A jövőt vezetni - Nissan X-Trail FCV-menetpróba

Vágólapra másolva!
A Nissan jó pár éve kísérletezget akár otthoni konnektorról is feltölthető elektromos kisautókkal, illetve hidrogénnel működő üzemanyagcellás megoldással. A szériagyártás már csak egy lépésre van, de mi előtte próbálhattunk ki egy szinte hangtalanul működő szabadidőautót, amely egy gramm szén-dioxidot sem ereget a levegőbe.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Kissé tankszerű lett a prototípus, de a lényeg a lemezek alatt van
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


Rögtön az elején illik tisztázni, hogy az alant kipróbált és bemutatott technika nem számít forradalmi újdonságnak, mivel az általunk is vezetett üzemanyagcellás X-Trail már 2005 óta létezik, míg a hajtáslánc fejlesztése egészen 1996-ig nyúlik vissza, ekkor hirdette meg ugyanis a Nissan az üzemanyagcellás (Fuel Cell Vehicle - FCV) járművének fejlesztését. Az évek nem teltek tétlenül, számos megoldás közül végül a hidrogén maradt talpon mint a jövő üzemanyaga, és az egyre finomodó hajtáslánc körül is változtak az autók, amelyek jelen esetben "csak" a gazdatest szerepét töltik be guruló laboratóriumként. A legutolsó fejlesztés 2005-ben mutatkozott be, egy X-Trail testében, amelyben már egy második generációs üzemanyagcellás hajtáslánc dolgozik, nagyobb hatótávolsággal és megnövelt motorerővel, így már fel tudja venni a kesztyűt a hagyományos üzemanyaggal működő konkurensekkel.

Hidrogén és oxigén, a két jó barát

Az általunk is kipróbált hajtáslánc lelke az anyósülés alá épített üzemanyagcella, ahol egyesül a nagy nyomású tartályból érkező hidrogén az oxigénnel, elektromos töltést hozva ezzel létre. Ebből táplálkozik az autó orrában lévő 90 kW-os elektromos motor, de innen töltődik a csomagtartó alatt lapuló lítium-ion akkumulátor is, amely akkor is kap töltést, ha fékezünk vagy motorféket használunk. A rendszer elvileg környezetbarát, hiszen nem égetünk el kőolajszármazékot, nem termelünk káros anyagokat. Más kérdés, hogy mennyi energiát és ezzel járó környezeti terhelést jelent a hidrogén előállítása.



A Nissan London melletti fejlesztőközpontja roppant barátságos hely kívülről. Gondosan ápolt park veszi körül a szinte szerénynek ható kockaépületet, de jutott hely egy jókora tónak is náddal, sással egy komplett hattyúcsaláddal, rengeteg vadkacsával és egy vízityúkkal. Ezek a derék jószágok alaposan hozzászoktak már az autókhoz, hiszen a fejük felett, egy kis fahídon keresztül vezet az út a főbejárathoz, ám amióta csatasorba álltak az üzemanyagcellás X-Trailek, szó szerint életveszélyben vannak az útra is feltotyogó szárnyasok. Az ok meglehetősen egyszerű, az üzemanyagcellás szabadidő-autók majdnem hangtalanul suhannak, így az el-elbambuló kacsák csak az utolsó pillanatokban veszik észre a föléjük tornyosuló fémkupacot, hogy ijedt hápogással fejest ugorjanak a kis tóba.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]


Egy potenciális áldozat. Az üzemanyagcellás autók szinte zajtalanok
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


A vezetési élmény gyakorlatilag egy dodzsemével azonos: beülünk, elfordítunk ezt-azt, csak a lámpák jelzik, hogy minden rendben és kész, majd a gázpedál érintésével szinte hangtalanul elkezdünk suhanni. Az X-Trailek orrában található elektromos motor 90 kW-ot és 280 Nm-nyi nyomatékot produkál, aminek köszönhetően egészen dinamikusan mozog a közel két tonnásra (1860 kg) hízott prototípus. A végsebesség elvileg 150 km/óra, ami bőven elegendő még autópálya-használat mellett is, ám ezt sajnos nem sikerült kipróbálni, mert a tesztút szinte végig lakott területen kanyargott. A középkonzolon egy kis képernyőn lehet nyomon követni, éppen honnan hová áramlik az energia alattunk, és hogy mennyi hidrogént használtunk el. A kisebb hordónyi hidrogéntank a hátsó üléssor alatt kapott helyet, ezért az utasok kissé magasabban ülnek a megszokottnál, de ez nem túlságosan vészes, maradt fejtér bőven, és legalább jobb a kilátás. A megnövelt üzemanyagtank-kapacitásnak köszönhetően mintegy 500 kilométerre nőtt a hatótáv, ami már nagyjából versenyképes egy benzinessel, csak az a baj, hogy elég nehezen találunk hidrogént is áruló kutat a környéken.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]


Középen lehet nyomon követni, honnan hová áramlik alattunk az energia
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


Ez persze gyorsan meg fog változni a jövőben, hiszen egyre több gyár van már csak egy lépéssel a hidrogén-meghajtás szériagyártása előtt, így nagyjából elfogadhatónak hangzik a Nissan terve, mely szerint 2010 első felében megjelennek az üzemanyagcella (a jelenlegihez képest is továbbfejlesztett) szériaváltozatával, illetve egy csupán elektromos meghajtású, akár otthon is feltölthető kisautóval.

Forrás: Nissan

Hidrogénnel a versenypályán
(Még több fotó a galériában. Kattitnson a képre!)


A Nissan ugyan már 2005-ben előrukkolt az általunk is kipróbált X-Trailekkel, ám a rendszert folyamatosan tesztelték, csiszolták, így csak az utóbbi időkben eresztették rá a kíméletlen újságírókat. A hajtáslánc strapabíróságát bizonyítandó elvitték a hidrogénnel kitömött szabadidőautót a rettegett nürburgringi Nordschleifére is, ahol 12 perc alatt sikerült teljesíteni a 20,8 km-es kört. Ez persze nem egy egetverő idő, hiszen egy profi pilóta akár egy Ford Transit kisteherautóval is körbeér 10 percen belül, ám jelen esetben nem a stopperóra ellen ment a harc, a hajtáslánc megbízhatóságát akarták demonstrálni versenykörülmények között.