Műtárgyak és autószerű luxuscikkek - interjú a Rolls-Royce vezérigazgatójával

Vágólapra másolva!
A részben BMW-alkatrészekből készülő Rolls-Royce Ghost száz százalékig Rolls-Royce, és nem csak a Bentley Mulsanne, hanem jachtok és helikopterek is a konkurensei. Lehet belőle modellcsalád, bár még nem tervezik, és akár elektromos Rollsokat is építenek majd a cinizmussal teli Európának éppúgy, mint az optimista amerikaiaknak. Interjú Tom Purvesszel, a Rolls-Royce vezérigazgatójával.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Tom Purves vállalati autója egy BMW. Frankfurtban egy Ghostba ült be a kedvünkért


A Rolls-Royce sajtósa a Phantom Coupé-próbautam óta küldi nekem a sajtóközleményeket. Két hete azonban egy igazi levél érkezett tőle: arról érdeklődött, szeretnék-e interjút készíteni a cég vezérigazgatójával, Tom Purvesszel a Frankfurti Autószalonon. A skót Rolls-Royce-vezért főleg az új Ghostról kérdeztem, de arról is beszélt, milyen nehézségekbe ütközött a Mini amerikai bevezetésénél.

Tom Purves keretbe foglalta életét, hiszen első munkahelye is a crewe-i Rolls-Royce gyár volt, ahova 1967-ben állt be mérnökgyakornokként. Közel húsz évig volt a vállalatnál, és időközben felküzdötte magát a menedzsment szintjére, többek között az európai, az afrikai és a közel-keleti értékesítésért is ő felelt. 1985-ben vették fel a BMW-hez, ahol eleinte szintén értékesítési vezetőként dolgozott az Egyesült Királyságban, négy év múlva pedig már ő lett a szigetországban a márka első embere. Munkássága alatt elérte, hogy Nagy-Britannia vált a BMW második legnagyobb exportpiacává az Egyesült Államok után.

1996-ban már a Rover igazgatótanácsában találjuk, ő felügyelte a Rover, a Mini, a Land Rover globális értékesítését. Ezután ismét a Rover tulajdonosához, a BMW-hez került, de kontinenst váltott, és az Egyesült Államokban kezdett dolgozni. 1999-től 2008-ig tíz éven át a BMW USA elnökeként tevékenykedett, és ezalatt sikerült megdupláznia a német márka piaci részesedését. 2008-ban tért vissza Angliába, mert a BMW megbízta a Rolls-Royce cég vezetésével. Életrajzát elnézve aligha találhattak volna alkalmasabb embert a feladatra. Itt is sikert sikerre halmoz, tavaly például új értékesítési rekordot állított fel 1212 eladott autóval. Az interjúra a Ghost leleplezése után másfél órával, a Rolls-Royce stand hátuljában kialakított bőrfoteles szobában került sor.

Hogyan foglalná össze a Rolls-Royce márka lényegét, esszenciáját?

Kiváló autótervezési képesség, tökéletességre törekvés, a sikeresség szimbóluma, emellett az egyszerűség is fontos.

Fotó: Hajdú D. András [origo]


Mit gondol az új modellről, a Ghostról?

Nagyon izgatott vagyok, hogy egy vadonatúj modellt mutathattunk be a Frankfurti Autókiállításon. Annak idején a Phantommal új időszámítás kezdődött a cég történetében. Azt az autót úgy terveztük meg, hogy minden tekintetben a luxusautók hierarchiájának csúcsán helyezkedjen el. Hatalmas autó, megjelenése tekintélyt parancsoló. Méretei okán logikus lépés volt, hogy egy kisebb modellt is bevezessünk. A Ghost kisebb, mint a Phantom, de belül közel ugyanannyi helyet kínál (erről én is meggyőződhettem az interjú után - G. P.). Megjelenése kevésbé formális, agilitást tükröz. Ha a Phantom egy klasszikus szmoking, akkor a Ghost egy elegáns, jól szabott öltöny. Elárulhatom, hogy a komoly vételi szándékkal érdeklődők 85 százaléka még sohasem birtokolt Rolls-Royce-ot korábban, ami számunkra örömteli fejlemény. Már több mint ezer ilyen reménybeli vevőnk van, ami meghaladja előzetes elképzeléseinket.

Nem tartja furcsának, hogy a kisebb és olcsóbb modelljük az erősebb és gyorsabb is egyben? (Az 5,8 méteres Phantom 460 lóerős és 300 ezer fontba kerül, az 5,4 méteres Ghost 571 lóerős, és 165 ezer font az ára.)

Érthető, ha egyesek ezen csodálkoznak. A két modell karaktere azonban teljesen különböző. Olyan, mintha egy kisebb és erősebb csatahajót hasonlítanánk egy hadihajóhoz: az előbbi gyorsabb és erősebb is talán, a hadihajónak viszont más feladata van, pusztán a jelenlétével is tekintélyt teremt magának, bárhol járjon is a tengeren. A tradicionális vásárlóinknál a motor teljesítménye nem áll az első helyen a fontossági sorrendben. Új vevőket szólít meg a dinamikusabb és erősebb Ghost, azokat, akik egy műtárgy helyett inkább egy autószerűbb luxuscikket szeretnének vásárolni.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Hol fejlesztették ki a Ghostot? Németországban, a BMW-nél vagy a goodwoodi Rolls-Royce üzemben?

Mindkét helyen. A Ghost nyolcvan százalékban egyedi, Rolls-Royce tervezésű alkatrészekből áll, mindössze húsz százalék azon részegységek aránya, amelyek más modellekben is megtalálhatnak. Ez nem csak BMW-alkatrészeket jelent, vannak olyanok is, amelyeket neves autóipari beszállítóktól vásárolunk, és ezeket ők más márkáknak is szállítják. Az, hogy a BMW-csoport része vagyunk, komoly előnyt jelent számunkra. Használhatjuk a németek kutatás-fejlesztési kapacitását, ami főleg az aerodinamika, a biztonságtechnika és az elektronika terén jelent óriási segítséget. A Ghost elektronikai rendszere például nagyrészt megegyezik a 7-es BMW-ével, de belül ez egyáltalán nem látszik, mert minden kezelőszerv teljesen egyedi. Még a V12-es motor is nagyon hasonló, de a Ghostban tíz százalékkal nagyobb a hengerűrtartalma, mint a 760i-ben. Mi egy egyedi, száz százalékig Rolls-Royce modellt készítettünk úgy, hogy közben felhasználhattuk a BMW háttértechnológiáját hozzá.

Elképzelhető, hogy a Ghostból is komplett modellpaletta válik kupéval és kabrióval, mint a Phantomból?

A Ghost jelenleg csak négyajtósként létezik, ez volt az elsődleges tervünk vele, jelenleg még nem gondolkozunk a paletta bővítésén. De személy szerint el tudom képzelni, hogy egyszer majd kétajtós és lenyitható tetős változat is lesz belőle.