A magyar rali veteránjai az Expón

Vágólapra másolva!
Második alkalommal várja a látogatókat az Oldtimer Expo a Vasúttörténeti Parkban. Belekóstoltunk a nyitónap hangulatába, melynek fényét a magyar ralisport meghatározó alakjai növelték.
Vágólapra másolva!

Fotó: Póla Gergely

Gyakran így kerülnek elő a fészerből az oldtimerek. Az Expón persze tökéletes állapotú is van bőven
(Még több fotó az Oldtimer Expóról a galériában. Kattintson a képre!)


Ahogy az várható volt, a csarnokba lépőt az egyik fő attrakció, az angliai nagy vonatrablás kiagyalójának sportkocsija fogadja (a sztoriról részletesebben a beharangozóban írtunk). Az Austin-Healey 3000 biztonságos távolságban pihen a sötét erőket üldöző szuperhős, James Bond Citroën Kacsájától. Mindkét gép a volánját tekergető figura által vált híressé, és bár a 2CV közel sem olyan ritka látvány, mint a Healey, ez a példány legalább olyan különleges, mint a gengszter roadstere. Ennek oka, hogy a filmsztár Kacsa a Citroën gyári múzeumának tulajdona, és csak ideiglenesen, a kiállítás idején állomásozik hazánkban. A kocsi mellé egy képernyőt helyeztek, ezen folyamatosan vetítik a James Bond film szóban forgó jelenetét. A kis Citroënek egyébként külön teremben - és előtte, a fordítókorong udvarán - parkolnak, igen nagy számban. Az idén hatvanéves típusból láthatunk régebbit, újabbat, gyári állapotút, átépítettet, patinást, restauráltat, sőt egy dioráma azt is bemutatja, sokszor milyen hervadtan bukkannak fel régi vasak egy-egy elhagyott fészerben.

Fotó: Póla Gergely

Nysa és UAZ mentőautó, mögöttük egy rendőrségi fényezést imitáló Lada 21013-as
(Még több fotó az Oldtimer Expóról a galériában. Kattintson a képre!)


A tavalyi Expón csupán egy dolog zavart: a csarnok előtti murvás, homokos területen finom por szállt és lepte be vastagon a járművek lemezeit. Szerencsére idén orvosolták a problémát, és a szóban forgó hely nagy része fölé sátrat borítottak és járólapokat raktak le. Itt látható a Bánki Donát Gépész- és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar által felújított Ford T modell, mögötte gazdagon illusztrált tablók mutatják be a folyamatot. A sátor ad helyet egyebek mellett egy ötvenes évekbeli Dodge mentőautónak, a Vespa-tárlatnak, több Steyr-Puch raliautónak, valamint egy 1910-ből származó benzinüzemű stabilmotornak, amely amerikai és a Waterloo névre "hallgat."


Hogyan terjed az oldtimer-fertőzés? Helyszíni riportunk


A főépületben - hol szellősebben, hol tömörebben - sorakoznak a kiállítás derékhadát alkotó veteránok. Háború előtti alkotások, tengerentúli erőművészek, KGST-gyártmányok, olasz és brit egzotikumok, magyar utcai és versenymotorok késztetik újabb és újabb álmélkodásra a látogatót. Csak sajnálni lehet, hogy nem ötször ekkora a Vasúttörténeti Park - vagyunk jó páran, akiknek nem lehet elegendően nagy oldtimer-kiállítást mutatni. Persze objektívebb szemmel nézve a dolgot azt mondom, a rendező optimálisan döntött: két-háromszáz közötti jármű az a létszám, amely még könnyedén befogadható mennyiséget jelent a vendégek számára. Egy kevésbé súlyos veteránrajongással megáldott (megvert?) látogatónak azért fárasztó lenne négy-, ötszáz kocsit végignézni és -fotózni. Mindenesetre kíváncsi lennék arra, hogy a most kiállított kétszázvalahány jármű hány gigabájt memóriát képes megtölteni egy hétvégén.

Ki a legszebb?

Erre a szubjektív kérdésre kerestük a választ. Olvasóink igen bőséges galériából választhatták ki, szerintük melyik autó vagy motor a legszebb. Több tucat különféle járműre érkezett voks, főként négykerekűekre. A BMW 2800 CS, a Dodge Charger és a Ford Mustang is jócskán kapott elismerő szavazatokat, de úgy látszik, az elérhető autók álltak a figyelem középpontjában, így egy Citroën Kacsa és az egyedi utánfutóval szerelt Trabant P60 párharcából végül utóbbi került ki győztesen, így a Trabi tulajdonosa, Szabó Szilvia vehette át "A kiállítás legszebb járműve" serleget.

Régi idők ralija

Fotó: Póla Gergely

A nyitónapon a csarnok egyik végében felállított színpad olyan illusztris vendégeket fogadott, mint Balatoni Mihály, Bálint Árpád, Dákay Péter, Ferjáncz Attila, Földes József, Léhi Sándor, Sándor István és Wirtmann Ferenc. A magyar rali csillagai kép- és filmvetítés közben elevenítettek fel néhány érdekes történetet. Ezekből osztunk meg néhányat olvasóinkkal.
***
Régen a "mezei" versenyzők nem voltak olyan reménytelen helyzetben a gyáriakkal szemben, mint manapság: akkoriban sok mindent pótolt a találékonyság. A magyar leleményesség az autósportban is kiemelkedő volt, ám e téren az oroszok felülmúlták a mieinket. A befagyott kormányolaj például megbénította a ralisták nagy részét, ám az oroszok azonnal jöttek a megoldással: benzint kell önteni a kormányszerkezetbe.
***
A szervizautók igen változatos képet mutattak: használtak 125-ös Polski Fiatot, hatalmas kombi Volgát és számtalan Barkast is. A Volán S.C.-nél szükség esetén lecserélték a kétütemű kisbuszt, de csak újabb darabra, nagyobb, erősebb jármű nem jöhetett szóba. Ezért aztán egy idő után nemcsak a verseny-, hanem a szervizautót is tuningolták: Zsiguli-motorral, Volga-fékekkel tették ütőképesebbé az NDK-s gépet.
***
Az akkoriban virágzó cserekereskedelem miatt a külföldi versenyekre néhányan árukkal felszerelkezve mentek ki - például női csizmákkal, amelyek elrejtésére tökéletesen megfelelt a Škoda hátsó ülése mögötti pót-csomagtartó.
***
Egy-egy hosszú külföldi verseny önmagában is kimerítő volt, ám utána még haza is kellett vezetni a távoli vidékről, például Lengyelországból vagy Várnából. Autópályák híján a sebesség eleve nem lehetett túl nagy, de ez mind semmi ahhoz képest, hogy az egyik csapat egyszer vontatókötélen tette meg az ezervalahányszáz kilométeres Várna-Budapest távot.
***
Walter Röhrlre, aki a regensburgi érsek sofőrjéből világbajnok raliversenyzővé vált, magyar kollégái is elismeréssel tekintenek. Egy lengyel pályán, melyet a magyarok is jól ismertek már, átláthatatlan ködben száguldott el mellettük.
***
A versenyzők öltözékére vonatkozóan sokáig még a rangos nemzetközi viadalokon sem volt semmiféle előírás. A résztvevők a hétköznapi ruhájukban autózták végig a távot. A Ferjáncz/Zsembery duó - mint a Renault gyári versenyzői - kapott először a vállalattól ruhát, amely valamennyire tűzálló volt.
***
Az egyik kivetített fotón Ferjánczék Gordinije látható, amint egy éles kanyarban fordul, bal első kerekével a levegőben. A beszélgetés vezetője, Balázs Viktor megkérdezte a versenyzőt, sikerült-e bevenni a kanyart, vagy kipördült. A válasz: "Bevettem, ugyanis ezt a sportágat időre játsszák."



Aki kihagyta az első napot és a veterán raliversenyzőket, az sem maradt program nélkül: 1/100-as hajtányverseny, autós felvonulások, előadások és a Vasúttörténeti Park hagyományos érdekességei biztosították a szórakozást - a veterán közúti járművek mellett.