Zónabővítés, áremelés - parkolási tervek Budapesten

Vágólapra másolva!
Emelkedő parkolási díjak, kiterjesztett fizető övezetek, a lakossági parkolóhelyek számának csökkentése, este nyolcig tartó fizetési kötelezettség, ugyanakkor türelmi idő a díjfizető autósokkal szemben - mások mellett ezek a változások várhatóak Budapest új parkolási stratégiájától. Az új rendszerről jövő csütörtökön dönt a Fővárosi Közgyűlés.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI

Öt perc türelmi időt kapnak az autójukból az automata felé igyekvő sofőrök


Átlagosan 27 százalékos áremelkedést hoz a Budapesten parkoló autósok számára a Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes, és az önkormányzati háttércég, a Parking Kft. által kidolgozott új parkolási rendszer. A jelenleg kissé kaotikus zónarendszert egygyűrűs rendszerré alakítanák át a tervezet szerint. Ennek lényege, hogy - néhány kivételtől eltekintve (például Margitsziget) - a belvárosban lenne a legdrágább a parkolás, onnan kifelé haladva pedig fokozatosan kevesebbet kérnének az autósoktól.

A parkolási díjakat az éppen aktuális BKV-jegyárakhoz kötnék. A centrumban két BKV-jegy ára lenne egy órányi parkolás, míg a rendszer szerinti külső gyűrűben egy jegy árának a fele. Jelenleg 290 forint egy BKV-jegy ára a fővárosban, ennek megfelelően a hat zóna közül a legdrágábban 580 forintot kellene az automatába dobni (a jelenlegi 430 forint helyett). Ez az összeg a Budai Várban parkolókra vonatkozna.

Növekvő árak és díjfizetési zónák

Kifelé haladva a zónák árai a következők: 435 forint/óra (jelenleg 345), 365 forint/óra (jelenleg 300), 290 forint/óra (265), 220 forint/óra (jelenleg is 220) és a legkülső területeken 145 forint/óra lenne az elképzelés szerint, a jelenlegi 115-130 forint helyett. "Sok kerület régóta markáns díjemelést szorgalmazott" - közölte Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes egy sajtóbeszélgetésen a díjemeléssel kapcsolatban. Az új tervezet szerint a bliccelők pótdíjait is jelentősen megemelnék.

Forrás: Fővárosi Önkormányzat

A tervezett hat fizetős zóna Budapest belső részén


A politikus szerint nem csak az áremelkedést, hanem a fizetős területek kiterjesztését is régóta szorgalmazza nála több budapesti kerület, így a II., a VIII. és a IX. kerület, míg a III. és a XXI. kerület új övezetek kijelölését kérte. További területbővítést jelent azoknak a fővárosi önkormányzati tulajdonú területeknek a díjfizetőssé tétele, amelyek ugyan a jelenlegi övezetek területén vannak, de most nincs díjfizetés (például a Moszkva tér, a Krisztina körút, vagy a Bartók Béla út, az Andrássy út külső szakasza vagy a Rottenbiller utca).

Szigorítják a lakossági engedélyeket

Hagyó Miklós szerint a jelenlegi parkolási rendszerben van arra is példa, hogy egy belvárosi lakás tulajdonosa nyolc személygépkocsira kap ingyenes parkolási engedélyt az adott kerületben. Az ilyen visszaéléseket akarják megszüntetni azzal, hogy a tervezet szerint a jövőben csak két darab engedélyt adnak ki egy-egy kerületi lakosnak, amelyből az első díjmentes, a második kedvezményes.

Légszennyezési szempontból mindenképpen kedvező változás lesz, hogy a második engedélyt meg is tagadhatja az önkormányzat, ha azt "súlyosan környezetszennyező" járműre kérik, de a károsanyag-kibocsátási határértéket nem részletezte Hagyó. Szintén pozitív változás lesz, hogy a lakossági engedélyek a jövőben - az árufuvarozás érdekében kijelölt kevés területtől eltekintve - a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületeken is érvényesek lesznek. Egy konkrét példa: az Andrássy úttól 20 méterre lakó, és a VI. kerületben "ingyen" (pontosan évi 2000 forintért) parkoló lakos jelenleg csak díjfizetés ellenében parkolhat az Andrássyn.

Kerékpár-kölcsönző rendszert terveznek

A Főpolgármesteri Hivatal felkérésére a Parking Kft. a Magyar Kerékpárosklubbal együttműködve egy budapesti kerékpár kölcsönző rendszer kiépítésén dolgozik. A jelenlegi elképzelések szerint ezer forintos éves regisztrációs díjért cserébe, egy csipet kapnának a rendszerbe belépők, akik dokkoló állomásokról tudnák elvinni a bringákat. A kerékpárokat első körben egy 6 négyzetkilométeres területen használhatnák, de ha népszerűvé válik a rendszer, akkor akár 23 négyzetkilométerre is ki lehet terjeszteni ezt a területet. A rendszer kidolgozói azt ígérik, hogy az Európa számos fővárosában már működő kölcsönzők tapasztalatait felhasználva például azt is meg tudják majd akadályozni, hogy tolvajok kezére kerüljenek a kerékpárok.