Néma csend a BMW innovációs napon

Vágólapra másolva!
Itthon is kipróbálhattuk a BMW legújabb környezetkímélő modelljeit. Nem kell megijedni, a takarékosság jegyében történő fejlesztésekkel nem változott az autók hamisítatlan karaktere.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Hibridek és szimplán takarékos modellek mellett, normál 5-ösöket és Z4-est is hoztak
(Még több helyszíni fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A piaci elvárásokhoz igazodva, a BMW-nek egyre kisebb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású autókból kell kihoznia a megszokott vezetési élményt. Megtartva piacvezető pozíciójukat, mára sikerült száz kilométerenként 5,9 literre lenyomni autókínálatuk átlagfogyasztását. Már három éve része a fejlesztéseknek az EfficientDynamics irányvonal - amely az új autóik takarékosabb üzemre való optimalizálását jelenti - , középtávon ennek a hibrid technológiával való kiegészítését célozzák meg, míg hosszú távú terveik szerint a már 33 éves múltra visszatekintő CleanEnergy Hydrogen Programban született autókéhoz hasonló, hidrogéncellás technika jelenti az előrelépést. A szériaérett hidrogénhajtású 7-es BMW 250 kilométeres távot tehet meg hidrogénnel, és kétszer ennyit benzinnel. Mára teljesen biztonságos a periódusos rendszer első elemeként is ismert gáz tárolása, a hidrogénautó sorozatgyártásával a megfelelő töltőállomás-hálózat kiépítéséig kell még várni.

Az ActiveHybrid X6 xDrive50i: azért nem lett Prius

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Kívülről az egyedi szín és felnik, az apró hibrid-feliratok és a púpos motorháztető különbözteti meg a normál X6-ostól

Bár a hétfokozatú automata váltójával egybeépített, generátorként is működő, két elektromotorjával a hibrid X6-os akár tisztán elektromos módban is képes 60 km/órás sebességgel menni, azért nehéz eltekinteni a 407 lóerős V8-as jelenlététől. Aligha bólogatnának igenlően a koncepcióra a környezetvédő csoportok. Teljesen feltöltött állapotú akkumulátorral 2,5 kilométeren át veszélyesen halkan suhanhatunk, az elsősorban Amerikának szánt kupé-szabadidő-autó teljes hibrid változatával. Erre a 7-es hibrid változata nem képes, mert az csak enyhe (mild) hibrid, ott az elektromotorok nem tudnak önállóan hajtani. A tesztút során többször - az elindulásokon felül - kerültünk olyan forgalmi helyzetbe, hogy autónk tisztán elektromos üzemben működött, egyszer a benzinmotort is lekapcsolta. A rendszer előnyei inkább a városi araszoláskor mutatkoznak meg, ennek ellenére sikerült működéséről tapasztalatot szerezni.

Forrás: BMW
A gyári képek galériájához kattintson a képre!

Próbautunk során konvojban, a BMW Fahrer Training munkatársainak felvezetésével autóztunk, az útvonal adta lehetőségeket maximálisan kihasználva mutatták be az új autók dinamikai tulajdonságait. Állandó rádiókapcsolaton kaptuk az utasításokat és a rendszer működésre vonatkozó információkat, így egy lejtős szakaszon a mozgási energiából újratöltve az X6-os és a 7-es akkumulátorait, a maximális gyorsítást is kipróbálhattuk egy arra alkalmas szakaszon.

Forrás: BMW

A kettősüzemű aktív sebességváltó bonyolult szerkezet

A legmeghatározóbb élményem az ülésbe passzírozó gyorsulás mellett az elektromos üzemmód alatti csönd volt. Nem elég, hogy nem jár ilyenkor a benzinmotor, az akusztikai komforthoz a segédberendezések hangjának teljes kiszűrése is kell. Az ActiveHybrid X6-ban kellett rájöjjek, milyen hangosan nyelek, veszek levegőt, és hogy egy borostás arc megvakarása mekkora zajszennyezést is jelent. Menet közben egyébként az X6-tól elvárt szintet hozta a hibrid változat is. A Pest megyei országutak egyenetlenségeit hibátlanul eldolgozta a futómű, és lehetett vele tempósabban is kanyarodni, ami a 2,5 tonnás tömeg mellett szép eredmény. Hiába a 250 kilogrammos tömegnövekedés, az X6-os valószínűleg még hibridként is az egyik legsportosabb szabadidő-autó a piacon, bár terepre teljesen alkalmatlan.

Forrás: BMW

Analóg fogyasztásmérő helyett akkumulátor-töltöttségjelző került bele

Számoljunk egy kicsit! Van ugye egy kétturbós, 4,4 literes V8-asunk, mellé egy 91 és egy 86 lóerő leadására képes villanymotorunk. Szép is lenne, ha ezek teljesítményét csak úgy összeadhatnánk, de a rendszer komplikált felépítése miatt ennél jóval bonyolultabb a képlet - maximális teljesítménye 485 lóerőnek felel meg, ezzel a BMW gyártja a világ eddigi legerősebb hibrid autóját.

Forgatónyomatéka bődületes: 780 Nm, szabvány ciklusban, a lélektani határ alatti, 9,9 literes fogyasztást és 231 gramm per kilométeres szén-dioxid-kibocsátást ígérnek, ami jelentős csökkenés a sima benzinmotoros 12,8 literes átlagához és 299 g/km-es kibocsátásához képest. Sportcsomaggal 250, anélkül 236 kilométeres óránkénti sebességet tud, 5,6 másodperc alatt eléri a százas tempót, ami csak 0,2-vel rosszabb az xDrive50i értékénél.

Forrás: BMW

Száz litert vesz el a hibrid rendszer akkuja a csomagtérből, de így is 470 literes

Kívülről a motorházetető fenyegető kitüremkedése, a "powerdome" jelzi a hibrid hajtásláncot vezérlő elektronika meglétét. Az X6 esetében is csak a hibridekhez kérhető a speciális Bluewater kék fényezés, és a kis légellenállású, légcsavarra emlékeztető, ötküllős könnyűfém felnigarnitúra.

A sima benzinmotoros X6 xDrive50i alapára 24,299 millió forint, a hibrid felára - hiába csak 190 ezer forint a regisztrációs adója - jelentős: 29,790 millióba kerül a villanymotorokkal segített változat. Bár elsőre furcsának tűnik a nagy árkülönbség, mégis jól kitalált: árban és menetteljesítményeit tekintve is félúton van az M változat és a hagyományos benzines között. A BMW elmondhatja, hogy gyárt olyan luxusautót, amellyel, ha akarunk, akár spórolhatunk is az üzemanyagon, bár karaktere nem éppen erre sarkall.