Vágólapra másolva!
A légzsákok baleset során megvédhetik az utasok életét, ám emellett lábsérülést is okozhatnak.
Vágólapra másolva!

A közelmúltban 25. születésnapját ünnepelt légzsákkal kapcsolatban New Hampshire-i kutatók érdekfeszítő felfedezést tettek. Ehhez 35 ezer, 1998 és 2004 között történt balesetet tanulmányoztak át, és igen összetett eredményt kaptak.

Az egészségügyi központ által készített tanulmány egyértelműen kimutatta, hogy a bekötött biztonsági övvel, légzsákkal felszerelt autóban utazók között volt a legalacsonyabb a halálesetek száma.

Ismét igazolást nyert az a korábban is hangoztatott tény, hogy a légzsákos autóban mindig be kell kapcsolni a biztonsági övet, ugyanis a kutatásból kiderült, a biztonsági öv nélkül utazók között sokkal nagyobb volt a halálesetek száma, mint a légzsák nélküli autóban, öv nélkül utazók esetében.

A kutatócsoport ugyanakkor tett egy meglepő felfedezést is. Habár pusztán a biztonsági öv használata légzsák nélküli autóban is nagyban csökkenti a mellkas, a fej és a váll súlyos sérülésének esélyét, a légzsák nem csökkenti tovább a kockázatot. A másodlagos biztonsági berendezés ugyanakkor körülbelül 35 százalékkal növeli a lábsérülés esélyét, miközben nem csökkenti tovább a karsérülések kialakulását.

Ez a jelenség a kutatók szerint azért van, mert ütközéskor az utasok kicsúszhatnak a biztonsági öv alól, és a felfújódó légzsák alá préselődnek, lábaik pedig közelebb kerülnek a műszerfalhoz, vagy a deformálódott elemekhez.

A brit kutatók a megoldást a műszerfal alá beépített láblégzsák alkalmazásában, és annak kikapcsolhatóságában látják, és ezt a műszaki megoldást néhány gyártó már alkalmazza is. A figyelmeztetés annak ellenére fontos, hogy a csoport felmérése nem tekinthető reprezentatívnak az autók teljeskörű ütközésvédelmének figyelmen kívül hagyása miatt.

A kutatásnál továbbá nem vették figyelembe, hogy 2004-től megnőtt azoknak az új modelleknek a száma, amelyek a kicsúszást megakadályozó biztonsági övvel készülnek.