrészt be lehet szerezni, igaz, mélyen a zsebbe kell nyúlni egy-egy pótelem miatt. Az angolok küldték az új benzincsapot (a régi menthetetlen volt), a légszűrőt, a komplett, szürke házas bovdenszettet, a szürke gumitömítéseket és díszeket. Hazai szakemberek munkáját dicséri az új szivaccsal elkészített ülés, a felújított hátsó lengéscsillapító, a motortartó bakok új szilentjei.

Az első beindítás izgalma

Polírozták az alumínium váltó- és fékkart, itthon krómozták a dudát, az első sárvédőre való díszkeretet és a berúgókart. Tavaly készült el a komplett fényezés, az eredeti festés alapján keverték ki a piros árnyalatot.

Még előtte homokszórással tisztították meg a lemezeket

az apró és nehezen eltávolítható felületi rozsdától. Októberben indult el az összerakás, és az utolsó fázisban fényezték le a kerekeket, a középsztendert, az első villát, és tisztították ki a rozsdás tankot.

Mélyen van a lapos kipufogódob, de még rossz úton sem ér le. A sztenderre felhúzott motor mind a két kereke a földön van Forrás: Retro Mobil

A diósdi Lukács Pál motorépítő egy hét alatt kerekekre állította a Lambrettát. Láttam folyamatában az összerakást, természetesen nehezen bírtam ki azt a néhány napot, amíg a menetkész állapotig eljutottunk. Az indításra vártam már a legjobban, szerencsére nem okozott csalódást az ötvenes: az ülés alatti lemezre tett benzincsappal és szívatóval kezdtem, majd jöhetett a „lábra álló” berúgókar taposása; negyedikre be is röffent!

Az alumínium-gumi padlódíszek Imolából valók, a fényezett felületre vigyázni kell, hiszen a cipőtalp könnyen összekarcolja a lemezeket Forrás: Retro Mobil

A kiégetett, a leömlőnél meghegesztett eredeti kipufogó érces pattogással lövi ki magából a kékes füstöt (nem túl sűrű, kétszázalékos - 1:50-es - keveréket ír elő a gyár), gázadásra nem torpan meg a motor, érzésre megvan mind az 1,47 lóerő. Jó az üléspozíció a 193 cm-es magasságomhoz, kényelmesen tudom fogni a kormányszarvakat, nincs túl közel a térdvédő burkolat sem.

Simán megfutná a 40 km/h-t

A bovdenekkel működtetett háromgangos kézi váltó karja a bal oldali markolatnál van, és bár nincsenek határolókarmok, hogy egyértelműen „betaláljon” az ember a fokozatokba, a harmadik próbaúton már úgy kapcsoltam, mintha több ezer kilométert legyűrtünk volna együtt.

Jól adagolható a váltókar behúzásával működtethető kuplung is.

A fék a gyenge pont: az elsőt behúzva bakkecskeként ugrándozik a puha rugójú villa, a hátsó pedig alig fog. Működnek a lámpák, és a berregő kürt is.

Szép vonalú a karosszéria, amely a legkönnyebb, legrövidebb és legkeskenyebb volt a burkolt Lambretták között Forrás: Retro Mobil

Méreteihez képest kicsi a fordulókör, nem nehéz vele manőverezni szűk utcában sem. Szépen fut egyenesen, a rugózás meglepően finom, de a 10 colos kerekekkel nem nagy élvezet a kátyújárás. Meglepődtem, hogy milyen jól viszi a 78 kilós karosszériát az a kevéske lóerő; kifejezetten virgoncnak érződik, és így bejáratós üzemben is könnyedén elérhetném vele a 40 km/h-s tempót, ha nem óvnám. Most az idő már nem engedi meg a hosszabb motorozást, de ha süt a nap, nem zavar a metsző hideg sem: kimegyek néhány körre, hogy élvezkedjek vele.

Műszaki adatok - Lambretta J 50 Special (1970)

Motor: egyhengeres, levegőhűtéses, kétütemű benzinmotor hátul beépítve. Dell'Orto SHB 18/12 karburátor. Tranzisztoros gyújtás, 6V-os elektromos rendszer. Papír légszűrő. Üzemanyag: 1:50-es keverékbenzin. Hengerűrtartalom: 49,8 cm3. Teljesítmény: 1,47 LE, 4500/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, bovdenes működtetésű kézi kuplung és váltókar.

Felfüggesztés: Elöl tekercsrugós lengővilla, hátul a motor/váltó egységgel egybeépített lengőkar tekercsrugó és olajos lengéscsillapító. Elöl-hátul dobfék.

Felépítmény: Önhordó, préselt acéllemez karosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 1690 x 630 x 1030 mm. Üzemanyagtartály: 6,4 l. Saját tömeg: 78 kg. Gumiméret: 3.00 x 10.

Végsebesség: 40 km/óra. Átlagfogyasztás: 1,58 l/ 100 km.

Forrás: Retro Mobil