Veszélyesek lehetnek a használtan vett abroncsok

autógumi
Vágólapra másolva!
32 próbavásárlásból egy hibátlant sem sikerült kifogni.
Vágólapra másolva!

A Continental egyik tavalyi kutatása szerint nagy veszélyt jelenthetnek az interneten vett használt abroncsok. A vállalat szakértői a tesztekhez az egyik legnépszerűbb aukciós oldalon 32 eltérő méretű, különböző márkájú, felnire szerelt téli gumiabroncsot vásároltak, amelyeket később alaposan megvizsgáltak.

A legfiatalabb abroncsokat is 2011-ben gyártották, de előkerült egy 27 éves, azaz 1987-ben készült példány is. Volt olyan abroncs, amelyben egy szög rejtőzött, de találtak még repedezett futófelületeket, durván horzsolt peremeket, valamint egészen a szövetvázig hatoló lyukakat. Az abroncsok egy részén kopott volt a futófelület középső része, vágásokat, illetve deformálódásokat találtak az oldalfalon, de a nagy fékezésekre utaló ellaposodott felületek sem voltak ritkák.

Mikor kell lecserélni az abroncsokat?

1. A téli gumiabroncsoknál 4, míg a nyári szettek esetén 3 mm-nél kisebb profilmélységnél már érdemes feltérképezni a kínálatot, megrendelni az új abroncsokat, és bejelentkezni egy szervizbe. A profilmélységet a barázdák legmélyebb pontján kell mérni. Az abroncsokat kettesével vagy négyesével cseréljük: egy tengelyre mindig azonos méretű, márkájú, jelzésű és szerkezetű abroncsok kerüljenek. Kifejezetten veszélyes megoldás, ha az egyik tönkrement abroncsot huzamosabb ideig a csomagtartó mélyéről előbányászott pótkerékkel kívánjuk pótolni: a vegyes abroncsokkal szerelt autó irányíthatósága kiszámíthatatlanná válhat.

2. Ha sérült az abroncs, még lehet, hogy javítható, de erről szakembernek kell döntenie. A szálszakadt gumiabroncs külsőleg mindössze egy alig észrevehető, diónyi dudorral jelzi a hibát, de ezt az abroncsot azonnal le kell cserélni. A defektek egy része jó eséllyel javítható, de a defektjavító spay-vel újra üzemkész állapotba hozott abroncsot csak néhány tíz kilométeren keresztül és általában maximum 80 km/h-s sebességgel használhatjuk.

3. Ha a futófelületen mélyedéseket és domborulatokat látunk, vagy szokatlan módon, egyenetlenül kopik a futófelület, esetleg repedésre bukkanunk, érdemes ellátogatni egy műhelybe: a szerelő tudja megállapítani, hogy a kerekek kiegyensúlyozatlansága vagy a felfüggesztés, a lengéscsillapítók, esetleg a kormányrendszer kopott alkatrészei okozzák-e a bajt, és hogy használhatók-e még az abroncsok.

4. Az abroncsok élettartama alapvetően kb. 10 év, de a tényleges öregedés, elhasználódás függ a tárolástól, a használattól, a fel- és leszerelés szakszerűségétől, a vezetési stílustól, a megfelelő nyomástól és az autó teljesítményétől. Az abroncsok szakszerű tárolás esetén három évig új gyártásúnak, öt évig újnak minősülnek. A gumiabroncsok oldalán található DOT-jelölés mögött lévő számsorból kiderül a gyártási idő: az utolsó négyből az első két szám a gyártás hete, az utolsó kettő pedig az évet jelöli. Ha tíz évnél régebbi jelölést találunk, elővigyázatosságból cseréljük le az abroncsokat, beleértve a pótkereket is, még akkor is, ha használhatónak néznek ki, és még nem érték el az előírt kopáshatárt.

Az abroncsok emellett fel is voltak keményedve, holott a téli keverékek lényege a rugalmasság lenne. Egy új abroncs keménységi együtthatója (Sh-érték) általában 58-63 Sh közé esik, az interneten vásárolt abroncsok átlagos keménysége azonban 80 Sh közelében volt. Ennél még a nyári abroncsok Sh-értéke is alacsonyabb, 75-78 közelében mozog.

Szakértők szerint a használt abroncsok sérülései a legtöbb esetben rejtve maradnak a szakavatatlan szemek előtt, ezért ha valaki feltétlenül használt abroncsot szeretne vásárolni, kizárólag megbízható kereskedőhöz szabad fordulnia.