Rejtélyes fények a műszerfalon

Az Audi 2014-es automatizált A7-esének műszerfala
Az Audi 2014-es automatizált A7-esének műszerfala
Vágólapra másolva!
Sokan észre sem veszik, ha az autójuk már hetek óta segítségért könyörög, pedig egy időben megjavított hibával akár több százezret is spórolhatunk. Összegyűjtöttük a műszerfalon leggyakrabban kigyulladó jelzéseket.
Vágólapra másolva!

Az autók egyre bonyolultabb és összetettebb műszaki megoldásaival együtt a hibalehetőségek száma is arányosan nő, amelyekre sok esetben maga az autó hívja fel a figyelmünket, csak tudni kell olvasni a műszerfalon világító jelekből. Az autósok dolgát nem könnyíti meg, hogy bár rengeteg egyezményes jel van az autóiparban, sok lámpácska márkaspecifikus, amelyek jelentését csak az Egri csillagok vastagságúra hízott használati utasításból lehet kikeresni. Érdemes erre időt fordítani, mert ha nem vesszük észre, vagy - rosszabb esetben - nem foglalkozunk a műszerfalon világító jelzések okával, nem csak az autónk, de saját magunk épségét is kockáztatjuk.

Sok új autóban már nincs is hagyományos műszerfal, hanem egy nagy képernyő mutat mindent. Így már van elég hely kiírni, hogy mi a gond, de a piktogramokat ebben az esetben is megtartották a gyártók Forrás: Audi

Már a felvillanó szín is beszédes

Mielőtt belevágnánk a rejtvényfejtésbe, érdemes főszabályként megjegyezni, hogy a piros jelzéseket kell a legkomolyabban venni, mert ezek súlyos műszaki meghibásodáshoz vezető okokat (pl. alacsony olajnyomás), vagy biztonsági problémát (pl. légzsákhiba) jelenthetnek. A sárga különböző árnyalataiban virító jelzések általában olyan dolgok miatt villannak fel, amelyek miatt érdemes mihamarabb szervizbe mennünk (pl. vészesen kopó fékbetétek), míg a zöld és kék lámpák csupán információkat adnak a rendszer működéséről (távolsági fény, index). Természetesen lehetnek kivételek, például sárgán jelezhet a műszerfalon, ha bekapcsoljuk a ködlámpát, szintén sárgán világít a dízelek izzítás-jelzője, és a menetstabilizátor működését is egy sárga szimbólum villogása mutatja. Mivel az autógyárak egyre több és nagyobb kijelzőt helyeznek el a műszerfalon, így sok esetben már nem is szorulnak egy aprócska szimbólum villogtatására, hanem ehelyett egyszerűen kiírják, hogy mi a gond, vagy mire van szükség, például fogyóban az ablakmosó folyadék. Ezzel akkor lehet gond, ha az autó esetleg magyarul, a tulajdonos meg angolul nem tud.

Ahogy a fenti képből látszik, elég sok jelzéssel találkozhatunk egy autó műszerfalán. A gond akkor van, ha a motor elindítása után valamelyik nem alszik el, vagy felvillan Forrás: Britannia Insurance

Jelmagyarázat a fenti képhez: 1. Első ködlámpa bekapcsolva; 2. Szervokormány hiba; 3. Hátsó ködlámpa bekapcsolva; 4. Alacsony ablakmosószint; 5. Kopott fékbetét; 6. Tempomat bekapcsolva; 7. Irányjelző; 8. Eső- és fényszenzor; 9. Téli üzemmód; 10. Információmegjelenítés; 11. Izzítás folyamatban (dízel), ha nem alszik el pár másodperc után, akkor viszont a rendszer hibáját jelezheti; 12. Fagyveszély; 13. Gyújtáskapcsoló figyelmeztetés; 14. A kulcs nincs az autóban; 15. Távirányítós kulcs akkutöltése alacsony; 16. Közeli járműre való figyelmeztetés; 17. Kuplungot megnyomni; 18. Fékpedált megnyomni; 19. Kormányzár figyelmeztetés; 20. Reflektor felkapcsolva; 21. Alacsony guminyomás; 22. Oldalfény; 23. Külső izzóhiba; 24. Féklámpahiba; 25. Részecskeszűrő figyelmeztetés (dízel); 26. Vonóhorog-figyelmeztetés; 27. Légrugó hibája; 28. Figyelmeztetés sávelhagyásra; 29. Katalizátorhiba; 30. Biztonsági öv nincs becsatolva; 31. Elektromos rögzítőfék aktív; 32. Akkumulátor-/generátorhiba; 33. Parkolóasszisztens bekapcsolva; 34. Szerviz szükséges; 35. Adaptív világítás; 36. Fényszóró-hatótávolság vezérlés; 37. Hátsó szpojlerhiba; 38. Tetőmechanizmus hiba (kabrió); 39. Légzsákhiba; 40. Kézi rögzítőfék; 41. Víz az üzemanyagszűrőben; 42. Légzsák kikapcsolva; 43. Műszaki hiba; 44. Tompított fényszóró felkapcsolva; 45. Szennyezett légszűrő; 46. Gazdaságos üzemmód bekapcsolva; 47. Lejtmenet asszisztens bekapcsolva; 48. Túlmelegedett és/vagy kevés hűtőfolyadék; 49. ABS-hiba; 50. Szennyezett üzemanyagszűrő; 51. Ajtó nyitva; 52. Motorháztető nyitva; 53. Alacsony üzemanyagszint; 54. Automatasebességváltó-hiba; 55. Sebességhatároló bekapcsolva; 56. Lengéscsillapító-hiba; 57. Alacsony olajnyomás; 58. Szélvédő-párátlanítás; 59. Csomagtartó nyitva; 60. Menetstabilizáló kikapcsolva; 61. Esőszenzor; 62. Motorhiba; 63. Hátsó ablakfűtés; 64. Automata ablaktörlő aktív

És akkor nézzük a leggyakoribb jelzések részletesebb okait!

Ha ezt látjuk, rendszerint az olajszinttel vannak gondok Forrás: Audi

A kis kanna valamilyen, olajjal kapcsolatos problémát jelez, ami leggyakrabban az alacsony olajszint és olajnyomás miatt van. Sok esetben az alacsony olajszintet a fenti ábra jelzi, míg az olajnyomás-problémára csak egy kanna hívja fel a figyelmet. Sajnos, sok autóban csak akkor jelenik meg, amikor tulajdonképpen már késő, és a túl alacsony olajszint miatt leesik az olajnyomás, ezért ha ezt a jelet látjuk, célszerű azonnal megállni és utántölteni az olajat, ellenkező esetben lehet, hogy az autó nem bírja ki a szervizig. A fenti rémálmot elkerülendő célszerű gyakrabban ellenőrizni az olajszintet, pláne, ha tudjuk, hogy kedvencünk szeret csipegetni belőle.

Sokszor csak a motor körvonala, néha felirattal, más esetben csak a check engine felirat jelenik meg a műszerfalon típustól függően Forrás: Origo

A jó öreg "check engine" lámpát (bizonyos típusoknál csak feliratot) sokan ismerik, ugyanis a leggyakrabban talán ezzel a jelzéssel találkozhatunk. Ennek oka, hogy nem egy konkrét hibát, hanem a motor működésére kiható problémák egész sorát jelezheti, emiatt sokszor párban villan fel egy másik jellel (pl. alapjárati problémával), ami adhat némi támpontot. Ha megjelenik a műszerfalon, és egy újraindítás után sem alszik el, célszerű felkeresni egy szakszervizt, ahol diagnosztikai eszközökkel már kinyerhető a részletesebb hibakód, és ezzel együtt jó eséllyel a baj pontos forrása. Ez lehet egy gyengélkedő Lambda-szonda, légtömegmérő, de akár rosszabb minőségű üzemanyag miatt is megjelenhet a jel.

Ha ez megjelenik a műszefalon, álljunk félre, és ne várjuk meg a motorháztető alól előgomolygó füstöt! Forrás: Audi

Sok mai autóból kispórolják a hűtővíz hőfokát jelző mutatót, amit két kis lámpával helyettesítenek. Elindulás után kékkel világít a fenti jel, ami csak néhány perc után alszik ki, amikor a hűtőfolyadék már elérte az optimális hőfokát (csak megjegyzésként: nagyon ezután se tapossuk az autónknak, mert a hűtővíz ugyan hamar felmelegedhet, de a lényeg az olaj, ami lassabban melegszik). A rossz hír a fenti, piros jel felgyulladása, mert ez azt jelzi, hogy túlmelegedett a víz, és vele együtt a motor. Ilyenkor álljunk félre mihamarabb, hogy ne főzzük meg a motort, és ellenőrizzük a hűtővíz mennyiségét anélkül, hogy leforráznánk magunkat. Ha már elindulás után közvetlenül elkezd világítani a piros lámpa, az azt jelezheti, hogy kevés a hűtővíz, ekkor is ellenőrizzük, és pótoljuk, amilyen gyorsan csak lehet.

Nem véletlenül hasonlít egy akkumulátorra, arrafelé lesznek a gondok... Forrás: Audi

Probléma az áramellátással. A legtöbbször a generátor kidőlését jelzi, amely már nem képes tölteni az akkumulátort, de az is lehet, hogy pont az akksi járja a végét, esetleg zárlatos valahol a rendszer. Bizonyos típusoknál azt is jelezheti, hogy elszakadt az az ékszíj, amely a generátort pörgeti, a lényeg az, hogy nincs megfelelő töltés, így ezt a gondot is sürgősen orvosolni kell.

Nem érdemes sokáig nézegetni ezt a kis jelet a műszerfalon Forrás: Audi

Akárcsak a check engine jel, a fenti szimbólum is ismerős lehet sok autósnak. Megjelenése a műszerfalon azt jelenti, hogy a fékbetéteink a végüket járják, ideje cserélni. Természetesen van némi ráhagyás a felvillanás és a betétek vége között, de nem érdemes sokáig húzni és megvárni, amíg a teljesen elkopott betétek jól hallhatóan belemarnak a tárcsába, mert ekkor már nem csak a fékhatás csökken drámaian, hanem jó eséllyel a féktárcsáinkat is tönkretesszük, ami jelentősen növeli a számla végösszegét.

A képen egy lapos autógumi keresztmetszetét kéne felismerni Forrás: Audi

Az alacsony guminyomásra figyelmeztető jelzés valóban nem túl egyértelmű, nem csoda, hogy sokan nem ismerik fel. A teendő: megállni az első benzinkútnál, és ellenőrizni mind a négy abroncs nyomását. Ha fújás után nem sokkal újra felvillan, defektes lehet az egyik gumi, de akkor is "kiakadhatnak" a szenzorok, ha a gyáritól eltérű méretű abroncsot rakatunk fel, de ezen a szervizekben könnyen tudnak segíteni

A mini szökőkút is gyakori látvány Forrás: Origo

Ez az apró kis szökőkút nem azt jelzi, hogy autónk inkontinencia-gondokkal küszködne, sokkal inkább folyadékhiányban szenved, mégpedig az ablakmosó mennyiségének vészes megcsappanását jelzi. Ha ezt látjuk, célszerű (az évszaknak megfelelő) ablakmosó-folyadékkal feltölteni a tartályt. Mivel a motorháztetőt felnyitva látszólag elég sok helyre lehet ablakmosót töltögetni, a gyártók ugyanezt a szimbólumot rakják a mosófolyadék tartályának kupakjára is.