25 éves az Audi Sport quattro

Vágólapra másolva!
Negyedszázados az Audi Sport quattro: az egyszerűen csak a "Rövidnek" becézett különlegesség 1983-ban a legerősebb német sorozatgyártású modellként komoly feltűnést keltett.
Vágólapra másolva!

1983-ban vezette be az FIA a raliban a B csoportot, amiben 400-500 lóerős, összkerékhajtású szörnyetegek küzdöttek egymással. Hogy az Audi versenyautója sikerrel vegye fel a versenyt a rövid és fordulékony Peugeot 205 T-16-tal a versenypályákon, az "Ős-quattro" alapjaira elkészítették a 32 centivel rövidített tengelytávú változatot Sport quattro néven, 2,1 literes, kétvezérműtengelyes, hengerenként négyszelepes turbómotorral, ami 450 lóerőt tudott. Egy ilyen versenygép nevezéséhez a rali B csoport kategóriájában a nemzetközi szabályok szerint először egy legalább 200 darabos, utcai sorozatot kellett készíteni. Végül pontosan 214 példány gördült ki az ingolstadti szerelőcsarnokból, és akkori áron pontosan 200 ezer német márkáért kelt el szerte a világon - hosszú éveken át a legdrágább szériamodellként, ami valaha is az Audi kínálatában szerepelt. Ám a vásárló ezért kapott is valamit.

306 lóerős teljesítményével a "Rövid" a legerősebb német szériamodellként mutatkozhatott be az 1983-as Frankfurti Autószalonon. A Sport quattro karosszériája aramid- és üvegszál-erősítésű műanyagból, illetve szénszálas kevlárból készült, ezért az autó tömege 1,3 tonna alatt maradt. Az öthengeres motor 4,8 másodperc alatt gyorsította fel 100 km/órára, végsebessége pedig 250 km/óra volt. A versenyváltozat sikeresen szerepelt a rali-világbajnokságon, Stig Blomquist világbajnok lett vele 1984-ben. Az Audi Sport 22 ilyen versenyautót épített akkoriban, közülük öt még ma is létezik. A 214 darab utcai Sport quattro közül ma még mintegy 140 lelhető fel, s az eladásra kínált példányok ára ismét az egykori listaárat közelíti.

Forrás: [origo]Forrás: [origo]




Gumifüstölés egy tuningolt Sport quattróval