Iskola helyett autógyártás - 70 éve halt meg Vincenzo Lancia

Vágólapra másolva!
Hetven éve, 1937. február 15-én halt meg Vincenzo Lancia autógyáros, a ma is népszerű olasz márka névadója.
Vágólapra másolva!

Vincenzo Lancia 1881. augusztus 24-én született az észak-olaszországi Fobellóban. A család Torinóban élt, a hegyek közti házukban csak a nyarakat töltötték: e kies helyen látta meg a napvilágot a negyedik gyermek, Vincenzo. Apja, a konzerviparban vagyont gyűjtő Giuseppe Lancia lovag ügyvédnek szánta, de mert az éles eszű fiú nem szívesen tanult, végül beérte volna azzal is, ha könyvelő lesz. Vincenzo az iskolapad koptatása helyett azonban szívesebben kószált a házuk udvarán lévő műhely körül, ahol kerékpárokat, később autókat árultak, javítottak, illetve gyártottak, s sikerült rábeszélnie apját, hogy a műhelyben dolgozhasson.

Ide könyvelőnek vették fel, de inkább a motorok javításával foglalkozott. A cég 1899-ben megkezdte a Welleyes kiskocsik (csak a név angolos, a tervezés olasz) gyártását, s e jármű annyira sikeres volt, hogy a cégtulajdonos Ceirano fivérek képtelenek voltak eleget tenni a megrendeléseknek. A céget és a szabadalmakat eladták Giovanni Agnellinek, a Fiat tulajdonosának, a 18 éves Lancia pedig tesztpilótaként folytatta a Fiatnál.

1906-ban maga is járműgyártó lett: Claudio Fogolin nevű barátjával indította be saját üzemét, amely nagy súly helyezett a fejlesztésre, s egészen új szerkezeti megoldásokat vezetett be. Erőit az utcai járművek fejlesztésére koncentrálta, olyannyira, hogy 1908-tól autóit már versenyeken sem indította (noha az előző két évben még maga is több versenyen szerepelt sikerrel). A Lancia-gyár első modellje 1907-ben jelent meg Alfa néven, s nagy meglepetést keltett erejével.

1911-12-től teherautókat, katonai járműveket is gyártottak, 1913-ban a Theta volt az első beépített elektromos rendszerrel ellátott autó. Szabadalmaztattak egy nyolc-, majd egy tizenkét hengeres V-motort, s 1922-ben kihozták a Lambda típust, amely két olyan úttörő technikai újítást is tartalmazott, amely alapvető fontosságúnak bizonyult az autók további fejlesztésében: a teherviselő karosszériát és a független első felfüggesztést. A világ első "modern luxusautója" is e gyár terméke volt, az 1933-ban kibocsátott Augusta héjszerkezetű karosszériával rendelkezett. A Lancia volt az első európai gyártó, amely hidraulikus féket épített járműveibe, a harmincas években pedig bevezette a könyvhöz hasonlóan nyíló ajtókat, ezek a középső oszlop hiánya miatt kényelmesebb be- és kiszállást tettek lehetővé.