A szükséges jó - Chevrolet Cruze kombi-menetpróba

Chevrolet Cruze SW
Vágólapra másolva!
Az Opel Astra árnyékában a Cruze eddig kénytelen volt beérni néhány régimódi hajtáslánccal. Ennek mostantól vége, a modellfrissítéssel nem csupán a kombi karosszéria, hanem az 1,4-es turbós benzines és az 1,7-es dízel is megérkezett. A szívátültetésen átesett Chevrolet végre olyan jól megy, ahogy kinéz, a műtét költségeit szerencsére nem a vevőnek kell megfizetnie.
Vágólapra másolva!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az új motorokkal és a kombi karosszériával minden eddiginél jobb vétel lesz a Cruze
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

2009-ben a Chevrolet jól lerázta magáról a használt kocsik minőségével és presztízsével küszködő Daewoo örökségét, amikor piacra dobta világautónak szánt alsó-középkategóriását. A Cruze háromszor okozott meglepetést: egyszer, amikor megláttuk szokatlanul dögös külsejét, másodszor, amikor beültünk otthonos utasterébe és harmadszor, amikor rájöttünk, hogy egyik hajtáslánca sem az igazi. Az Opeltől származó régi blokkok lomhák és iszákosak voltak, nem jöttek ki jól az ötfokozatú kézi váltóval sem, nem is beszélve az automatáról.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Modern és mutatós az SW feneke, passzol a vagány orrához

Minden közvetlen konkurensénél vonzóbb volt a Cruze, de a GM nem akarta ugyanazt a hibát elkövetni, mint a Volkswagen a Skodával. El akarta kerülni, hogy a Chevrolet az Opel fejére nőjön, ezért mostohagyerekként kezelte a jobbat érdemlő kompaktot. Meg is tehette, mert így is jó vételnek számított. 1,3 millió fogyott belőle világszerte, jelenleg a márka legnépszerűbb modellje. Három év után megérdemelte a szokásos félidős frissítést, most már előhúzhatták a kalapból az Opelekben bejáratott fejlesztéseket.

Nézze meg a Chevrolet Cruze SW gyári filmjét!

A legnagyobb dobás az 1,4-es turbómotor 140 lóerős változata, amely még a Zafira orrában is meggyőző, de az egyre magasabb gázolajárak ellenére nagy szükség volt a jó öreg 1,7-es dízelre is, hiszen egy öngyújtós motor még mindig kézenfekvő választás egy családi utazóautóhoz. Mert a Cruze mostantól kombi változatban is kapható. Az SW, vagyis Station Wagon kivitel nem csak a legpraktikusabb, de a legszebb is a háromtagú kínálatban. Formája modern és harmonikus, kívülről az Astra vagy a Golf puttonyos változata sem sokkal különb nála.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A megváltozott lökhárítóról lehet felismerni a modellfrissített Cruze-t

Belülről sem, hiszen eddig is hívogató utastere volt a Cruze egyik vonzereje. Ezt a belsőt annak idején annyira eltalálták a textilbetétekkel feldobott műszerfallal és a nagyszerű vezetési pozícióval, hogy a modellfrissítésnél is kitartottak mellette, pusztán a burkolatokkal játszottak egy kicsit. Igényesebb, szálcsiszolt alumíniumra emlékeztető texturát kapott a kijelző és a levegőbeömlő környéke, valamint - nagyon retrós - barna kárpitozással is meg lehet rendelni. Egy meglepetéssel mégis készült a szórakoztatóelektronikai részleg.

Forrás: Chevrolet
Okos telefonokkal, iPod-dal és iPad-ekkel is kommunikál a MyLink rendszer
(Nézze meg a Cruze gyári fotógalériáját. Kattintson a képre!)

Megjelent a kínálatban a MyLink fedélzeti rendszer, ezen keresztül szót ért az okos telefonokkal, iPod-dal és iPad-ekkel is, melyeket USB-n, Bluetooth-on vagy vonalbemeneten keresztül lehet csatlakoztatni. Hétcolos, színes érintőképernyőjén keresztül kezeli a képeket, zenéket, videókat tartalmazó mappákat, megnyitja a telefonkönyvet, és ki is hangosítja a hívásokat a hat hangszóró segítségével. A szokásos funkciókat a kormányról is vezérelhetjük, az LG gyártmányú kijelző navigációnak és tolatókamerának is használható.

Forrás: Chevrolet
Csak a MyLink-es autók kapnak új műszerfalat, a kijelző és a rekesz is lejjebb csúszik

A modern kütyüvel felszerelt autókban egy kicsit átalakul a középkonzol, a kijelző lejjebb kerül a felső tároló-rekesszel együtt, mert abba rejtik a csatlakozókat. Élőben még nem láttuk a MyLinket, mert az előszériás tesztautók többsége már akkor kész volt, amikor a rendszert még csak finomhangolták. Inkább a kombi karosszériát nézegettük és egye jobban sajnáltuk, hogy eddig kimaradt a választékból. Gömbölyded hátsóját nagyon szépen alakították ki, senki sem hinné, hogy nem az orrával együtt tervezték.

Forrás: Chevrolet
Jól áll neki a kölni dóm, egyszerre amerikai, európai és ázsiai a formája

Stílusában emlékeztet egy kicsit az Astra Sports Tourerre, ennek is hagyományosan nyílik a csomagtartója kettészelve a lámpákat. Nem hittem benne, hogy lehet olyan autót rajzolni, amely egyszerre felel meg az európai, az amerikai és az ázsiai ízlésnek, de a Cruze keményen megcáfolt. Van benne egy kis koreai kispolgáriság, az orra nagyon amerikai, a háta pedig összeszedett német stílusról árulkodik. Nem hiába tervezték helyben, abban az országban, ahol a kombi nemzeti védjegynek számít.

Fotó: Balogh Bence [origo]
500 literes a csomagtér, pontosan akkora, mint az Astra Sports Toureré

A Cruze védjegye viszont a látványos formaterv, ezt sem akarták elrontani, ezért a sportos kombikról vettek példát. A tetőívet meredeken megdöntötték, ami általában nem tesz jót a pakolhatóságnak, de az SW csomagtartója így is jó nagy, 500-ról 1478 literre bővíthető, ami szinte megegyezik az Astra (500-1550) vagy a Golf (505-1495) számaival és jóval nagyobb, mint az előd Lacettié (400-1410). A kilincsért nem kell mélyre hajolni, az ajtó magasra nyílik, a perem alacsony, süppedős kárpit védi a táskákat, alatta rekeszes tálcát alakítottak ki.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Mutatósabb az átlagnál, de könnyű elvegyülni vele a tömegben

Kicsi hátsó ablaka kívülről is feltűnő, de belülről hiányzik igazán a jó kilátás, amit - akárcsak a többi, modern kombinál - a Cruze-ban is radarral és kamerával ellensúlyoztak. Ennyi kellemetlenséget érdemes elfogadni, mert nem csak a raktérben, hanem a hátsó sorban is érezhető a kombiság minden előnye. Bár eddig is megfelelő volt a térkínálat, a magasabbak örülhetnek, mert a hosszan hátrafutó tető miatt nagyobb lett a fejtér. De elég az ücsörgésből, gyerünk a kormány mögé, lássuk, mit tud a turbós Cruze!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Végre megkapta az Opel 1,4-es turbómotorját és olyan jól megy, ahogy kinéz

A kulcsot elfelejthetem, ide is betört a gombos indítás, melyre ebben az autóban is nagyjából akkora szükség van, mint a Suzuki Swiftben, de érthető, hogy három év után is frissnek szeretne látszani. A kütyüknél azonban többet ér az Opel turbómotorja és hatfokozatú kézi váltója. Ez a hajtáslánc igazi megváltás, a szúrós szemű Chevyvel végre dinamikusan is lehet autózni. Az erősebbik 1,4-es le sem tagadhatná, hogy feltöltésből nyeri 140 lóerejét, mindig hallható csöndes moraját aláfesti a turbó bíztató fütyülése, már 1800-tól remekül húz.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Egy árnyalatnyival komfortosabb lett a Cruze, pihentető vele az autózás

Hat fokozata miatt többet kell kapcsolgatni, de megéri, mert jól vannak kiosztva és a kissé bumszli kar is könnyedebben mozog, mint az Opelekben. Összességében véve az egész autó egy árnyalatnyival kifinomultabb és komfortosabb is lett. Kiderült, hogy a futóművében valóban vannak eddig kihasználatlan tartalékok, jól fekszik a kanyarokban és szépen rugózik, viszont Köln közelében titok maradt, hogy sikerült-e megszüntetni a futómű rázását. Ezt majd a hazai teszt során kiderítjük és pontos fogyasztást is mérünk.

Cikkajánló

Fotó: Lencsés Csaba [origo]

Forrás: [origo]

Fotó: Féjja Zsolt

Opel Astra Sports Tourer

Kia Cee'd SW

Volkswagen Golf Variant


A végsebesség kipróbálására persze csak itt volt lehetőségünk, azon az autópályán, ahol a Cobra 11 csapata szokott járőrözni, amikor éppen nem a produkció saját, 2,3 kilométeres aszfaltcsíkján törik rommá a szolgálati kocsikat. A 180 km/h-s utazótempót rezzenéstelenül viselte a Cruze, ilyenkor hatodikban 3500-at forog a főtengely, de becsületesen megfutotta az óra szerinti 210 km/h-t is. Ez a hatfokozatú váltóval felszabadított kétliteres dízelnek ugyan csuklóból ment, de az 1,4-es turbó nagyjából lefedi a Cruze teljes vevőkörének igényeit.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Együtt a család, szeptembertől a jó áron kínált kombi lesz a legjobb választás

Kedvezőbb fogyasztása miatt sikeres lehet a 130 lóerős 1,7-es dízel is, ezt sajnos nem sikerült próbakörre vinnünk, ezért hamarosan itthon teszteljük. Az átrajzolt első lökhárítóról felismerhető, modellfrissített Cruze a kombival együtt szeptemberben érkezik a hazai szalonokba. Jelenleg az 1,6-os ötajtós a legolcsóbb változat, a kombi felára minden konfigurációban 200 ezer forint lesz, tehát legolcsóbban 3 599 000 forintért lehet a miénk. Az 1,4-es turbós és az 1,7-es dízel felára még nem ismert, akárcsak a MyLink rendszeré, de annyi már biztos, hogy a Cruze jobb lett, mint valaha, a Kia Cee'd SW kifutása után a kombi pedig a kategória egyik legjobb vétele lesz.

Műszaki adatok - Chevrolet Cruze SW 1.4L Turbo

Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1364 cm3. Furat/löket: 72,5/82,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 103 kW (140 LE)/6000. Nyomaték: 200 Nm/1850-4900. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4675/1797/1521 mm. Tengelytáv: 2685 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1544/1558 mm. Tömeg: 1405 kg. Terhelhetőség: 535 kg. Csomagtartó térfogata: 500-1478 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,5 mp. Végsebesség: 200 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,7 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 134 g/km.