Buda még dugóban áll, de nem volt alternatívánk

Szeneczey Balázs
Budapest, 2014. november 14. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes a budapesti trolibuszbeszerzésről szóló szerződés aláírásán a Főpolgármesteri Hivatalban 2014. november 14-én. MTI Fotó: Mohai Balázs
Vágólapra másolva!
Épülő fonódó villamoshálózat, sok-sok hiányzó alternatív útvonal és egy természeti csapás okozta azt, hogy szeptemberre Buda forgalma dugóban áll, különösen észak-dél irányban. Dr. Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes elmondja, mikor érnek véget a megpróbáltatások, miért kellett egyszerre ennyi beruházást elindítani, és mi várható a jövőben.
Vágólapra másolva!
  • Szeptember végén járható lesz a budai alsó rakpart és a Szépvölgyi út
  • Év végére befejeződik a budai fonódó villamoshálózat építése
  • A BKK is elégedetlen a kivitelezők sávelhúzásaival
  • Nemsokára munkálatok kezdődnek az Árpád hídon
  • Újabb bevezető utak kijelzőin olvashatjuk le a menetidőket

Mikor szabadul meg a főváros az építkezésektől és a dugóktól?

Több évtizedes tapasztalat, hogy a legnagyobb sokkot mindig az őszi iskolakezdés növekvő forgalma váltja ki, ezért múlt héten nem kezdődtek új munkálatok. Ugyanakkor a hétvégén több kisebb hatású (a mostani korlátozásoktól független) útfelújítás, csomópont-átépítés elkezdődött.

Ezek a korlátozások teljesen csak 2016. I. negyedévben szűnnek meg, de addig is folyamatosan csökken a mértékük, ahogy a készültségi fok alapján egy-egy területet visszakap a forgalom.

Szeneczey Balázs szerint év végéig fokozatosan nyitják meg az építési területeket a forgalom előtt Forrás: MTI/Mohai Balázs

Szeptember 3-án véget ért a Margit hídnál a Margit körút felé a sávszűkület, ez javított a helyzeten. A hónap végéig megszűnik a budai alsó rakpart forgalomkorlátozása és a Szépvölgyi út Bécsi úti lezárása is, e két változás is segít majd Buda közlekedésében.

Lesz-e még egyszer ekkora káosz, mint idén? Mire készüljenek az autósok rövid és hosszú távon?

A szeptemberre kialakult helyzet két alapvető okra vezethető vissza: egyrészt a korlátozások többsége Buda centrumában történik, ahol nincsenek alternatív útvonalak. Ezek az építkezések mind a budai fonódó villamos építéséhez kapcsolódnak.

Hasonló léptékű rekonstrukcióra a jövőben is szükség lesz a budapesti infrastruktúra fejlesztéséhez és állagmegóvásához, de a következő években forgalmi szempontból kevésbé érzékeny területeken várhatóak a munkák.

Hatalmas dugók szoktak kialakulni a Budaörsi úton és az M1-M7 bevezetőn, a sárgával elterelt sávok sokszor szűkek, és nem egyértelmű a nyomvonaluk Forrás: Bodács Károly

Dugóban araszolva nyilván mindenkiben felmerült már a kérdés: mi alapján ütemezi a főváros a fő közlekedési folyosóit is érintő munkálatokat?

Részben a rekonstrukciós igények, részben a rendelkező források alapján szervezzük. Ne feledjük, az EU-s finanszírozások esetében a munkák átütemezése forrásvesztéssel járhat. (A fonódó villamoshálózat összköltsége 17,6 milliárd forint, és a 2007–2014-es uniós költségvetési ciklusban kaptunk rá támogatást, legkésőbb 2016-ig el kell készülnie a beruházásnak - a szerk.).

Látnunk kell, hogy a mostani legkritikusabb munkák a térbeli tagoltság ellenére műszaki szempontból egy projekthez, a budai fonódó villamoshoz tartoznak.

Mely projekteknek kellett volna már befejeződniük? Okozhatnak a csúszások további nehézségeket az autósoknak?

A közlekedési projektek mindegyike a hatályos építési szerződés szerint zajlik, a véghatáridők az építési szezon alatt nem változtak. A belső ütemezésben az esőzések miatti károk felszámolása okozhatott csúszásokat, de a kivitelezőknek a véghatáridőre ezeket be kell hozniuk.

A Széll Kálmán téren a villamosok forgalma teljes körűen szintén decemberben indulhat majd el, a tér építése azonban jövő májusig fog tartani.

Sokszor mintha találomra helyeznék el a felfestéseket, szűkek az ideiglenes sávok, alig láthatóak a sárga csíkok, hiányos a tájékoztatás. Lehet ebben az ügyben tenni valamit?

Az ideiglenes forgalmi rendhez tartozó burkolati jelek, jelzőtáblák kivitelezésébe sajnos sok hiba csúszik a kivitelezők részéről. Ezek javítására a BKK munkatársai kiemelt figyelmet fordítanak. A munkákat szükséges közúti jelzőtáblákkal is előre jelezni, de nagyon kevés olyan korlátozás van, ahol egyértelmű, dedikált terelőút jelölhető ki. Sokszor a környék eleve túlterhelt útjait kell használni.

A városvezetés az uniós finanszírozás miatt ütemezte így a villamosvonalak építését és az útfelújításokat Forrás: MTI/Marjai János

Egyértelmű, hogy a jövő az online útvonaltervező alkalmazásoké, ezek az aktuális forgalmi viszonyokhoz alkalmazkodva ajánlanak alternatívákat. Érdemes figyelni a BKK útfelújításokról szóló tájékoztatóját és a BKK Infót, ezek mind a közúti, mind a közösségi közlekedési változásairól naprakész információt adnak.

Útfelújításoknál ideiglenes felüljárókon zavartalanul haladhatna a forgalom, alatta pedig hatékony munkát lehetne végezni. Megvizsgálták már ennek a lehetőségét?

A közúti terhelést elbíró felüljárók építése idő- és forrásigényes beruházás. Sosem találkoztam olyan fővárosi beavatkozással, ahol ideiglenes felüljáró alkalmazható lett volna. Kisebb munkaárkok ideiglenes lefedésére viszont rendszeresen használunk nagy teherviselésű provizóriumokat.

A 2000-es években került sor az Árpád híd egyes dilatációinak javítására, ezeket lépésben járható provizóriumokkal fedték le - hatalmas torlódásokat okozva.

de most a dugók elkerülése érdekében Magyarországon először új típusú fedőelemeket fogunk alkalmazni.

Ezeket felhajtva éjszaka és hétvégén sávszámcsökkentés mellett lehet dolgozni, a nappali forgalomnál pedig minden sávot meg lehet nyitni a forgalom előtt, elegendő 50 km/h-s sebességkorlátozást bevezetni.

Jövőre megszűnik a dugó a Bem rakpartnál, de az új villamossín miatt kevesebb lesz a parkolóhely a környéken. Tömegközlekedéssel viszont sokkal gyorsabban járható lesz Buda Forrás: Bodács Károly

Egyre több belvárosi csomópontban jelenik meg az élő forgalmi helyzetet mutató pontmátrixkijelző. Milyen adatokból dolgoznak ezek, lesz folytatás?

Ezeket a VJT-ket (változtatható kijelzőjű jelzőtáblákat) eddig a nagy forgalmú bevezető utakon helyeztük ki.

A kijelzők esetenként a közösségi közlekedési eszközökkel várható menetidőt, illetve a közelben található P+R parkoló szabad férőhelyeinek számát is megjelenítik. Idén adtunk át a Ferihegyi gyorsforgalmi úton és Hűvösvölgy központjában egy-egy újabbat, a jövő évi tervek között pedig szerepel egy további VJT beüzemelése az M3 fővárosi bevezető szakaszán.

Számos világváros javában szedi már a dugódíjat, amiről évek óta annyit tudunk csak, hogy Budapesten is lesz. Lehet már tudni valamit a részletekről?

A dugódíjat néhány helyen valóban bevezették már. Budapest egyelőre nem hozott olyan döntést, ami pontos dátumot, díjat, övezethatárt tartalmazna.