Ha a Golf kicsi, a Passat meg drága - Volkswagen Jetta 1.2 TSI teszt

Volkswagen Jetta
Vágólapra másolva!
A lépcsőshátú Golf visszatért, ezúttal Mexikóból importálják. Ismét Jettának hívják, majdnem akkora, mint a Passat, viszont milliókkal olcsóbb. Az 1,2-es alapmotorral teszteltük.
Vágólapra másolva!

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Elegáns, lapos és széles lett az új Jetta, még ha nem is túl merész a forma
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez?

A Jetta hagyományosan a Golf lépcsőshátú, négyajtós kiadása, bár ezt a típusú Volkswagent hívták már Ventónak és Borának is korábban. Ma már a gyártó a kommunikációjában nem igazán hangsúlyozza a Golf-rokonságot, inkább önálló modellként pozícionálják, ami a maga 4,64 méteres hosszával (elődjénél 9 centivel hosszabb) jól passzol a 4,2 méteres Golf és a 4,76 méteres Passat közé. Újdonság, hogy a Jetta legújabb generációját nem Németországban, hanem Mexikóban gyártják az új Beetle mellett Pueblában, a két típus a padlólemezen is osztozik. Kétféle kivitelben gyártják, az amerikai piacra szánt változatok öblösebb motorokat, olcsóbb belső anyagokat, puhábbra hangolt, hátul primitívebb futóművet, és hidraulikus szervokormányt kapnak.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A hátsó lámpák az Audi A4-esre emlékeztetnek, ami inkább a Jettára nézve kedvező

Külső

Bár műszakilag a Golfon alapul, meglepetésre egy közös karosszériaeleme sincs vele. Fényszórói a Polót, hátsó lámpái az Audi A4-est idézik, az összhatás amolyan konzervatívan elegáns. A tengelytávot is megnyújtották a Golf-Leon-Octavia családhoz képest, ami a lapos és jó arányérzékkel megrajzolt formának kifejezetten jót tett. Bár a Volkswagen formaterveiért már jó ideje az Alfa 156-os atya, Walter de'Silva felel, latinos zsenialitást kár keresni a Jetta külsejében, de minden vonal a helyén van, egyáltalán nem tűnik úgy, mintha egy ferdehátúból csak a szükség miatt képeztek volna szedánt, mint sok kisautó esetében.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A megfelelő oladlon a ködlámpák kanyarban felkapcsolódnak

Műszaki tartalom

Az utóbbi pár évben a Volkswagen-konszern nem csak ledolgozta a lemaradását a motortechnika terén, hanem kapásból az élmezőnybe ugrott. A Jettát is csak közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltésű motorokkal lehet kapni, függetlenül attól, hogy az benzines vagy dízel-e. Pár éve nehezen hittük volna, hogy egy 1,2-es hajszárítómotor vígan és erőlködés nélkül elmozgat egy közel 4,7 méteres, jól felszerelt szedánt, de az új Volkswagen Jettánál ez a helyzet. Erről főleg az 1500-as fordulatnál megjelenő 175 Nm-es nyomaték tehet, ettől gyorsul olyan könnyedén az Jetta, mintha egy jóféle 1,8-as szívómotor dolgozna az orrában, magas fordulaton viszont egy szívómotorral ellentétben nem ad többet. Átlagos igényekre bőven elegendő a 10,9 másodperces gyorsulás és a 190 km/órás végsebesség is. A kis motor - ha nem nyomjuk eszement módon - kis fogyasztást is jelent, városban hét, vegyesen hat literrel lehet járni.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Nem kell félni a kis mérettől, az 1,2 TSI elég ebbe a nagy autóba is

Vezetési élmény

Ez az, amit ebben az autóban kár keresni, inkább a csendes, komfortos, stresszmentes utazást kedvelőknek ajánlható. Az elektromos szervokormány elég közvetlen, és az erőszükséglete is jól eltalált, mégis, olyan kevés visszajelzést ad az útról, hogy semmi kedvünk gyorsan kanyarogni a Jettával. A hátul is többlengőkaros, igényes futómű a 16-os kerekekkel nagyon kellemes kompromisszum, még a nagyobb úthibákat is szépen kirugózza, de kanyarban sem billeg túlzottan a bódé. Ha túl gyorsan esünk be egy kanyarba, jóindulatúan alulkormányzott, ha az íven elvesszük a gázt vagy szándékosan provokálva ráhúzunk a kormányra, a nagy fenék szépen, kiszámíthatóan indul, el, ilyet a jóval rövidebb Golf nem csinál. Persze ettől a viselkedéstől nem kell tartani, mert a kikapcsolhatatlan ESP finoman, de határozottan fogja meg a kitörési kísérleteket. Precíz, és rövid úton jár a váltó, csak a finom mechanikai érzet hiányzik belőle; azt érezni, hogy műanyag pálcát mozgatunk a kulisszában, nem pedig fogaskerekeket teszünk odébb vele. A fék tökéletes, jól érezhető, mikor kezd el rendesen fogni, a mindössze 1227 kilogrammos tömeg meg sem kottyan neki.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Majdnem Golf. A műszerfal logikus és áttekinthető, de kevés benne a fantázia

Belső

Csak egy hajszálnyival rosszabb a minőségérzet, mint az alsó-középkategória etalonjának számító, német gyártású Golfban, ez a sok vakkapcsolónak, az egy-két pontatlan illesztésnek, és az ajtó tetején használt kopogós műanyagnak köszönhető. Minden kapcsoló ismerős, de a középkonzol nem teljesen olyan, mint a Golfban, ettől függetlenül a kissé komor, poroszos hangulat egyezik. Régen ültem olyan Volkswagenben, amiben az üléstámlát nem tekeréssel, hanem - amúgy japánosan - egy kar meghúzásával kellett állítani, ezt leszámítva sok meglepetést nem tartogatott belső.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
A Comfortline-hoz kényelmesebb ülések járnak. Meglepően puha a tömésük, a háttámla karos

Hátul olyan hatalmas a lábtér, mint a Passatban, csak a szélesség kisebb, emiatt három embernek csak feltételesen ajánlható itt egy hosszabb utazás. Hatalmas a távirányítóról is nyitható, 510 literes csomagtartó, de jó kérdés, hogy miért lett 15 literrel kisebb, mint az elődben. Az üléstámlákat elvileg hátul állva is le lehet hajtani, de fura módon a gombok meghúzására nem történik semmi, a tényleges ledöntéshez oda is kell sétálni.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Kétszer akkora itt a lábtér, mint például a régi Borában. Még legbeömlők is vannak

Felszereltség, ár

Az alap Trendline is tisztességesen fel van szerelve: manuális klíma, négy automata ablakemelő, hat légzsák, ESP, nyolchangszórós hifi kipipálva. Kis hiányérzetünk csak a miatt lehet, mert egy közel ötmilliós autóban nincs bőr a kormányon. Ehhez a 260 ezerrel drágább Comfortline-t - ilyen volt a tesztautó is - kell megvenni, ami még sok aprósággal tud többet az alapváltozatnál: automatikus a légkondicionálója, gerinctámaszos, és kényelmesebb a vezetőülése, krómozott a hűtőmaszkja, és van benne sebességtartó rendszer is.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Nagy a csomagtér, de kicsi a nyílása, és bővítéskor is csak szűk rés nyílik az utastér felé

A Jetta ezzel a motorral, alapfelszereltséggel éppen megáll ötmillió alatt, egészen pontosan 4,95 milliót kérnek érte. Hasonlóan erős motorral és felszereltséggel jelenleg az új Ford Focus szedán 5,19, a Mitsubishi Lancer 4,99, a Mazda3 szedán 4,29 (akciós ár), a Chevrolet Cruze 4,29, a Renault Fluence 3,69 millióba (szintén akciós) kerül. A konkurensekhez képest a Jetta tehát nem olcsó, de nem is a legdrágább, a Passat alapmodelljénél, az 1,4-es TSI-nél viszont szűk kétmillióval kerül kevesebbe, pedig alig kisebb nála.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Jól jönne a parkolóradar, de az még a csúcsfelszereltséhez is feláras, 143 ezer forint

Összegzés

A Jetta alapvetően azoknak a készül, akik a Volkswagen névhez társuló jó minőségérzetet, szolid kidolgozást és presztízst szeretnék megkapni, nagy csomagtartóra van szükségük, de nem engedhetnek meg maguknak egy Passatot. Ezek a vásárlók a gyár reményei szerint egyaránt lehetnek privát és céges, flottás ügyfelek is. Manapság viszonylag kevés alsó-középkategóriásból készül négyajtós változat, jelen pillanatban csak öt modellből áll a választék Ezek közül csak a hajszálnyival drágább új Focus jár olyan közel a prémiumautók minőségérzetéhez, mint a Jetta, de a Fordhoz sokkal több modern vezetéssegítő rendszer kapható, és vezetési élményben is többet nyújt. Aki Jettát vesz, az kimutatja, hogy a konzervatív értékek mellett kötelezi el magát, szereti a presztízst, odafigyel a költségekre (ezért nem vesz Passatot), de annyira azért mégsem garasoskodó, hogy a legolcsóbb ajánlatra csapjon le (azért nem vett Fluence-t).

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1197 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 77 kW (105 LE)/5000. Nyomaték: 175 Nm/1500-4000. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4644/1778/1482 mm. Tengelytáv: 2651 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1534/1532 mm. Tömeg: 1227 kg. Terhelhetőség: 573 kg. Csomagtartó térfogata: 510 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,9 mp. Végsebesség: 190 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,7 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 134 g/km.